• 1
  • 2
2022-09-16, 22:08
Medlem
Tindraindras avatar
Vad jag har hört handlar autism i huvudsak om oförmåga att tolka ansiktsuttryck, tolka sociala koder och anpassa sig socialt . En person som har social fobi kan säkerligen känna igen sig i många kriterier inom autismspektrumet då diagnosen i huvudsak handlar om nedsatt social kapacitet. Men ändå är det något som skiljer sig från en person med autism och en person med social ångest. Jag själv är diagnostiserad med autism men upplever inga mer symtom än oförmågan att vara socialt anpassningsbar som bottnar i stark blyghet. Denna tråd handlar om skillnaden mellan social fobi och autism som tämligen verkar vara ganska subtil. Jag är inte så insatt i området och undrar om blyghet har någon anknytning till autismspektrumtillståndet, alltså känslan av att vara socialt ängslig och INTE oförmågan att tolka sociala koder och vara social. Det är ju en markant skillnad på att vara blyg och på att ha svårt att veta hur man ska bete sig i sociala situationer. Jag tänker att man kan ha god social kompetens trots att man är blyg och att man som autist kan vara socialt avslappnad men ändå ha svårt att uppföra sig bland folk pga nedsatt social kompetens. Hur tänker ni? finns det något samband mellan blyghet och autism?
Citera
2022-09-16, 22:11
Medlem
SnabbNattUgglas avatar
Social fobi går att bota, autism går inte att bota.

Har själv aspergers syndrom, så jag vet en del

Autister och Aspergare är någorlunda geeks på grund av en hjärnskada, dom måste leva med det resten av livet. Aspergare är högfungerande dock och kan vara mer högfungerande än autister.

Skillnaden ligger i ens pannloben, där autister och aspergare har fler neuroner åt det intellektuella hållet, och neurotypiska och det empatiska hållet.
Senast redigerad av SnabbNattUggla 2022-09-16 kl. 22:15.
Citera
2022-09-16, 22:15
Medlem
kNxAys avatar
Har själv autismus maxiumus. Är inte det minsta blyg, bara oerhört ointresserad. Folk har kallat mig blyg innan men har efter det visat hur jäkla oblyg jag är genom att svara på deras korkade påhopp och sagt att jag inte är det minst blyg. Är bara oerhört ointresserad. Faktum är att folk bara projicerar en jäkla massa.
Citera
2022-09-16, 22:16
Medlem
Pruttmuffs avatar
Blyghet hos artister är social osäkerhet.
Citera
2022-09-16, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnabbNattUggla
Social fobi går att bota, autism går inte att bota.

Har själv aspergers syndrom, så jag vet en del

Autister och Aspergare är någorlunda geeks på grund av en hjärnskada, dom måste leva med det resten av livet. Aspergare är högfungerande dock och kan vara mer högfungerande än autister.

Skillnaden ligger i ens pannloben, där autister och aspergare har fler neuroner åt det intellektuella hållet, och neurotypiska och det empatiska hållet.

Asperger är väl en form av autism?
Citera
2022-09-16, 22:31
Medlem
Är oxå autistisk och är otroligt osocial. Min särbo hänger ut mig negativt då och då på Facebook och att försöka försvara sig själv där bränner ut mig totalt. Hon vet mina problem och älskar att trycka till där det gör ont.
Men iaf så tvingar jag mig till en förening en gång i veckan och lyssnar på andra med problem och delar ibland men väldigt sällan. Fungerar bra på jobbet men otroligt blyg när det är mer än 2 personer.

Kan läsa av andra rätt bra men förstår inte varför de är ledsna eller arga osv. Har missat några tjejer som flörtat då jag ej förstår det tidigare i livet
Citera
2022-09-16, 22:32
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanishing
Luddigt det där. Vad fan är skillnaden?
Citera
2022-09-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Luddigt det där. Vad fan är skillnaden?

Aspergerdiagnosen används inte längre vid nydiagnosticerande. Men Asperger-diagnos fick de som har autism med normal intelligens.

Håller med om att det är luddigt - och rörigt. Har nog inte blivit bättre av namnändringen.
Citera
2022-09-16, 22:43
Medlem
Citat:
Aspergerdiagnosen används inte längre vid nydiagnosticerande. Men Asperger-diagnos fick de som har autism med normal intelligens.

Håller med om att det är luddigt - och rörigt. Har nog inte blivit bättre av namnändringen.
Precis idag ingår de under DSM-5 och det finns dom med svår "asperger" som bor på LSS hem osv.
Citera
2022-09-16, 22:43
Medlem
LeCastles avatar
Citat:

Riktigt onödigt faktiskt. Helt seriöst.
Ska vi ge olika namn på diagnosen beroende på IQ? Sen finns det autistiska drag. Det kan lika gärna vara asperger.
Citera
2022-09-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Riktigt onödigt faktiskt. Helt seriöst.
Ska vi ge olika namn på diagnosen beroende på IQ? Sen finns det autistiska drag. Det kan lika gärna vara asperger.

Jag vet faktiskt inte varför det ändrades. Kan det ha att göra med nya rön om att Hans Asperger var nazist? Eller är det det amerikanska försäkringssystemet i kombo med DSM som ställde till det??

Sedan finns det många autister som inte är det minsta blyga.
Citera
2022-09-16, 22:48
Medlem
SnabbNattUgglas avatar
Citat:

Aspergers är högfungerande autism.

Dom med aspergers har normal intelligens som någon annan skrev, medans de med autism kan ha sämre intelligens.

Håller dock med om att dom inte borde byta namn, aspergers passar redan, det är den psykologiska manualen i USA där de bytte namnet på diagnosen till autism-spektrum disorder, och gjorde den till en kategori av autism spektrum diagnoser.

Men autism och aspergers är inte helt samma, de med aspergers har oftast högre intelligens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in