2022-09-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runninghigh
Vad folk sa och inte sa om pandemin är ointressant.
För närvarande finns inget akut hot mot sysselsättningen, men det kan uppenbarligen komma att ändras med hänvisning till det jag skrev i mitt förra inlägg.

Och det kan alltid komma och kommer alltid påverka bostadsmarknaden. Att konstatera att det "kanske" kommer hända i framtiden är att konstatera att det kanske kommer regna någon gång framöver
Citera
2022-09-20, 18:58
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ironin i att företrädare för FI uppmanar alla som amorterar att ringa bankerna för att slippa amorteringskravet som FI infört :-D

Nedringda samma dag

https://www.di.se/nyheter/bankerna-nedringda-efter-fi-s-amorteringstips-riktar-kritik/

Det ironiska är att FI behöver gå ut i media och förklara att amorteringskravet är utformat så att det tillåter att man pausar amorteringar för att undvika personlig konkurs.

Varför behöver de förklara det? För att en mängd hästhandlare, kallade experter i affärspressen, har låtit som om man behöver förändra amorteringskravet för att människor ska ha råd att handla mat.

Om amorteringskravet ska avskaffas så behöver någon nu uttryckligen säga (det de egentligen tänker) att idén är att unga och ekonomiskt svaga grupper ska rädda bostadsmarknaden genom att skuldsätta sig upp över öronen. I en fallande marknad. Allt prat om att rädda folk faller platt. De som behöver pausa amorteringar kan redan göra det.
Senast redigerad av Epistemologen 2022-09-20 kl. 19:05.
Citera
2022-09-20, 19:08
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
De är fortfarande fredsduvor, borde höjt 5% på ett bräde. Behövs mer Paul Volcker i höjningarna.

Riksbanken höjde betydligt mer än 5% idag.
Citera
2022-09-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det blev "Chocktober" med monsterränta

https://www.expressen.se/ekonomi/konsument/-hojd-ranta--dyrare-mat-och-el--ny-bensinskatt/

Tidningar med sina rubriksättare 😂

Men absolut börjar bli dyrt att leva nu.
Citera
2022-09-20, 19:10
Medlem
Citat:
Och det kan alltid komma och kommer alltid påverka bostadsmarknaden. Att konstatera att det "kanske" kommer hända i framtiden är att konstatera att det kanske kommer regna någon gång framöver

Duger det att Nordeas högste tupp, i DN, målar upp marknaden som "en bil som gått i 200 km/h, och nu får lov att tvärnita" och vidare fastslår att hushållen är belånade till 60% av fastighetsvärde (dvs. runt ~70% i dagens totalt illikvida "marknad").

Siffror och fakta åt sidan - enbart det faktum att självaste VDn för Nordea går ut med en liknande analogi ser jag som förestående ett totalt marknadshaveri. Verktygslådan är tom och med det också möjligheterna att blåsa upp denna bubbla ändå lite till.
Citera
2022-09-20, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intolerante-Igor
Duger det att Nordeas högste tupp, i DN, målar upp marknaden som "en bil som gått i 200 km/h, och nu får lov att tvärnita" och vidare fastslår att hushållen är belånade till 60% av fastighetsvärde (dvs. runt ~70% i dagens totalt illikvida "marknad").

Siffror och fakta åt sidan - enbart det faktum att självaste VDn för Nordea går ut med en liknande analogi ser jag som förestående ett totalt marknadshaveri. Verktygslådan är tom och med det också möjligheterna att blåsa upp denna bubbla ändå lite till.

Hur stor arbetslöshet spår han exakt?
Citera
2022-09-20, 19:25
Medlem
Citat:
Jag pekade klart och tydligt på ett antal grundläggande, specifika faktorer som hotar arbetsmarknaden i nuläget. Det var ingen generell utsaga om makroekonomi i största allmänhet.
Citera
2022-09-20, 19:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartlindring
Hur länge är det omotiverat?
Tills det är motiverat.

Eller tänkte du att jag kan se in i framtiden?
Citera
2022-09-20, 19:32
Medlem
Bridgeblandads avatar
Citat:
Tja. Vet flera med inkomster på över 100k I mån som stängt av sina amorteringar när de fått barn etc. Varför ska man amortera några 1000 i månaden på 6-7 msek I slutändan?

Vi har 5 miljoner i lån, har inte amorterat en krona, vi väljer att köpa optioner och aktier i företagen som vi jobbar i när tillfället ges istället.
Om tre till fyra år så kan jag själv betala av lånet och ha pengar över.
Citera
2022-09-20, 19:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Det är inte en statisk uttalande mer en observation av vart marknaden är på väg. vi borde haft en recession redan under pandemin. Den ekonomiska aktiviteten minskade drastiskt på nolltid endå så hade vi ingen deflation, marknadsräntor hölls låga, folk blev räddade av a kassan samt helikopter pengar (usa) och kunde fortsätta konsumera. Nu har den ekonomiska aktiviteten återgått med en extremt uppblåst penningmängd.
Känns det som fetade?
Eller har du räknat ut det?

Ditt resonemang är som om Bil A borde ha krockat med Bil B. Och så skyller du på att det inte gick så pga att bilar är utrustade med broms. Det lär vara få som håller med om ditt "borde ha", och istället menar att det ingår i paradigmen att bilar har broms och förare använder den. Utfallet icke-krock är istället väntat.
På samma sätt ingår det i paradigmen att CB ackommoderar räntan. Och det väntade är att CB justerar och dämpar ut ytterligheterna.

Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Energipriser är en del av inflationen men inte den enda anledningen.
Om du inkluderar det andra jag skrev då.
Citera
2022-09-20, 20:12
Medlem
Gällande arbetslöshet så kommer det väl bli som vanligt vid kriser - drabbar främst underklassen som inte äger bostäder i någon högre grad. Typ hemstädare, restaurangpersonal, butiksbiträden etc. Arbetslöshet ser jag därför inte som någon större faktor för bostadspriserna.
Citera
2022-09-20, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Känns det som fetade?
Eller har du räknat ut det?

Ditt resonemang är som om Bil A borde ha krockat med Bil B. Och så skyller du på att det inte gick så pga att bilar är utrustade med broms. Det lär vara få som håller med om ditt "borde ha", och istället menar att det ingår i paradigmen att bilar har broms och förare använder den. Utfallet icke-krock är istället väntat.
På samma sätt ingår det i paradigmen att CB ackommoderar räntan. Och det väntade är att CB justerar och dämpar ut ytterligheterna.

Om du inkluderar det andra jag skrev då.
Den bromsen är egentligen bara ett sätt att skjuta fram de oundvikliga konsekvenserna, det ser vi nu. Ja CB är TVUNGNA att höja räntan annars importeras inflationen. Att de höjt 1% är nog för att de räknar med att Fed höjer 0,75% och hoppas ha lite marginaler på det, kronan har tappat för mycket mot dollarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in