2022-09-21, 23:38
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag förklarade rätt tydligt i förra inlägget hur det går till.

Jag vet inte var du kör i diket. Kan det vara för att du inte förstod analogin med att öppna en barnota?

När jag öppnar en barnota kan jag göra massor av beställningar innan jag stänger notan. Mot mitt visa kort blir det bara en transaktion, trots att jag beställt flera olika gånger.

På samma vis kan jag öppna en lightning kanal och göra tiotusentals av transaktioner innan pengarna kommer tillbaka till Bitcoin lagret i diverse andra wallet adresser.

Exemplet är tydligare beskrivet här:
https://www.google.com/amp/s/bitcoinmagazine.com/.amp/guides/how-lightning-network-scales-bitcoin-payment

Nu har jag tittat på filmen i din länk. Kan du titta på den själv? Det är ganska tydligt i den att det inte funkar som du säger.
2022-09-21, 23:41
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Barägarens lightning konto ”debiteras” när denne för pengar från detta konto till sin Bitcoin wallet… Ok?

Igen:

Två personer har köpt en sak var i baren Z. Person X och person Y. De betalade med lightning.

När baren vill avveckla dessa skulder, hur många transaktioner behövs på Blockkedjan?

Titta på din egen film.
2022-09-21, 23:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Nu har jag tittat på filmen i din länk. Kan du titta på den själv? Det är ganska tydligt i den att det inte funkar som du säger.
Hade på känn att du missade analogin med barnotan, men bra att poängen gick fram till slut.
2022-09-22, 00:00
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Hade på känn att du missade analogin med barnotan, men bra att poängen gick fram till slut.

Filmen visar tydligt att det fungerar precis som jag sa.

Den visar inte alls det du påstod, att en transaktion på blockkedjan kan ha två avsändare.

Lightning bygger på ett antagande att transaktioner typiskt sätt går fram och tillbaka mellan två konton ungefär samma utsträckning.

Det stämmer inte.
2022-09-22, 06:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Filmen visar tydligt att det fungerar precis som jag sa.

Den visar inte alls det du påstod, att en transaktion på blockkedjan kan ha två avsändare.

Lightning bygger på ett antagande att transaktioner typiskt sätt går fram och tillbaka mellan två konton ungefär samma utsträckning.

Det stämmer inte.
Du missuppfattade tydligen något jag försökte förmedla isf. Men det var just därför jag hänvisade till klippet för förklaring.
Det viktiga är att du nu har bättre koll på hur Lightning fungerar.
2022-09-22, 06:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du missuppfattade tydligen något jag försökte förmedla isf. Men det var just därför jag hänvisade till klippet för förklaring.

Han har uppenbarligen bättre koll än vad du har och har redan läxat upp dig både vad gäller lightning och andra, mer etablerade betalningssystem.

Kan du nu redovisa hur lightning löser hittills olösbara matematiska problem och kan därför skalas upp till miljontals användare?
2022-09-22, 07:43
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Han har uppenbarligen bättre koll än vad du har och har redan läxat upp dig både vad gäller lightning och andra, mer etablerade betalningssystem.

Han ställde isf frågor OM Lightning, men "ok"

Citat:
Kan du nu redovisa hur lightning löser hittills olösbara matematiska problem och kan därför skalas upp till miljontals användare?
Halmdocka.
Ingen påstår att Lightning löser olösbara matematiska problem.

Du kanske tänker på hur Bitcoin löser Bysantinska generalernas dilemma?
https://cointelegraph.com/blockchain-for-beginners/how-does-blockchain-solve-the-byzantine-generals-problem
2022-09-22, 07:43
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:

Är vi alltså överens om att det krävs två transaktioner på blockkedjan för att baren ska kunna avveckla betalningar från två olika kunder?
2022-09-22, 07:57
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Han ställde isf frågor OM Lightning, men "ok"

Halmdocka.
Ingen påstår att Lightning löser olösbara matematiska problem.

Du kanske tänker på hur Bitcoin löser Bysantinska generalernas dilemma?
https://cointelegraph.com/blockchain-for-beginners/how-does-blockchain-solve-the-byzantine-generals-problem

Du läser inte något av inläggen i diskussionen utan skriver bara egna tankar alltså?

Jag har flera gånger tagit upp frågan varför det inte ser ut som att LN går att skala upp till någon användbar storlek som betalningssystem (om det inte centraliseras).
2022-09-22, 08:00
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag har flera gånger tagit upp frågan varför det inte ser ut som att LN går att skala upp till någon användbar storlek som betalningssystem (om det inte centraliseras).
Och vi är flera som svarat med tydlig information just VARFÖR LN är till för att skala Bitcoin till en mer användbar storlek.

Ja det finns en del problem, tex hur man kan garantera tillräckligt med likviditet i lightning kanalerna för att dom skall fungera ordentligt.
Men jag ser inte att detta är en showstopper, ett olösligt problem.
2022-09-22, 08:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Och vi är flera som svarat med tydlig information just VARFÖR LN är till för att skala Bitcoin till en mer användbar storlek.

Ja det finns en del problem, tex hur man kan garantera tillräckligt med likviditet i lightning kanalerna för att dom skall fungera ordentligt.
Men jag ser inte att detta är en showstopper, ett olösligt problem.

Förstår du ens vad du skriver?

Du säger att LN är till för att skalas upp. Jag har hänvisat till flera oberoende källor som förklarar att det inte kan fungera som tänkt.

Du pratar om förhoppningar. Jag beskriver verkligheten.

Det är lite som om du beskriver kall fusion som en lösning på världens energiproblem men inte förklarar hur det ska gå till.
2022-09-22, 08:10
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Förstår du ens vad du skriver?

Du säger att LN är till för att skalas upp.

Sluta tramsa och sluta med dina halmdockor. Läs det jag SKRIVER

"LN är till för att skala Bitcoin"

Endast med hjälp av halmdockor kan du fortsätta ha något att argumentera emot. Förvänta dig inte att jag svarar på ditt trams mer, för det ger inget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in