2022-09-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Riksbanken höjde betydligt mer än 5% idag.

OK, wiseguy. De borde höjt till 5.00%.
Citera
2022-09-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Gällande arbetslöshet så kommer det väl bli som vanligt vid kriser - drabbar främst underklassen som inte äger bostäder i någon högre grad. Typ hemstädare, restaurangpersonal, butiksbiträden etc. Arbetslöshet ser jag därför inte som någon större faktor för bostadspriserna.

Exakt. Under pandemin drabbades just dessa grupper vilket fick noll effekt eftersom de inte har stora bostadslån.
Citera
2022-09-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hur stor arbetslöshet spår han exakt?
Sverige har redan fjärde högsta arbetslösheten inom EU.
Kraschar bomarknaden framöver kommer vi att gå om Grekland och Spanien.
Den inhemska konsumtionen har hittills i stor omfattning varit kreditdriven .
Citera
2022-09-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Sverige har redan fjärde högsta arbetslösheten inom EU.
Kraschar bomarknaden framöver kommer vi att gå om Grekland och Spanien.
Den inhemska konsumtionen har hittills i stor omfattning varit kreditdriven .

Sa han det eller är det en ny prognos från obskyr fbare?
Citera
2022-09-20, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tills det är motiverat.

Eller tänkte du att jag kan se in i framtiden?

Ja, om du skriver att amorteringskravet för närvarande är omotiverat så antyder det att du ser en framtid då amorteringskravet inte längre är omotiverat. Min fråga var därför när denna tidpunkt kan tänkas inträffa.
Citera
2022-09-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bridgeblandad
Vi har 5 miljoner i lån, har inte amorterat en krona, vi väljer att köpa optioner och aktier i företagen som vi jobbar i när tillfället ges istället.
Om tre till fyra år så kan jag själv betala av lånet och ha pengar över.

Antar du jobbar på hexatronic eller Swedish match 😂😂😂😂
Citera
2022-09-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Vad är det för folk du känner som vill öka sina utgifter i ytterst osäkra tider?

Låter som en dålig affär om man måste ta ett extra lån.

Jag är en sådan person. Vi köpte större och dyrare i somras. Både jag och min sambo sålde våra mindre lägenheter i innerstan. Sambon för mer än ett år sedan och jag sålde i (tyvärr) somras. Vi har bägge gjort bostadskarriärer i sthlm. Vi har belånat oss precis under amorteringskraven, 4,5 ggr årsinkomsterna och total belåningsgrad 39%

Jag sålde min förra lgh för ca 500,000kr mindre än jag velat men jag resonerad att om jag inte sålde min lägenhet inom närtid så skulle det ev dröja 1-2 år innan det blir av. Vi köpte nya lägenheten ca 1 - 1,2 miljon ”billigare” än vad säljare kanske hade fått ett halvår tidigare. Dessutom har vi letat efter större lägenhet med väldigt specifika krav(möjlig uthyrningsdel, bra ekonomi i brf:en, ej tomträtt och specifik innerstadsläge). Vi planerar att bo kvar i iaf 10år.
Vi klarar 10% ränta utan att det blir vidare svettigt. Går det upp mycket mer än så får vi hyra ut vår uthyrningsdel till en student eller dylikt. Men går räntan över 10% så är jag mer orolig för Sveriges ekonomi än min egna…

Worse case scenario så separerar jag och min sambo och ev då måste sälja till förlust. Eller så gör vi om lägenheten till två mindre lägenheter och tar varsin, hehe. Helt enkelt jag pallar inte försöka time:a marknaden. Förhoppningsvis bor vi kvar tillräckligt länge så marknaden stabiliseras.
Senast redigerad av Muppim 2022-09-20 kl. 21:47.
Citera
2022-09-20, 21:42
Medlem
Bridgeblandads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Antar du jobbar på hexatronic eller Swedish match 😂😂😂😂

Nope! företagen vi jobbar på är onoterade, och vi har haft möjlighet att köpa in oss tidigt och båda har en bra slant som vi får ut hyfsat snabbt om det krävs.

Min poäng är att amortering är inte alltid det bästa alternativet, och ja! jag vet att det jag gör medför en risk, men för oss så är det värt det.
Citera
2022-09-20, 21:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Tidningar med sina rubriksättare 😂

Men absolut börjar bli dyrt att leva nu.

Även vår förträffliga Public Service använde termen "chockhöjning" i dagens Aktuellt.
Citera
2022-09-20, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppim
Jag är en sådan person. Vi köpte större och dyrare i somras. Både jag och min sambo sålde våra mindre lägenheter i innerstan. Sambon för mer än ett år sedan och jag sålde i (tyvärr) somras. Vi har bägge gjort bostadskarriärer i sthlm. Vi har belånat oss precis under amorteringskraven, 4,5 ggr årsinkomsterna och total belåningsgrad 39%

Jag sålde min förra lgh för ca 500,000kr mindre än jag velat men jag resonerad att om jag inte sålde min lägenhet inom närtid så skulle det ev dröja 1-2 år innan det blir av. Vi köpte nya lägenheten ca 1 - 1,2 miljon ”billigare” än vad säljare kanske hade fått ett halvår tidigare. Dessutom har vi letat efter större lägenhet med väldigt specifika krav(möjlig uthyrningsdel, bra ekonomi i brf:en, ej tomträtt och specifik innerstadsläge). Vi planerar att bo kvar i iaf 10år.
Vi klarar 10% ränta utan att det blir vidare svettigt. Går det upp mycket mer än så får vi hyra ut vår uthyrningsdel till en student eller dylikt. Men går räntan över 10% så är jag mer orolig för Sveriges ekonomi än min egna…

Worse case scenario så separerar jag och min sambo och ev då måste sälja till förlust. Eller så gör vi om lägenheten till två mindre lägenheter och tar varsin, hehe. Helt enkelt jag pallar inte försöka time:a marknaden. Förhoppningsvis bor vi kvar tillräckligt länge så marknaden stabiliseras.
Worts case scenario bör rimligtvis vara att ni båda förlorar era jobb och behöver sälja till förlust. Alla glömmer att kassaflödet in kan förändras till det värre.
Citera
2022-09-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Worts case scenario bör rimligtvis vara att ni båda förlorar era jobb och behöver sälja till förlust. Alla glömmer att kassaflödet in kan förändras till det värre.

Sannolikheten att jag blir arbetslös är väldigt väldigt liten men inte obefintlig såklart. Det var en av anledningarna bakom mitt yrkesval att jobba inom sjukvården. Jag valde bort schysst löneutveckling mot jobbtrygghet. Folk kommer alltid bli sjuka oberoende av recession, stagflation m.m.

Jag har gjort medvetna val utifrån min egna riskanalys och är väldigt nöjd. Såklart finns det inga garantier men jag pallar inte leva mitt liv som om det värsta kommer ske hela tiden.
Senast redigerad av Muppim 2022-09-20 kl. 22:05.
Citera
2022-09-20, 22:06
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Även vår förträffliga Public Service använde termen "chockhöjning" i dagens Aktuellt.

Räntemarknaden som prissatte 90 punkter i snitt: *Gäsp*

Kunde de inte bara ha höjt till åtminstone 2,25% så vi får det överstökat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in