2022-09-21, 22:33
Bannlyst
Hur nära är vi en krasch enligt er? Kommer vi få en reda krasch tror ni? På 40 procent i nergång av priserna. Får vi 20 procent så är vi väl tillbaka till 2020 jan typ? Eller var det 10 procent?

50 procent skulle inte bara fel för mig iaf
Citera
2022-09-21, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, de hade tänkt 49 mille men som vanligt är ett mer korrekt pris hälften, dvs 24.5m. Huset är ju fint och så, verkar ligga i ett av Uppsalas bästa områden men en prislapp på 49 (eller 39) mille ser man sällan ens i Stockholms bästa områden (och då ofta med sjöutsikt och självklart en helt annan dignitet på var man köper).
Helt rimligt, och det ger faktiskt ett reellt värde för pengarna om man får uttrycka sig så. En sjöutsikt ger ju faktiskt ett riktigt värde på huset. Det är relativt såklart, men om vi ska kalla en spade för en spade. Dessutom ser bostaden ut att ha grannen på andra sidan häcken. Jag menar, bara det dödar ju värdet. Ska man slå på stort så ska man få utrymme också. Fast det förutsätter att man inte lämnar hjärnan bakom sig i reality TV också, som Epistemologen beskriver så bra.
Citera
2022-09-21, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför förväntar du dig att jag kan se in i framtiden, om hur ekonomiska förhållanden har ändrats?

Du får ju svaret att jag inte har en kristallkula. Håller du inte med om att det då är enfaldigt av dig att be mig använda en kristallkula jag inte har?

Om du skriver att någonting bör gälla för närvarande så är det du som antyder är du kan se in i framtiden, inte jag Varför inte bara skriva att amorteringskravet bör avskaffas om du nu tror att det skulle vara en bra sak att göra?
Citera
2022-09-21, 22:56
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiksbanksGangster
Helt rimligt, och det ger faktiskt ett reellt värde för pengarna om man får uttrycka sig så. En sjöutsikt ger ju faktiskt ett riktigt värde på huset. Det är relativt såklart, men om vi ska kalla en spade för en spade. Dessutom ser bostaden ut att ha grannen på andra sidan häcken. Jag menar, bara det dödar ju värdet. Ska man slå på stort så ska man få utrymme också. Fast det förutsätter att man inte lämnar hjärnan bakom sig i reality TV också, som Epistemologen beskriver så bra.

Ja, men precis. Jag har inga åsikter om att de vill ha 55m för detta hus:

https://www.magnussonmakleri.se/objekt/OBJ13040_1841470612/

49m för nått upp-piffat hus i Uppsala däremot
Citera
2022-09-21, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salladskommunist
Hur nära är vi en krasch enligt er? Kommer vi få en reda krasch tror ni? På 40 procent i nergång av priserna. Får vi 20 procent så är vi väl tillbaka till 2020 jan typ? Eller var det 10 procent?

Det vi inte sett ännu är arbetslösheten, vilken kommer med all säkerhet. Det kommer inte handla om 20% då det kan jag garantera. Vi såg vad som hände i södra Sverige när pandemin slog till. Stora delar av södra Sverige och klustret inom fordonsindustrin varslade big time. Då räddades de av stimulanser genom en enorm mängd nytryckta pengar, vilket vi nu ser effekten av i form av inflation. Hade allt fått spela ut då hade det blivit brutalt. Tänk exempelvis en familj som behöver bryta upp för att flytta till annan ort för nytt jobb. Eller alla skillsmässor. Eller de som förlorar inkomst och inte kan bo kvar. Lägen där man tvingas sälja.
Citera
2022-09-21, 23:14
Medlem
Rengens avatar
Experter som Riksbanken har alltid fel i sina ränteprognoser.
Då kan en amatör göra en lika bra analys på bostadsprisfallet: Styräntan är på 2012:s nivå, dvs dit ska vi i reala termer som det ser ut nu. Alltså nånstans 40% ned.
Vi har dessutom betydligt högre energipriser, matpriser och amorteringskrav än 2012 så det kan bli mer.
Kortsiktigt kommer dock bara de som är tvingade sälja göra det så det tar naturligtvis ett tag innan hela marknaden justerat sig till den lägre nivån.
Citera
2022-09-21, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Det vi inte sett ännu är arbetslösheten, vilken kommer med all säkerhet. Det kommer inte handla om 20% då det kan jag garantera. Vi såg vad som hände i södra Sverige när pandemin slog till. Stora delar av södra Sverige och klustret inom fordonsindustrin varslade big time. Då räddades de av stimulanser genom en enorm mängd nytryckta pengar, vilket vi nu ser effekten av i form av inflation. Hade allt fått spela ut då hade det blivit brutalt. Tänk exempelvis en familj som behöver bryta upp för att flytta till annan ort för nytt jobb. Eller alla skillsmässor. Eller de som förlorar inkomst och inte kan bo kvar. Lägen där man tvingas sälja.
Så hur mycket tror du det kan gå ner då om detta scenario du beskriver händer, först med arbetslöshet sedan när varslandet drar igång.
Citera
2022-09-22, 00:57
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:

Vi är redan tillbaka på nivåer som det var runt sommaren 2020. Nedgången nu är större än coronadippen.
Citera
2022-09-22, 01:01
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Bankerna är rörande överens om att vi bara ska utradera pandemihysterin sett till riket i alla fall. Sedan är det färdigt! Slöddermalm et. al är ett kapitel för sig… https://omni.se/a/mQ1L9g

Citat:
SEB: ”Vår prognos är ett boprisfall på 15–20 procent sedan toppen i våras och vi har lite beroende på prismått därför nått nästan halvvägs.” Handelsbanken, Swedbank och Nordea spår alla att priserna kommer att sjunka 15 procent från toppen till botten. Hittills har de backat cirka 7 procent.
Citera
2022-09-22, 01:11
Medlem
Citat:
Så hur mycket tror du det kan gå ner då om detta scenario du beskriver händer, först med arbetslöshet sedan när varslandet drar igång.

Minimum 30%.

Kikar man på de faktorer som inverkar så skulle det kunna bli en rejäl storm:

- Hög inflation.
- Levnadsomkostnaderna ökar kraftigt.
- Hög arbetslöshet.
- Invandringen kommer minska.
- Hög nybyggnationstakt vid övergång till lågkonjunktur.
- Risk för en finansiell kris. Utlåningen stryps till rejält och köpare begränsas i vad man har möjlighet att låna.
- Faktorer kring energiförbrukning har stort fokus.
- Räntorna stiger brant.
- Allmänt skifte från säljarens marknad till köparens, mentaliteten ändras.
- Skillsmässor kommer öka.
- Barnfamiljer kan inte uppgradera och stannar där man är även om behov av större boende finns.
- Svag löneutveckling.
- Med hög inflation saknar staten och Riksbanken möjlighet att stimulera ekonomin med nytryckta pengar, det ger bara mer inflation.
Citera
2022-09-22, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Men vafan, köpt för 17.5m 2017 och tidigare för 12m 2015. Säkert plöjt ner lite stålar i det hela men varför skulle nån köpa detta för 49m eller 39m? Får nog dra av minst 10m till eller kanske 20 snarare.

Borgvägen 3
Villa, Kåbo
17 500 000kr
2017-10-18
281 m²
62 300 kr/m²

Borgvägen 3
Villa, Kåbo
12 000 000kr
2015-01-07
10 rum
281 m²
42 700 kr/m²

dra av 5 miljoner till för det vidriga köket
Citera
2022-09-22, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Bankerna är rörande överens om att vi bara ska utradera pandemihysterin sett till riket i alla fall. Sedan är det färdigt! Slöddermalm et. al är ett kapitel för sig… https://omni.se/a/mQ1L9g

var är alla nollor som hävdat att priserna aldrig går ner, att som värst slutar de öka? blir fint att se er tvingas sälja till förlust!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in