2022-09-22, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Fel. Det sker redan idag.
Tex fattiga El Salvadorianer som sparar hundratals miljoner i avgifter när dom skickar hem pengar. Detta är bara i El Salvador.

Världsbanken uppskattade det till 630 miljarder (!) dollar i inflöden till Ukraina bara 2022.

Varken El Salvador eller Ukraina är ens topp 10:
https://www.statista.com/chart/20166/top-10-remittance-receiving-countries/

Men det är klart, är man egoist och inte bryr sig om lika rättigheter och global välfärd, så kan man hävda att det är bättre att rika banker får dessa pengar istället för de i nöd. Jag tror det är på denna punkt du och jag skiljer oss. I mina ögon framstår sådana som du som kompletta idioter.
Vad sker redan menar du???

El Salvador har infört BTC så därför kommer AMEX/VISA lägga ner din verksamhet?? Herregud.
2022-09-22, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Exakt! Därför har alla råd att ha amex. Du hävdade motsatsen.

Det finns ingen naturlag som säger att vi ska ha 2-5% i transaktionsavgifter. Det är negativt för alla.
Men snälla, dessa "gratis" AMEX har ju inte samma förmåner för konsumenten. Så när du använder "gratis" AMEX blir det ju ännu sämre, du som konsument får inget tillbaka.

Det finns ingen naturlag som säger att det ska bli fred på jorden bara för du vill det.
2022-09-22, 08:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Vad sker redan menar du???

El Salvador har infört BTC så därför kommer AMEX/VISA lägga ner din verksamhet?? Herregud.

Jag skrev att det var "bättre med inga transaktionsavgifter än 2-5 procent avgifter".
Istället för att du svarade "jag håller med" så svarade du "men det är inget som kommer ske"
Jag svarade då att det visst sker redan idag. Tex i El Salvador och Central Afrikanska republiken men även i USA (se länk nedan)

Har inte sagt någonting om att AMEX/VISA kommer lägga ner sin verksamhet. Fattar inte varför ni måste göra halmdockor för att försöka göra poänger. Det säger en del om era tunna argument kanske?

Det jag kan säga är att OM Lightning får allt större fäste, tex genom Strikes tillämpningar som gjort avtal i USA hos kedjor som McDonalds, Walmart, Macy´s, Cirkle K och massor av fler, så kommer VISA och AMEX få tänka om gällande sin affärsmodell.
Se själv: https://youtu.be/YTqCs6RY9O4

Att påstå att Lightning inte används är modigt, men framförallt idiotiskt: https://1ml.com/visual/network

- - -

Håller du med om att "inga transaktionsavgifter är bättre än 2-5% avgifter"? Håller du även med om att Lightning betalningar sker redan idag på sina håll? Om ja, då är vi eniga.
Senast redigerad av Leaston 2022-09-22 kl. 09:11.
2022-09-22, 09:40
Medlem
Citat:
Jag skrev att det var "bättre med inga transaktionsavgifter än 2-5 procent avgifter".
Istället för att du svarade "jag håller med" så svarade du "men det är inget som kommer ske"
Jag svarade då att det visst sker redan idag. Tex i El Salvador och Central Afrikanska republiken men även i USA (se länk nedan)

Har inte sagt någonting om att AMEX/VISA kommer lägga ner sin verksamhet. Fattar inte varför ni måste göra halmdockor för att försöka göra poänger. Det säger en del om era tunna argument kanske?

Det jag kan säga är att OM Lightning får allt större fäste, tex genom Strikes tillämpningar som gjort avtal i USA hos kedjor som McDonalds, Walmart, Macy´s, Cirkle K och massor av fler, så kommer VISA och AMEX få tänka om gällande sin affärsmodell.
Se själv: https://youtu.be/YTqCs6RY9O4

Att påstå att Lightning inte används är modigt, men framförallt idiotiskt: https://1ml.com/visual/network

- - -

Håller du med om att "inga transaktionsavgifter är bättre än 2-5% avgifter"? Håller du även med om att Lightning betalningar sker redan idag på sina håll? Om ja, då är vi eniga.
Nej, jag är inte ens säker på att jag håller med dig om avgifterna. Du får allt att låta så enkelt. Tror du på riktigt att bara för man tar bort kortavgifterna så får du mer pengar i din ficka? Det handlar bara om hur pengar fördelas. Inte säkert att det inte tillkommer avgifter på andra håll bara för AMEX/VISA är tvugna att ändra sin affärsmodell.

I din låtsas värld så skulle det inte finnas banker öht. Det är naivt att tro att bara för krypto utvecklas så försvinner allt det gamla bara sådär.

Vad spelar det för roll vad jag håller med och inte? Du snackar som Annie Lööf om allas rättigheter osv. Jag blandar inte in mina känslor. Jag försöker analysera världen för vad den är inte för vad jag önskar att den var. Sen äger jag ingen bank så förstår inte ditt argument om att jag skulle vilja gynna banker. En värld utan banker är en värld utan krig. It's not gonna happen. Så det är värdelöst att ens säga vad man tycker om det.

Vad är det som säger att priserna sjunker bara för AMEX/VISA inte skulle existera? Alla företag är ute efter att tjäna pengar. Det enda som skulle ske är att någon annan tjänar lite mer pengar.
2022-09-22, 09:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nej, jag är inte ens säker på att jag håller med dig om avgifterna. Du får allt att låta så enkelt. Tror du på riktigt att bara för man tar bort kortavgifterna så får du mer pengar i din ficka? Det handlar bara om hur pengar fördelas. Inte säkert att det inte tillkommer avgifter på andra håll bara för AMEX/VISA är tvugna att ändra sin affärsmodell.
Jag bara säger att inga kortavgifter är bättre än 2-5 procent på varje transaktion. Jag är förvånad att du inte håller med, men vi kan enas om att vara oeniga.

Citat:
I din låtsas värld så skulle det inte finnas banker öht. Det är naivt att tro att bara för krypto utvecklas så försvinner allt det gamla bara sådär.
Tror jag varit ganska tydlig med att jag tror det finns plats för banker i framtiden också. Men dom kanske liknar Coinbase/Binance mer än hur vi tänker på klassiska banker med kassavalv och kassörskor...
Alla kommer inte vilja ha han om sin egen säkerhet. Det är tydligt med tanke på hur stora Coinbase är utöver bara trading plattformen dom har.

Citat:
Vad spelar det för roll vad jag håller med och inte? Du snackar som Annie Lööf om allas rättigheter osv. Jag blandar inte in mina känslor. Jag försöker analysera världen för vad den är inte för vad jag önskar att den var.
Jag vill att världen skall röra sig mot vad vi vill att den skall bli. Kan den bli bättre/billigare/snabbare, så varför skall man inte sträva dit?

Citat:
Sen äger jag ingen bank så förstår inte ditt argument om att jag skulle vilja gynna banker. En värld utan banker är en värld utan krig. It's not gonna happen. Så det är värdelöst att ens säga vad man tycker om det.

Vad är det som säger att priserna sjunker bara för AMEX/VISA inte skulle existera? Alla företag är ute efter att tjäna pengar. Det enda som skulle ske är att någon annan tjänar lite mer pengar.
Som sagt, banker lär fortsätta finnas, oroa dig inte för det. Dom och kortföretagen kanske tjänar lika mycket pengar genom att ta % på alla transaktioner, men det är inte samma sak som att dom inte kan göra andra vettigare saker för världen.
2022-09-22, 13:18
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Är vi alltså överens om att det krävs två transaktioner på blockkedjan för att baren ska kunna avveckla betalningar från två olika kunder?

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Kall fusion är till för att alstra energi i mängder. Klart!

Behövs inga lösningar på frågeställningar om hur.
Kan vi inte göra så att ni hör av er när lightning slutar fungera? Nu hävdar ni att det bara fungerar för en handfull personer. Lägg gärna fram fakta för det påståendet. Ni hävdar också att lightning inte fungerar nu. Lägg gärna fram fakta för det påståendet.

Jag har inte sett några rapporter att det inte skulle fungera. Prove me wrong.
2022-09-22, 13:41
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Kan vi inte göra så att ni hör av er när lightning slutar fungera? Nu hävdar ni att det bara fungerar för en handfull personer. Lägg gärna fram fakta för det påståendet. Ni hävdar också att lightning inte fungerar nu. Lägg gärna fram fakta för det påståendet.

Det har ännu inte börjat fungera (i skala). Det är ju därför vi diskuterar detta.
2022-09-22, 13:47
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det har ännu inte börjat fungera (i skala). Det är ju därför vi diskuterar detta.
Det finns ju uppenbart meningsskiljaktigheter här. Du tror att det inte kommer fungera, men att det fungerar klockrent nu. Andra tror att det kommer gå att skala upp rejält. Återkom när du har någon rapport på att det inte fungerat.

Ses vi vid nästa halmstrå?
2022-09-22, 14:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det finns ju uppenbart meningsskiljaktigheter här. Du tror att det inte kommer fungera, men att det fungerar klockrent nu. Andra tror att det kommer gå att skala upp rejält. Återkom när du har någon rapport på att det inte fungerat.

Ses vi vid nästa halmstrå?

Ja, och det finns goda anledningar att tro att det inte går att skala upp. Du eller någon annan har inte kommit med några motargument mot det förutom att ni tydligen bara hoppas och tror att det kommer gå bra. Känns seriöst.
2022-09-22, 15:29
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:

Är vi alltså överens om att det krävs två transaktioner på blockkedjan för att baren ska kunna avveckla betalningar från två olika kunder?
2022-09-22, 15:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja, och det finns goda anledningar att tro att det inte går att skala upp. Du eller någon annan har inte kommit med några motargument mot det förutom att ni tydligen bara hoppas och tror att det kommer gå bra. Känns seriöst.
Så när exakt kommer den sluta klara av att skala enligt dina analyser?

Här är en bild på Lightning noderna just nu.
Över 18000 publika noder (punkterna) och över 90 000 kanaler och totalt som håller dem samman med 4500 Bitcoin totalt som kapacitet just nu.

Vore intressant att höra när exakt allt bryter samman enligt dig, så kan vi följa om stämmer eller inte.

Svara inte med en länk där man får leta efter något som inte går att hitta, utan förklara istället själv.
2022-09-22, 16:19
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Så när exakt kommer den sluta klara av att skala enligt dina analyser?

Här är en bild på Lightning noderna just nu.
Över 18000 publika noder (punkterna) och över 90 000 kanaler och totalt som håller dem samman med 4500 Bitcoin totalt som kapacitet just nu.

Vore intressant att höra när exakt allt bryter samman enligt dig, så kan vi följa om stämmer eller inte.

Svara inte med en länk där man får leta efter något som inte går att hitta, utan förklara istället själv.

18000 noder är ju ingenting om nätverket ska bli hela världens betallösning. Det är en piss i havet. Det räcker inte ens som ett beta-test.

Enligt vissa beräkningar kommer man slå i taket innan 1 miljon noder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in