2022-09-19, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tutrut
Den här mannen visste att tjejerna var för unga att köpa cigaretter.
Han köpte cigaretter till dom ändå.

Han gjorde fel.

Barnens föräldrar har rätt att bli arga.

Nittonåringar är också tonåringar, hur vet du hur gamla de såg ut?

Barnens föräldrar borde sett över sitt eget ansvar i det hela.
Citera
2022-09-20, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan

Som vuxen människa har man ett ansvar för sig själv.
Som vuxen vet man vad som är rätt och fel.
Man vet att det finns en artonårsgräns för tobak.
Man vet att nittonåringar får köpa tobak.
Man förstår att om tonåringar kommer fram till en och ber en om att köpa ut antingen tobak eller alkohol så betyder det att ungdomarna inte själva kan göra detta eftersom dom är för unga.

Ingenstans skrev trådstartaren att han är förståndshandikappad.

Alltså utgår jag från att han är en vuxen normalbegåvad människa.

Som en vuxen normalbegåvad människa gjorde han fel när han valde att köpa ut cigaretter till tonåringar som frågar främlingar om att köpa ut tobak

Inte nog med det,han visar även upp ett äckligt personlighetsdrag när han försöker skylla sitt beteende, sitt val, på andra människor.

Han gick alltså till motattack och lade skulden på den, med rätta, upprörda föräldern. Hur obehagligt sinnesstört är inte det.

Jag tycker att psykvårdsreformen var fel.
Senast redigerad av Tutrut 2022-09-20 kl. 06:22.
Citera
2022-09-20, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tutrut
Som vuxen människa har man ett ansvar för sig själv.
Som vuxen vet man vad som är rätt och fel.
Man vet att det finns en artonårsgräns för tobak.
Man vet att nittonåringar får köpa tobak.
Man förstår att om tonåringar kommer fram till en och ber en om att köpa ut antingen tobak eller alkohol så betyder det att ungdomarna inte själva kan göra detta eftersom dom är för unga.

Ingenstans skrev trådstartaren att han är förståndshandikappad.

Alltså utgår jag från att han är en vuxen normalbegåvad människa.

Som en vuxen normalbegåvad människa gjorde han fel när han valde att köpa ut cigaretter till tonåringar som frågar främlingar om att köpa ut tobak

Inte nog med det,han visar även upp ett äckligt personlighetsdrag när han försöker skylla sitt beteende, sitt val, på andra människor.

Han gick alltså till motattack och lade skulden på den, med rätta, upprörda föräldern. Hur obehagligt sinnesstört är inte det.

Jag tycker att psykvårdsreformen var fel.

Så är det.
Citera
2022-09-20, 11:41
Medlem
Du kan bli anmäld.
Citera
2022-09-20, 12:01
Medlem
Citat:
Om hon såg ut som hon var 20, och sa att hon hade glömt sitt leg då?

Är det fortfarande TS fel? Om personen såg ut som 25, hade det varit TS fel då med?

Nej, den som bär det yttersta ansvaret är ju givetvis mamman, som inte haft tillräckligt med disciplin för att ungen inte skall bli rökare.
Om hon hade varit 20 så hade hon kunnat gå hem efter sitt legg.
Men jag har en motfråga.
Du har aldrig varit tonåring eller haft barn va? Att jag undrar beror på att tonåringar utsätts för ett grupptryck som är starkare än föräldrars uppfostran
Citera
2022-09-20, 12:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Barnets föräldrar har inget ansvar för om TS begår brott.
Citera
2022-09-20, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Om hon hade varit 20 så hade hon kunnat gå hem efter sitt legg.
Men jag har en motfråga.
Du har aldrig varit tonåring eller haft barn va? Att jag undrar beror på att tonåringar utsätts för ett grupptryck som är starkare än föräldrars uppfostran

Jodå, men grupptryck är någonting som enbart fungerar på de svaga. Andra människor går sin egen väg, och gör vad de vill och känner för vare sig man är själv eller 100.

Så att föräldrar kan avskriva sig allt ansvar för snorungar som springer runt och är jävliga är givetvis inte rätt, utan bara ett symtom av dåliga föräldrar, uppfostran och svag karaktär i barnen.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Barnets föräldrar har inget ansvar för om TS begår brott.

Givetvis har de ansvar. Barnet är ju fortfarande den som instigerade brottet genom att fråga efter cigaretter, utan förfrågan så hade ju inget brott sannolikt begåtts. Men att dassiga föräldrar försöker avsäga sig allt ansvar för sina barns handlingar är ju inget nytt.
Citera
2022-09-20, 14:10
Medlem
Niguers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumant
Två tonårs tjejer kommer fram till mig och ber mig köpa 2 paket cigg till dem och svarar ok, och köper. Alla glada. Efter 20 minuter så kommer mamman till ena flickan och ger mig en utskällning att ha köpt cigg åt hennes dotter. Jag är en dålig förebild för barn, dålig fader efter ha berättat att jag själv har en dotter. Jag svarar med att säga att det är inte fel på mig utan att det är hon som är en urusel mamma som inte lärt sina barn att gå fram till en främling att be om att köpa ut cigg. Blir tjafs men vinner striden till slut.

Vems fel är det. Inte fan är det mitt fel eller. Var bara snäll men får skit ändå..

Morsans fel, hon borde hålla efter sina ungar så de inte börjar köpa cigg o sprit av skumma främlingar. Langa är ju rätt dumt det med, vet inte vad man får för problem av att åka fast, men det lär ju inte vara värt växeln på ett par paket cigg iaf.
Du skulle köpt varsin glass åt ungarna och gett dem växeln tillbaka.
Citera
2022-09-20, 14:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jodå, men grupptryck är någonting som enbart fungerar på de svaga. Andra människor går sin egen väg, och gör vad de vill och känner för vare sig man är själv eller 100.

Så att föräldrar kan avskriva sig allt ansvar för snorungar som springer runt och är jävliga är givetvis inte rätt, utan bara ett symtom av dåliga föräldrar, uppfostran och svag karaktär i barnen.

Givetvis har de ansvar. Barnet är ju fortfarande den som instigerade brottet genom att fråga efter cigaretter, utan förfrågan så hade ju inget brott sannolikt begåtts. Men att dassiga föräldrar försöker avsäga sig allt ansvar för sina barns handlingar är ju inget nytt.
Vilket skitsnack. Barnen har inget ansvar för att den vuxen begår brott - barnen begår inget brott när de ställer frågan.

Dassiga vuxna skyller på barnen istället för att ta ansvar för sin låga moral och sin vilja att begå brott.
Citera
2022-09-20, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilket skitsnack. Barnen har inget ansvar för att den vuxen begår brott - barnen begår inget brott när de ställer frågan.

Dassiga vuxna skyller på barnen istället för att ta ansvar för sin låga moral och sin vilja att begå brott.

Det har jag inte sagt heller, utan ungens föräldrar bär ansvar att deras barn är en snorvalp. Föräldrar skall dömas för brott deras barn begår, och föräldrar är ansvariga för deras barns beteenden.

Om mamman inte vore så dålig så hade barnet inte sprungit runt och rökt som tonåring.
Citera
2022-09-20, 14:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det har jag inte sagt heller, utan ungens föräldrar bär ansvar att deras barn är en snorvalp. Föräldrar skall dömas för brott deras barn begår, och föräldrar är ansvariga för deras barns beteenden.

Om mamman inte vore så dålig så hade barnet inte sprungit runt och rökt som tonåring.
Barnen har inte begått något brott.
TS har gjort det *punkt*
Citera
2022-09-20, 14:41
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumant
Två tonårs tjejer kommer fram till mig och ber mig köpa 2 paket cigg till dem och svarar ok, och köper. Alla glada. Efter 20 minuter så kommer mamman till ena flickan och ger mig en utskällning att ha köpt cigg åt hennes dotter. Jag är en dålig förebild för barn, dålig fader efter ha berättat att jag själv har en dotter. Jag svarar med att säga att det är inte fel på mig utan att det är hon som är en urusel mamma som inte lärt sina barn att gå fram till en främling att be om att köpa ut cigg. Blir tjafs men vinner striden till slut.

Vems fel är det. Inte fan är det mitt fel eller. Var bara snäll men får skit ändå..
Tycker du agerade helt rätt. Sen har du ju lite dig själv att skylla. Varför stannar du kvar på platsen där du faktiskt begått ett brott? Behövs mer info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in