2022-10-04, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag har väl sagt att den börjar falla tillbaka vid årsskiftet.
Hur menar du att jag nu skall kunna svara på om det kommer stämma???
Hur tänkte du?

Var är svaret på mina frågor?

Tror den kommer falla tillbaka när vi börjar möta tuffa siffror. Har extremt svårt att se 10% inflation yoy när vi möter samma siffror
Citera
2022-10-04, 12:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Du tar inte med amorteringen eller? Annars fattar jag inte hur du räknar. Visst är ränta ingen kostnad men ändå pengar som måste ut varje månad.

Lånebelopp:5 000 000*kr
Ränta:4*%
Amortering:8 333*kr
Räntekostnad:16 667*kr
Avgift:3 900*kr

Vid nettoinkomst på 58 kSEK per månad.
37 kSEK kvar att spendera varje månad efter att boendet är betalt.
Var är problemet?
Citera
2022-10-04, 12:25
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Jag har väl sagt att den börjar falla tillbaka vid årsskiftet.
Hur menar du att jag nu skall kunna svara på om det kommer stämma???
Hur tänkte du?

Var är svaret på mina frågor?

Du har fått tusen svar på alla möjliga frågor du ställt i den här tråden. De flesta svar ignorerar du eftersom du inte har något att kontra med, istället letar du upp någon liten felaktighet (oavsett hur irrelevant för poängen) och försöker få hela diskussionen att handla om det istället.
En höjdpunkt var iallafall när du i den föregående tråden dumförklarade alla som sa att priserna skulle falla när räntan skulle gå upp. Det bevisade att du inte har någon förmåga att analysera det vi pratar om här. Vidare har du som jag sa många gånger innan sagt att ”nu kommer minsann inflationen vända ner”, osv osv.

Det är ändå imponerande att du fortsätter köra på. Du påminner lite om Morgan Johansson, haha. Det finns ingenting man kan säga till dig som gör att du stannar upp och bara ”hmm ja du har rätt, just där hade jag kanske lite fel”. Istället kör du på med ”alla andra är idioter”-stilen.
Citera
2022-10-04, 12:27
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Marknaden har styrräntan över 3% hela vägen genom 2025.

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/31289

Ja det är faktiskt riktigt aggressivt. Men personligen tror jag mer på bankerna i att den stannar innan 3%. Inte tillräckligt för att ta en position men det är magkänslan.

Att marknaden prissätter 90 punkter till november är jag dock nästan villig att betta emot. Max 75 punkter.
Citera
2022-10-04, 12:33
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Du tar inte med amorteringen eller? Annars fattar jag inte hur du räknar. Visst är ränta ingen kostnad men ändå pengar som måste ut varje månad.

Lånebelopp:5 000 000*kr
Ränta:4*%
Amortering:8 333*kr
Avgift:3 900*kr

Citat:

Var är problemet?

Glöm inte ränteavdraget på 30%/21% heller. Det kan man jämka så lönespecen blir fetare varje månad istället för att vänta på skatteåterbäring.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-10-04 kl. 12:39.
Citera
2022-10-04, 13:55
Bannlyst
Det är så in i helvete vitt allting. Borde det inte komma någon gång en reaktion där det är retro 1970-tal som gäller, eller 1950-tal. För i staden där jag tittar på lägenheter ser allt så djävla tråkigt ut.
Citera
2022-10-04, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Jag kan svara.
I längden är det billigare med rörligt. Sett över en längre period.
Men givetvis kan man ha tur och binda räntan vid rätt tillfälle och därmed få en lägre ränta än den rörliga.

Det där var ju en sanning som i mångt och mycket slutade gälla när vi hade minusränta. Trots att många envist försökt hävda det. För bara ett knappt år sedan gick det att få lägre ränta om du band räntan på två år och samma ränta som vid rörligt på 3 år. Helt galet egentligen, men så var det och då ter det sig för mig märkligt att så många ändå väljer rörligt. För egen del sitter jag med en ränta på strax över 1 % ett tag till i alla fall.
Citera
2022-10-04, 16:01
Medlem
Fel

Citat:

Var är problemet?

Problem . Alla andra utgifter som livet innebär

Alltså folk kommer inte att vilja betala lika mycket för ett hus.
Senast redigerad av Swedishmetropol 2022-10-04 kl. 16:12. Anledning: Fel
Citera
2022-10-04, 16:14
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Glöm inte ränteavdraget på 30%/21% heller. Det kan man jämka så lönespecen blir fetare varje månad istället för att vänta på skatteåterbäring.
Och ju högre ränta desto högre ränteavdrag, bara vinst.
Citera
2022-10-04, 18:48
Medlem
Citat:
Vad är det som fortsätter att driva upp konsumentpriserna?

Stigande råvarupriser?
Stigande fraktrater?

Hmmmmmmmm kan det kanske vara det faktum att hela världen tryckt pengar som galningar de senaste åren? Nej gud det skapar ju inte alls inflation, vad dum jag är.
Citera
2022-10-04, 19:31
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:

Var är problemet?

Att det, om man te.x. bor i Stockholm, är billigare att hyra.
Citera
2022-10-04, 19:59
Medlem
lfhs avatar
Har inte följt diskussionerna här inne, men vi har varit lite i banorna för att köpa villa lite halvseriösa under senaste åren och tänkte dela med mig av vad vi märkt av. Då för en mellanstor stad.

För några år sen under corona så fick vi boka tid för att komma på visning, det var för att i huvudtaget kunna komma in i huset. Det hände att vi blev nekade vid dörren och fick stå utanför en stund tills andra spekulanter hade lämnat, säkert 10grupper åt gången och det kom nya hela tiden.

Vi va på en visning i typ augusti tror jag det var. Då var det vi och 2andra par. Efter några visningar så fick säljarna ett underbud på det huset (typ -50k under på en villa i 3miljoner klassen så inte så mycket) och mäklaren ringde upp oss för att fråga om vi ville lägga ett mer. Dvs några veckor efter att vi va där och vi sagt att vi inte va intresserade.

I mitten av september va vi på en annan visning. Eller vi bokade in en tid men väl där 5min tidiga så va huset tomt och inga där. Mäklaren kom dit för att släppa in oss några minuter efter oss och vi var ensamma där, när vi gick så kom däremot ett annat par. Vi va lite intresserade men det va väldigt dyrt så vi la ett skambud lite på skoj över mail dagen efter, typ 3.5miljoner vilket var 1miljon mindre än dom lagt ut det för. Inga svar eller respons på det budet tyvärr

Veckan efter va vi på en visning. De va just efter att styrräntan hade justerats upp i september. Vi var där helt själva och mäklaren gav oss en tour av alla hörn och vråer. Efteråt frågade hon vad vi tyckte och om det är något så kanske det går att lösa. Vi sa att vi tyckte de va lite för dyrt för oss egentligen, och även om hon inte sa det ordagrant så var hon väldigt tydlig med att priset är väldigt förhandlingsbart just nu.

Dagen efter la vi ett bud, 3.2miljoner, det låg ute på 4miljoner. Vi budade fram och tillbaka och fick ner dom till 3.6, antagligen hade vi kanske kunnat fått det för typ 3.50-3.55 om vi förhandlar klart men vi insåg att vi missat en detalj och va inte längre intresserade. Säljarna hade köpt förra sommarn för lite norr om 4miljoner så tyckte lite synd om dom, gå ner och förlora en halv miljon men ändå så räckte det inte. Dom har justerat priset på hemnet till 3.75 nu. Hoppas det löser sig för dom men vi väntar nog lite innan vi köper något.

Ytterligare en vecka senare hörde mäklaren ifrån andra huset av sig, ni vet där vi hade ägt ett skambud på 1miljon under priset och ville se om vi fortfarande intresserade och om det inte gick att få till en deal. Vi va inte intresserade.

Verkar knappt finnas några köpare alls numera. Så även om säljare är redo att gå ner i pris så blir det inte många avslut. Antalet objekt ute på hemnet har ökat under den här tiden och då är det väl egentligen slut på ”säsongen” såhär års och börjar gå neråt?

Slutsatsen är att om man är köpsugen så ska man inte dra sig för att pruta ganska kraftigt. Det finns viss desperation att utnyttja.

Har ingen aning om hur representativt vår upplevelse är för resten av Sverige. Men villor i pris och storleksklassen där räntor och uppvärmning är de stora kostnaderna (redan innan allt detta) har absolut påverkats mer än det syns i statistiken där jag har kollat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in