2022-09-19, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumant
Två tonårs tjejer kommer fram till mig och ber mig köpa 2 paket cigg till dem och svarar ok, och köper. Alla glada. Efter 20 minuter så kommer mamman till ena flickan och ger mig en utskällning att ha köpt cigg åt hennes dotter. Jag är en dålig förebild för barn, dålig fader efter ha berättat att jag själv har en dotter. Jag svarar med att säga att det är inte fel på mig utan att det är hon som är en urusel mamma som inte lärt sina barn att gå fram till en främling att be om att köpa ut cigg. Blir tjafs men vinner striden till slut.

Vems fel är det. Inte fan är det mitt fel eller. Var bara snäll men får skit ändå..
Om du gör ett test så har du papper på att du är dum i huvudet.
Citera
2022-09-19, 20:20
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Moraliskt och juridiskt TS fel.

Det spelar ju ingen roll i Sverige eftersom barnuppfostran inte finns där. Så gott som alla föräldrar är drägg utan ansvar, som vill skylla allt på andra individer eller samhället.
Citera
2022-09-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Fast lagen avgör ju knappast vad som är moraliskt rätt eller fel, enbart juridiskt.

Det finns helt klart argument för att det är mammans ansvar att barnen inte röker, eller springer runt och frågar folk om att köpa ut, och inte personen som blir tillfrågad.

Var det inte just det hon gjorde. Skällde ut idioten som köper cigaretter till sin minderåriga dotter?
Citera
2022-09-19, 21:09
Medlem
Screems avatar
Citat:
Två tonårs tjejer kommer fram till mig och ber mig köpa 2 paket cigg till dem och svarar ok, och köper. Alla glada. Efter 20 minuter så kommer mamman till ena flickan och ger mig en utskällning att ha köpt cigg åt hennes dotter. Jag är en dålig förebild för barn, dålig fader efter ha berättat att jag själv har en dotter. Jag svarar med att säga att det är inte fel på mig utan att det är hon som är en urusel mamma som inte lärt sina barn att gå fram till en främling att be om att köpa ut cigg. Blir tjafs men vinner striden till slut.

Vems fel är det. Inte fan är det mitt fel eller. Var bara snäll men får skit ändå..

Skulle säga ditt. Men det är inte hela världen.Du skulle egentligen bett dem om pengarna och köpt bananer för de!

Men tänker alltid på det här citatet när det händer något liknande:
"It takes a village to raise a child"
Citera
2022-09-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Var det inte just det hon gjorde. Skällde ut idioten som köper cigaretter till sin minderåriga dotter?

Fast problemet ligger ju i att dottern frågade efter cigaretter i första hand. Jag antar att mamman inte kan ha konstant uppsyn, och således kommer dottern få tag i sina cigaretter en annan dag, frågandes en annan person.

Så nej, detta om något är väl en silvertejpslösning och högst temporär. En riktig lösning är ju att få dottern att inte vilja röka, inte fråga folk efter cigg och därför aldrig hamna i situationen att man behöver skälla ut någon.

"An ounce of prevention is worth a pound of cure", så modern får bli en bättre förälder istället.
Citera
2022-09-19, 21:18
Medlem
Citat:
Fast problemet ligger ju i att dottern frågade efter cigaretter i första hand. Jag antar att mamman inte kan ha konstant uppsyn, och således kommer dottern få tag i sina cigaretter en annan dag, frågandes en annan person.

Så nej, detta om något är väl en silvertejpslösning och högst temporär. En riktig lösning är ju att få dottern att inte vilja röka, inte fråga folk efter cigg och därför aldrig hamna i situationen att man behöver skälla ut någon.

"An ounce of prevention is worth a pound of cure", så modern får bli en bättre förälder istället.

Nej! Problement är inte att en fjortis frågar om någon kan köpa cigaretter, utan att TS är en idiot som köper. TS är hjärnslö och ska bara vara glad att det inte var pappan som kom och ”sa till honom”.

Gissar att TS hade sagt samma sak om fjortisen hade frågat om han ville pippa också…
Citera
2022-09-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Nej! Problement är inte att en fjortis frågar om någon kan köpa cigaretter, utan att TS är en idiot som köper. TS är hjärnslö och ska bara vara glad att det inte var pappan som kom och ”sa till honom”.

Gissar att TS hade sagt samma sak om fjortisen hade frågat om han ville pippa också…

Knappast, någonting har brustit i uppfostran för att ens barn skall springa runt och fråga om folk kan langa. Hade barnet varit lite mer street smart så hade hon ju bara hittat en turk kiosk som säljer till mindreåriga, så är problemet löst.

Så problemet är fortfarande att uppfostran brustit.
Citera
2022-09-19, 21:25
Medlem
Svara att det är äckligt och att det bara e loosers som röker... så lommar de iväg
Citera
2022-09-19, 21:25
Medlem
Citat:

Det var du som gjorde fel.
Och du var inte snäll.
Citera
2022-09-19, 21:29
Medlem
Citat:
Knappast, någonting har brustit i uppfostran för att ens barn skall springa runt och fråga om folk kan langa. Hade barnet varit lite mer street smart så hade hon ju bara hittat en turk kiosk som säljer till mindreåriga, så är problemet löst.

Så problemet är fortfarande att uppfostran brustit.

Föräldrarna till den VUXNA man som köpte ut cigaretter till barnen har brustit i sin uppfostran.

Han är VUXEN, han köpte ut cigaretter till barn som inte får köpa cigaretter själva. Som VUXEN borde han begripa att åldersgränsen på tobak finns av en anledning.
Senast redigerad av Tutrut 2022-09-19 kl. 21:35.
Citera
2022-09-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tutrut
Föräldrarna till den VUXNA man som köpte ut cigaretter till barnen har brustit i sin uppfostran.

Han är VUXEN, han köpte ut cigaretter till barn som inte får köpa cigaretter själva. Som VUXEN borde han begripa att åldersgränsen på tobak finns av en anledning.

Om hon såg ut som hon var 20, och sa att hon hade glömt sitt leg då?

Är det fortfarande TS fel? Om personen såg ut som 25, hade det varit TS fel då med?

Nej, den som bär det yttersta ansvaret är ju givetvis mamman, som inte haft tillräckligt med disciplin för att ungen inte skall bli rökare.
Citera
2022-09-19, 22:24
Medlem
Citat:
Om hon såg ut som hon var 20, och sa att hon hade glömt sitt leg då?

Är det fortfarande TS fel? Om personen såg ut som 25, hade det varit TS fel då med?

Nej, den som bär det yttersta ansvaret är ju givetvis mamman, som inte haft tillräckligt med disciplin för att ungen inte skall bli rökare.

Den här mannen visste att tjejerna var för unga att köpa cigaretter.
Han köpte cigaretter till dom ändå.

Han gjorde fel.

Barnens föräldrar har rätt att bli arga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in