2022-09-21, 08:50
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Ja, i en perfekt värld där ingen bryter mot lagar och där alla har samma förutsättningar.
Jag skulle säga att även i en bristfällig värld, tex en sådan värld vi lever i, så är det bättre med inga transaktionsavgifter än 2-5 procent på varje transaktion.

Den som anser något annat framstår som idiot i mina ögon.
2022-09-21, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag skulle säga att även i en bristfällig värld, tex en sådan värld vi lever i, så är det bättre med inga transaktionsavgifter än 2-5 procent på varje transaktion.

Den som anser något annat framstår som idiot i mina ögon.
Ja, men inget som kommer ske. Det är som att önska fred på jorden eller att önska att alla bolån har 0% ränta.
2022-09-21, 09:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja, men inget som kommer ske. Det är som att önska fred på jorden eller att önska att alla bolån har 0% ränta.
Fel. Det sker redan idag.
Tex fattiga El Salvadorianer som sparar hundratals miljoner i avgifter när dom skickar hem pengar. Detta är bara i El Salvador.

Världsbanken uppskattade det till 630 miljarder (!) dollar i inflöden till Ukraina bara 2022.

Varken El Salvador eller Ukraina är ens topp 10:
https://www.statista.com/chart/20166/top-10-remittance-receiving-countries/

Men det är klart, är man egoist och inte bryr sig om lika rättigheter och global välfärd, så kan man hävda att det är bättre att rika banker får dessa pengar istället för de i nöd. Jag tror det är på denna punkt du och jag skiljer oss. I mina ögon framstår sådana som du som kompletta idioter.
Senast redigerad av Leaston 2022-09-21 kl. 09:04.
2022-09-21, 10:39
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Nej det räcker med en on chain transaktion från baslagret till Lightninglagret, för det scenariot. Den transaktionen, några kronor, betalar den som gör den.

Kan du förklara hur en transaktion på blockkedjan kan flytta Bitcoin från tio olika konton till ett?
2022-09-21, 10:48
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Kan du förklara hur en transaktion på blockkedjan kan flytta Bitcoin från tio olika konton till ett?
En transaktion på blockkedjan till Lightning. Väl på Lightning kan du teoretiskt göra ett oändligt antal transaktioner innan du clearar det tillbaka till blockkjedjan.

Vad är problemet?

Förstår du hur Lightning fungerar? Tex liknelsen med att man öppnar en barnota, och sedan gör de beställningar man vill och sedan stänger man notan och summerar ihop totalsumman. Lightning är i grunden detta koncept...fast på steroider upphöjt till två.
2022-09-21, 11:24
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Tack! Det var exakt så jag trodde att det funkade.

Lightning kommer alltså aldrig någonsin att lösa skalbarhetsproblemet på riktigt. Möjligen minska det till 1/5 upp till kanske 1/100 i bästa möjliga fall.

700 transaktioner per sekund räcker tyvärr ingenstans i den verkliga världen.
Bra. Då har du koll nu. Du har ju även fått förklaring av Leaston som bevisar att det inte alls är begränsat till 700 transaktioner per sekund.
2022-09-21, 11:27
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Kul förresten att någon mer i diskussionen här har faktiskt koll på vad de pratar om. Det verkar uppenbarligen förvirra skribenter som Papper1512 ovan, som du märker.

Det du säger om lightning stämmer helt och hållet. Det finns även fundamentala (matematiska) begränsningar som gör att lightning aldrig kan fungera i större skala så som Leaston och tv-shop-reklamen du fick länkad till dig hävdar. Det enda sättet som det kan fungera är om alla i hela världen använder sig av någon enstaka nod för sina transaktioner.

Jag har förklarat detta med källor och uträkningar för folket här men det är som att be religiösa människor att höra på argument mot guds existens.

Man kan säga att lightning i första hand inte är ett fungerande betalningssystem, utan en retorisk teknik för att skjuta ifrån sig alla argument mot att bitcoin kan skalas upp till att faktiskt fungera som betalmedel.
Välkommen tillbaka från banningen! Hoppas du kan följa reglerna fortsättningsvis.

Både jag och Leaston har lagt fram bevis att det fungerar. Du har det inte. Du får gärna lägga fram något som styrker din tes. Du brukar iofs strunta i källor, fakta, matematik och sånt ”trams”(dina ord).

Ska du greppa efter något halmstrå eller släpper du detta så vi ses vid nästa?
2022-09-21, 11:29
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
AMEX tar samma avgifter från säljarna med dessa kort som är "gratis".
Exakt! Därför har alla råd att ha amex. Du hävdade motsatsen.

Det finns ingen naturlag som säger att vi ska ha 2-5% i transaktionsavgifter. Det är negativt för alla.
2022-09-21, 12:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Förstår du hur Lightning fungerar? Tex liknelsen med att man öppnar en barnota, och sedan gör de beställningar man vill och sedan stänger man notan och summerar ihop totalsumman. Lightning är i grunden detta koncept...fast på steroider upphöjt till två.
Iom att du inte verkat förstå hur Lightning skalar kan det vara värt att man kan öppna hur många sådana här "barnotor" som helst utan att påverka prestanda på andra "barnotor".

Jag föreslår att du sätter dig in i det fundamentala kring hur Lightning fungerar innan du börjar kritisera det alltför mycket.
Finns massor avkorta pedagogiska klipp på Youtube.
2022-09-21, 16:20
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Välkommen tillbaka från banningen! Hoppas du kan följa reglerna fortsättningsvis.

Både jag och Leaston har lagt fram bevis att det fungerar. Du har det inte. Du får gärna lägga fram något som styrker din tes. Du brukar iofs strunta i källor, fakta, matematik och sånt ”trams”(dina ord).

Ska du greppa efter något halmstrå eller släpper du detta så vi ses vid nästa?

Nej, det har ni inte alls. Ni har inte alls förklarat hur det ska gå att skala upp i användbar skala.
2022-09-21, 16:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Nej, det har ni inte alls. Ni har inte alls förklarat hur det ska gå att skala upp i användbar skala.
Jo.
Att du inte förstått det betyder inte att du inte fått det förklarat för dig.
2022-09-21, 16:57
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jo.
Att du inte förstått det betyder inte att du inte fått det förklarat för dig.

Måste jag länka till uträkningarna igen eller vadå? Det är matematiskt omöjligt för liggtning att fungera så som du tror (i vettig skala).

Dessutom har ju skribenten ffffuuuu kommit med många insiktsfulla frågeställningar som ni totalt verkar missförstå och inte alls har besvarat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in