Citat:
Ursprungligen postat av
Neroxx
Jag skrev att det var ett tramsigt exemple, mest för att "prove a point" att TS handling fortfarande var korkad.
Så du menar att du aldrig gjort något som dina föräldrar sagt du inte ska göra? Jag tvekar dock att merparten varit helt 100% lydiga ungdomar/barn. Föräldrar får ju ta problem som uppstår, tex tjuvrökning eller prova alkohol. Du kan ha många och långa samtal kring dessa ämnen men sannolikheten att barn/ungdomar provar utan föräldrarnas tillåtelse lär dock vara stor. Man kan inte heller som förälder ha 100% koll på sina barn, såvida man inte heter Fritzel. Och individer kommer göra misstag och jävelskap nu och i framtiden, man får tackla det när det uppstår. Har det dock gått så långt så det sker extrema saker så är det förstås värre . (Tjuvrökning och att testa alkohol och droger är väl relativt milt egentligen).
Jodå, men jag har gjort vad jag velat utan yttre påverkan så som grupptryck.
Då jag också växte upp i en dysfunktionell familj, så fanns det inte samma typ av möjlighet att springa runt som en idiot, utan man fick bli vuxen vid ett väldigt tidigt tillfälle.
Så jag ser det så är de flesta föräldrar alldeles för dåliga, därför får de dåliga och svagsinta barn. Om man har en förälder som inte har något självförtroende, karaktär eller själslig styrka, så kommer även barnen bli våta nudlar.
Med starka förebilder och mogna föräldrar så sker inte den här problematiken på samma sätt. Man skall även ha en dialog med sitt barn, och möjligtvis även tillgodose en begränsad mängd alkohol före att ungen skall köpa smuggelsprit av någon pajas.
Frihet under ansvar är nyckeln till en bra uppfostran, men då måste man också ha mogna och starka föräldrar och där sållas en klar majoritet av befolkningen bort.