2020-12-17, 23:04
Medlem
Har du blivit in på nåt gym i sthlm eller Gbg och visat tävlingsgruppen dina färdigheter än förresten?
För det var ju så tråden började.
Citera
2020-12-18, 02:34
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Du skrev "ingen stil". Menade du enbart stående får du specificera detta. Det finns inget som jag håller för omöjligt med er Thairunkare.

Mitt ursprungliga inlägg var ett svar till en person vars polare tyckte nivån på thaiboxning var lägre i Sverige än i Thailand. Jag påpekade att det inte är konstigt då thailändarna dominerade i sin egen sport.

Du påstod att att både lethwei och sanda skulle spöa thaiboxning, vilket inte stämmer. Vid högtider brukar Thailändare och Burmeser mötas vid gränsen och gå matcher. Dessa brukar ske under så kallade Kard Chuek regler som kompromissats fram mellan de olika stilarna. Thailändarna brukar vinna de matcherna.

Sanda vs thaiboxningsmatcher började bli populära för drygt 15 år sedan i Kina. Kina försökte ta efter K-1 och började med ring och dylikt. Till de kinesiska arrangörernas besvikelse var det thailändarna som brukade vinna.

Här är ett exempel på hur de kan se ut, likaså visar de att thaiboxningsclinchen kan fungera som försvar mot nedtagningar. Detta är en gammal match från Buakaw som redan då hade passerat sitt bäst före datum för att fortsätta gå matcher på den högsta nivån i Thailand.

https://www.youtube.com/watch?v=b1B4_vW-IUo

Sen gillar jag alla stående stilar förutom de urvattnade pyjamassporterna som påminner mer om kuddkrig än kickboxning. Sanda, Lethwei, Kickboxning är trevliga stilar de också men det går inte förneka thaiboxnings storhet och influens inom dessa sporter.

Citat:
Gör din egen hemläxa. Det är inte svårt att finna

Du som kom med påståendet men visst både du och jag vet att du ändå inte kan back upp så det är ingen överraskning att du inte kan lägga upp något.
Citera
2020-12-31, 08:33
Bannlyst
Nu när jag nyktrat till en aning vet jag inte om jag håller med dig.

Sverige har en lång tradition inom traditionella kampsporter. Kanske mest inom karate men många TKD-klubbar nere i Skåne är framgångsrika.

Namn som Bo F. Munthe flimrar förbi. Nu för tiden är han pensionär, men ändå grandmaster inom ninjutsu. Typ 8:a dan. Tillsammans med Steven Hayes i USA är han den högst graderade ninjan i världen.

Yvonne Lin. Tidigare världsmästare i wushu shaolin kung-fu.

Både Paul Voigth och Paul Doumbia är respekterade inom Tae Kwon Do.

Jörgen Kruth också! En framstående fighter utan tvekan!

Listan kan göras mycket längre. Men att bara avfärda nivån "på Sverige", så där rent av, tycker jag är lite orättvist.

Nu nämnde jag bara några kändisar, men ute i landet bedrivs det kampsport i de flesta mindre orter.

Nåväl.
Senast redigerad av Varsamt 2020-12-31 kl. 08:39.
Citera
2020-12-31, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Nu när jag nyktrat till en aning vet jag inte om jag håller med dig.

Sverige har en lång tradition inom traditionella kampsporter. Kanske mest inom karate men många TKD-klubbar nere i Skåne är framgångsrika.

Namn som Bo F. Munthe flimrar förbi. Nu för tiden är han pensionär, men ändå grandmaster inom ninjutsu. Typ 8:a dan. Tillsammans med Steven Hayes i USA är han den högst graderade ninjan i världen.

Yvonne Lin. Tidigare världsmästare i wushu shaolin kung-fu.

Både Paul Voigth och Paul Doumbia är respekterade inom Tae Kwon Do.

Jörgen Kruth också! En framstående fighter utan tvekan!

Listan kan göras mycket längre. Men att bara avfärda nivån "på Sverige", så där rent av, tycker jag är lite orättvist.

Nu nämnde jag bara några kändisar, men ute i landet bedrivs det kampsport i de flesta mindre orter.

Nåväl.

Min farsa har högre dan inom ninjutsu än Bo Munthe 😂
Bo Munthe är för övrigt död sedan ett par år.
Senast redigerad av AML78 2020-12-31 kl. 14:40.
Citera
2020-12-31, 14:45
Bannlyst
Det låter kanon! Alla vill vi ju ha en grandmaster ninja som farsa!

Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Min farsa har högre dan inom ninjutsu än Bo Munthe 😂
Bo Munthe är för övrigt död sedan ett par år.
Citera
2020-12-31, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Det låter kanon! Alla vill vi ju ha en grandmaster ninja som farsa!

Haha ja det var asfräckt när man var yngre och ninjutsu fortfarande sågs som en cool sport 😁

Skämt åsido så är det alldeles för mycket gradinflation. Tror Munthe hade 8e dan på 90 talet när bara Hatsumi själv hade 10e dan.. idag har du säkert 20 utövare bara i Sverige med 15e dan... Visserligen har många av dom tränat i typ 40 år men ändå..
Citera
2020-12-31, 15:11
Bannlyst
Även om jag inte har någon kunskap om Bo F. Munte så har hans namn alltid funnits med, som en riktigt duktig utövare!

Ninjutsu är väl fortfarande en konstart och kampform, som man enligt den grundläggande principen vill hålla lite dold.

Tack för ditt svar!

Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Haha ja det var asfräckt när man var yngre och ninjutsu fortfarande sågs som en cool sport 😁

Skämt åsido så är det alldeles för mycket gradinflation. Tror Munthe hade 8e dan på 90 talet när bara Hatsumi själv hade 10e dan.. idag har du säkert 20 utövare bara i Sverige med 15e dan... Visserligen har många av dom tränat i typ 40 år men ändå..
Citera
2021-01-16, 15:51
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Efter ett break på 2 och ett halvt år har jag nu kollat runt olika stilar och klubbar och trott mig kunna få en hyfsad träningsplats oavsett vilken jag väljer. Ni kan tro att jag hade fel....

Mest för skojs skull besökte jag en Shotokan-karateklubb först. Kollade in en gradering, och där var det down syndrome-nivå på öga-hand-koordinationen, och brunbältare som inte kunde sparka över knähöjd. Böjda knän, stela som ett kylskåp.

Sedan kikade jag in en kickboxningsklubb. Såg ett äldre klipp på hemsidan. Mjukt tassande i sparring och återigen down syndrome-nivå på koordinationen.

Sen googlade jag TaeKwondoträning och fick upp detta: https://www.youtube.com/watch?v=wfcHq4gNPxs

Det enda jag inte kollat bland de stående är thaiboxning... Har jag samma att vänta mig där?

Diskussionsunderlaget är: har Sverige sämst kampsportsatleter i världen bland strikingsporterna, och vad beror det på tror ni? Kassa idrottsklasser i skolan? Mjuk kultur?

Tesen att det endast är kampkonsterna som lockar till sig dessa icke-atleter blev snabbt vederlagt av kickboxningen.

Kalvhagens Box Center i Karlskrona, finns nog ingen klubb på hela planeten med fler världsmästare.
Citera
2021-01-16, 19:45
Avslutad
Beror på hur man ser hans nationalitet och identitet har ju Khamzat Chimaev gjort ett bra intryck i mma
Citera
2021-06-30, 20:47
Medlem
Svenska TaeKwondosamfundet har fått konkurrens

Malaysisk jewbacca utför en TaeKwonDo-kata. Try not to laugh

Rundsparkarna är exceptionellt kassa

https://www.youtube.com/watch?v=DoNk4WEP3GY
Citera
2022-07-22, 16:18
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Efter ett break på 2 och ett halvt år har jag nu kollat runt olika stilar och klubbar och trott mig kunna få en hyfsad träningsplats oavsett vilken jag väljer. Ni kan tro att jag hade fel....

Sen googlade jag TaeKwondoträning och fick upp detta: https://www.youtube.com/watch?v=wfcHq4gNPxs

Om jag hade varit PR-ansvarig (eller motsvarande) för den där Göteborgsklubben i TKW hade jag blivit helt vansinnig om jag hade sett det klippet på nätet och gjort allt jag kunnat för att hitta den som lagt upp det och förmå/muta honom att ta bort det. Hela klubbens rykte kan ju sabbas genom ett sådant pajasklipp. Folk kan ju tro att det bara är Samhall eller Dagcenter-mongon som tränar där.

Det klippet var extremt cringe. Skulle någon av de där kunna stå på sig i ett gatuslagsmål och gå segrande ur en strid mot valfri tolvåring från valfritt arabland? Knappast.
Citera
2022-09-22, 11:58
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Jag har inte besökt någon kampsportsklubb i Sverige de senaste 20 åren. Men detta förvånar mig inte det minsta.

För det första finns det en kultur och mentalitet i Sverige som generellt sett gör människor väldigt mjuka. För det andra är proffs-boxning olagligt. De har visserligen legaliserat 4-ronders matcher om jag har förstått det rätt. Men inga stora seriösa boxare är det minsta lilla intresserade av att gå 4-ronders matcher.

För att det ska komma fram flera bra fighters och tränare, måste det finnas en marknad för sporten, och det måste göras pr för sporten. Det är därför det i USA finns så många bra boxare och MMA-fighters. Det är också därför Mexiko har producerat så många bra boxare, då de givetvis påverkas av USA:s pr för sporten.

Visserligen är svaret inte så enkelt. I Kuba är proffs-boxning olagligt, och de har ändå under lång tid producerat väldigt många bra amatör-boxare, och tar nästan alltid minst ett guld i OS. Jag misstänker dock att boxning är en slags del av deras kultur, ungefär som fotboll i Brasilien.

Det är nog inte endast Sverige som inte producerar några duktiga kampsportare. För Danmark, Norge och Finland är det väl ungefär samma sak? Danmark har dock haft några bra boxare. Framförallt Mikkel Kessler. Många länder i Afrika och Mellanöstern producerar inte heller några.

Om du som svensk verkligen vill bli något inom boxning eller MMA, måste du mer eller mindre flytta till ett annat land. Som boxare är det främst Tyskland och USA som är de mest attraktiva. För MMA-fighters vet jag inte riktigt hur det ser ut förutom USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in