2022-09-08, 08:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Vad är det som gör att du tror att det är kraftigt rabatterade priser? Uppenbarligen är marknaden, för tillfället, överens om att Bitcoin är värt mellan 19 och 20k.

Om vi tittar på corona dumpen 2020 så menar jag att det då rådde "rabatterade priser" på massor av marknader. Men det är klart att med din definition så var det för stunden "marknadspriser".
Likväl om Bitcoin skulle droppa ner till 10k-15k en kort stund, så skulle man kunna se det som rabatterade priser på det stora hela.
Jag hoppas man kan missförstå mig rätt här, men om inte så är det ingen diskussion jag orkar driva i långbänk.
2022-09-08, 08:28
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Först skriver du att Visa reverserar transaktioner. Leaston upprepar ditt argument och då börjar du på ett otrevligt sätt prata om halmgubbar och att visa inte reverserar transaktioner. Leaston lägger fram bevis på vad du faktiskt sagt och du gör omdelbart en helomvändning och måkar upp en halmgubbe om trygghet och pålitlighet hos visa vs lightning.

Du verkar ha ruggigt svårt att hålla isär olika begrepp och tankar. Du byter ämne och gör omdelbart en halmgubbe eller greppar efter halmstrån när du blir överbevisad. Du saknar verkligen all trovärdighet, även om du fick en shoutout av Mr. 17Kbrutto.

Hur ska du ha det? Är det visa som återbetalar eller inte? Vilket av dina inlägg var korrekt och vilket var direkt felaktigt?

Om vi säger att Visa-kortleverantören istället för Visa? Är du nöjdare då?

Citat:
Mr. 17Kbrutto.

Vad står det här ens? Fattar ingenting.

Hursomhelst:
Citat:
Bitcoin transactions are irreversible and can only be refunded by the receiving party—a key difference from credit card transactions that can be canceled. This means there are no charge-backs for merchants when taking payment via Bitcoin. A charge-back is the demand by a credit-card provider for a retailer to cover the loss on a fraudulent or disputed transaction.
2022-09-08, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Om vi tittar på corona dumpen 2020 så menar jag att det då rådde "rabatterade priser" på massor av marknader. Men det är klart att med din definition så var det för stunden "marknadspriser".
Likväl om Bitcoin skulle droppa ner till 10k-15k en kort stund, så skulle man kunna se det som rabatterade priser på det stora hela.
Jag hoppas man kan missförstå mig rätt här, men om inte så är det ingen diskussion jag orkar driva i långbänk.

Jag tror du missförstår vad jag försöker säga, då jag inte utesluter att det KAN vara ett korrekt påstående. För att förenkla så skriver jag ut frågan i ensamhet:

Citat:
Vad är det som gör att DU tror att det är kraftigt rabatterade priser?
2022-09-08, 08:42
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Jag tror du missförstår vad jag försöker säga, då jag inte utesluter att det KAN vara ett korrekt påstående. För att förenkla så skriver jag ut frågan i ensamhet:
Vad är det som gör att DU tror att det är kraftigt rabatterade priser?
Vad som skulle kunna orsaka denna dropp? Jag vet inte, men det brukar vara "kapitulation", att marknaden når en smärtgräns där "alla" ger upp och likviderar sina positioner. Och på så sätt skapar en dropp där nya aktörer (tex de länder som sneglade på El Salvador för ett år sedan), ser det som väldigt bra läge att gå in i marknaden, och på så sätt skjuta kursen uppåt.

Det är så marknader tenderar att bottna ut, en snabb dipp ner som snabbt köps upp. Och vice versa vid toppar.

Om jag tror det kommer en dropp?
Nej, jag skulle inte vilja stå på sidlinjen helt och vänta på sådan, för det kan mycket väl bli som vid senaste toppen, att chansen inte kommer och att man istället missar resan uppåt.

Just nu hoppas jag mer på en "double bottom". Men för att man skall tro på den, annat än i fantasin så behöver BTC nå över 25k (toppen i augusti) härnäst.
Invalideras den tanken, för att vi fortsätter gå ner, då är den en kraftig dipp jag hoppas på som en bottenindikator. Ju fortare den kommer, desto bättre förstås.
Senast redigerad av Leaston 2022-09-08 kl. 09:10.
2022-09-08, 15:16
Medlem
Leastons avatar
Avdelning "Ingen använder Bitcoin"

Bitcoin Saved my family:
https://pbs.twimg.com/media/FcImofNWQAMzK72?format=jpg&name=medium

Ukrainian family flees to Poland with $2000 on a flashdrive
https://pbs.twimg.com/media/FcEfS0XWIAIyOGr?format=jpg&name=medium

To pay his bills in El Salvador, Milton would have to spend an hour on the bus and another two hours in line. He now pays them instantly from his home with bitcoin
https://twitter.com/DocumentingBTC/status/1567531148028305408?s=20&t=-TiWLkKwMKQfkGQDIErtiw

Money services providers could lose $400 million a year in commissions for remittances thanks to bitcoin, increasing Salvadorans’ money.
https://www.nasdaq.com/articles/el-salvadors-bitcoin-adoption-to-cut-western-union-revenue-increase-population-wealth-2021

...och så sitter folk i stugan och frågar vad man skall med Bitcoin till "när det finns Swish"...
Senast redigerad av Leaston 2022-09-08 kl. 15:20.
2022-09-08, 15:45
Medlem
Citat:

To pay his bills in El Salvador, Milton would have to spend an hour on the bus and another two hours in line. He now pays them instantly from his home with bitcoin
https://twitter.com/DocumentingBTC/status/1567531148028305408?s=20&t=-TiWLkKwMKQfkGQDIErtiw

En sådan fördel går det inte att vifta bort! Den gör det verkligen värt att ta sig över tröskeln att börja använda bitcoin, även för den mest motsträvige. Detta kommer garanterat att fortsätta växa, inom landet och genom att andra länder ansluter sig och skördar frukterna i form av effektiviseringar, kapitalbyggande, nöjdare befolkning, ökad turism etc.
2022-09-08, 15:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
En sådan fördel går det inte att vifta bort! Den gör det verkligen värt att ta sig över tröskeln att börja använda bitcoin, även för den mest motsträvige. Detta kommer garanterat att fortsätta växa, inom landet och genom att andra länder ansluter sig och skördar frukterna i form av effektiviseringar, kapitalbyggande, nöjdare befolkning, ökad turism etc.

Folk måste tänka längre än vad näsan räcker. Bara för att man är privilegierad och bor i ett litet land som Sverige, och har svårt att se fördelar med Bitcoin för att "man har Swish" så betyder inte det att övriga världen ser likadan ut.

Om vi bortser från att Swish är en rätt pissig tjänst som bara funkar inom Sveriges gränser, så kan vi konstatera att 2 miljarder (!!) inte ens får ett bankkonto..
Hur skickar man pengar från A till B om man inte har ett bankkonto? Hur påverkar det ens möjligheter i livet om man inte kan skicka pengar från A till B utan att ta sig fysiskt till B?
Visst A kan ta sig till närmsta Western union och sätta in pengar, och B kan ta sig till sin närmsta Western union och ta ut dessa, men allvarligt...?

Bitcoin kan hjälpa 2 miljarder människor något enormt. Det behöver man inte vara Einstein för att förstå.
2022-09-08, 17:21
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Jo, det går absolut att vifta bort. Om du hittar någon enstaka människa som av någon konstig anledning inte har en internetbank men ändå har bitcoin, och att just hans liv har blivit bättre på något konstigt sätt av just bitcoin, så får man ta sig en funderare.

Om staten hade verkligen velat underlätta för folk, varför skulle deras Chivo vara tvunget att använda sig av bitcoin? Varför bara inte en central variant av typ Paypal (med USD)? Det är klart som korvspad att staten (=Bukele) hade andra skäl till införandet av bitcoin än att folk skulle ha lättare att betala sina räkningar eller ta emot pengar från utlandet.

Det är inte som att bitcoin var det enda alternativet till att gubben skulle åka buss för att betala sina räkningar. Lösningen är katastrof för de allra flesta.
2022-09-08, 17:30
Avstängd
Citat:
Bitcoin kan hjälpa 2 miljarder människor något enormt. Det behöver man inte vara Einstein för att förstå.
Hur många av dessa 2 miljarder har en mobiltelefon eller annan möjlighet att koppla upp sig digitalt? Svårt att köra med bitcoin annars.
2022-09-08, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur många av dessa 2 miljarder har en mobiltelefon eller annan möjlighet att koppla upp sig digitalt? Svårt att köra med bitcoin annars.

Fler personer har telefoner och internet än bankkonto. Så ränkar med att i princip alla kan det snart om inte redan.
2022-09-08, 17:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Det finns 100 gånger bättre lösningar för dessa människor (förutsatt att de, som ovanstående skribent nämner, faktiskt har en smartphone och internet).
2022-09-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Folk i fattiga länder har knappt mat på bordet, men ge dig fan på att dem har en telefon och inet uppkoppling.

Dessa fattiga människor sitter nu och spelar play-to-earn crypto spel för att försöka få någon inkomst överhuvudtaget. Slå den du

Undra varför Hoskinson från Cardano just vänder sig till dessa länder?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in