2022-09-18, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Folkhögskola är i allmänhet lättare än komvux, och kräver mycket lägre arbetsinsats (d.v.s. du har mer fritid).
Vilket program på vilket lärosäte är det? Vad ligger antagningspoängen på?

Det är ett program som finns på Malmö universitet. Vet inte riktigt hur detta med antagningspoäng funkar men det brukar ligga på 16 i gymnasie merit
Citera
2022-09-18, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjejenMedLilaSkor
Älskade komvux när jag läste upp en kurs som fattades! Hade två lektioner per vecka och kunde jobba resten av tiden, fantastiskt!

Hur många veckor tog det att bli klar med kursen ?
Citera
2022-09-18, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxcart
Du är lite sent ute den här terminen, vet inte om någon folkhögskola accepterar så sena ansökningar. Annars hade det räckt med två terminer. Själv läste jag in natur i Blekinge under två år, bra lärare och bodde på internat med allt vad det innebär.
Komvux går snabbare men alla pallar inte det

Jag tänkte börja nästa termin isåfall men jag ringde folkhögskolan och de sa att egentligen så tar de emot folk under vår terminen men det är tydligen en ny regering så det kmr bli en liten ändring i reglerna och att de möjligtvis kmr bara ta emot folk under augusti månad
Citera
2022-09-18, 01:39
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ak7
Det är ett program som finns på Malmö universitet. Vet inte riktigt hur detta med antagningspoäng funkar men det brukar ligga på 16 i gymnasie merit
När jag kollar här så verkar det som att folkhögskoleomdömen bara förekommit en gång, och då var det inget speciellt poängkrav (d.v.s. den eller de som sökte kom in). Mot bakgrund av det så skulle jag nog satsa på folkhögskola snarare än komvux.

Citat:
Jag tänkte börja nästa termin isåfall men jag ringde folkhögskolan och de sa att egentligen så tar de emot folk under vår terminen men det är tydligen en ny regering så det kmr bli en liten ändring i reglerna och att de möjligtvis kmr bara ta emot folk under augusti månad
Va? Låter mycket skumt. Ser inte att den nya regeringen på något sätt skulle påverka antagningsperioderna för folkhögskolorna.
Citera
2022-09-18, 03:35
Medlem
[quote=Kallebrogen|81691549]När jag kollar här så verkar det som att folkhögskoleomdömen bara förekommit en gång, och då var det inget speciellt poängkrav (d.v.s. den eller de som sökte kom in). Mot bakgrund av det så skulle jag nog satsa på folkhögskola snarare än komvux.

Så du menar att bara en som gått på folkhögskola har sökt till det programmet och blev antagen ? Hur ser man det ? Fattar knappt ngt när jag klicka på länken. Hur ser det ut för de som sökt från komvux ?
Citera
2022-09-18, 04:17
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Så du menar att bara en som gått på folkhögskola har sökt till det programmet och blev antagen ? Hur ser man det ? Fattar knappt ngt när jag klicka på länken. Hur ser det ut för de som sökt från komvux ?
Jag vet inte hur många som sökt, men som jag förstått statistiken så betyder '*' att alla i den urvalsgruppen antogs.

BI är gymnasie-/komvuxbetyg utan kompletteringar (d.v.s. bara de betyg som står på slutbetyget/gymnasie- eller komvuxexamen), BII är betyg med kompletteringar (d.v.s. minst ett betyg utöver de som står på examen). Man konkurrerar automatiskt i båda grupperna om man berättigad till det.

Det görs ingen generell skillnad mellan de som fick sin examen från gymnasiet och de som fick den från komvux.
Citera
2022-09-18, 08:02
Medlem
1335991s avatar
Hoppade av skolan då jag gick åk9,
slutet av 70-talet,var skoltrött,
och jobbade istället.

1983-1985,
läste jag ikapp åk9
och gymnasiet.
Gick på folkhögskola och bodde
på internatet.
Bland det bästa jag har gjort.

Testade på komvux först,
men,funkade inte
riktigt för mig,var lite för slappt.
Folkhögskola är mer intensivt,
och,
bor
man på plats så kan man ej skolka.

Jag skulle välja folkhögskola.
Senast redigerad av 1335991 2022-09-18 kl. 08:05.
Citera
2022-09-18, 14:59
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Citat:
Hur många veckor tog det att bli klar med kursen ?
Ouff, bra fråga. Började i början av augusti, slutade antingen i mitten eller slutet av december.
Citera
2022-10-10, 18:41
Medlem
Tindraindras avatar
Hur går det till att göra en prövning på komvux?

Jag vill läsa upp mitt betyg i en kurs och funderar på att betala femhundra kronor för att göra en prövning. Är det någon annan som redan har gjort detta och kan förklara hur det går till?
Bifogas material innan prövningen så du får öva innan?
Citera
2022-10-10, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tindraindra
Jag vill läsa upp mitt betyg i en kurs och funderar på att betala femhundra kronor för att göra en prövning. Är det någon annan som redan har gjort detta och kan förklara hur det går till?
Bifogas material innan prövningen så du får öva innan?

Du läser in ett ämne och läser på betygskriterier osv. Sedan gör du tester som utvärderar om du kan det som uppfyller betygskriterierna. Hur testerna utförs är upp till varje skola och lärare, men formellt skall du testas på samtliga kriterier i flera omgångar. Men det förekommer att du kallas på en provdag och får göra ett gammalt offentligt nationellt prov, vilket egentligen inte är lagligt.

Nej, givetvis får du inget material att öva på innan. Du förväntas läsa in kursen själv.
Citera
2022-10-11, 11:21
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du läser in ett ämne och läser på betygskriterier osv. Sedan gör du tester som utvärderar om du kan det som uppfyller betygskriterierna. Hur testerna utförs är upp till varje skola och lärare, men formellt skall du testas på samtliga kriterier i flera omgångar. Men det förekommer att du kallas på en provdag och får göra ett gammalt offentligt nationellt prov, vilket egentligen inte är lagligt.

Nej, givetvis får du inget material att öva på innan. Du förväntas läsa in kursen själv.

Herregud hur ska jag minnas historia 1 kursen som var för tre år sedan. Är det verkligen så in korrupt?
Citera
2022-10-11, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tindraindra
Herregud hur ska jag minnas historia 1 kursen som var för tre år sedan. Är det verkligen så in korrupt?

Tja, vem har sagt att du skall minnas den? Vem har sagt att du har rätten till att pröva med ett dukat bord?
Låna en Hist1-bok från bibblan, läs in kursen och gör prövningen? Kursplanen med centralt innehåll och kriterier hittar du gratis på Skolverkets hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in