2022-09-16, 22:51
Ja man kan ha god social kompetens teoretiskt sett om man är blyg eftersom man då mycket studerar andra människor och deras interaktioner. Däremot kan man inte rent vardagligt säga att man har god social kompetens om man är blyg eftersom man då sällan uppvisar den hävdade kompetensen, eftersom man helt enkelt inte vågar. Jag var själv väldigt blyg mellan 0-20 år. 20-24 ganska tafatt men inte lika blyg. Vid 25+ så släppte det äntligen och jag uppfattas som en om inte översocial så i vart fall pratsam och intresserad individ som bjuder på mig själv.
Citera
2022-09-16, 22:52
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanishing
Jag vet faktiskt inte varför det ändrades. Kan det ha att göra med nya rön om att Hans Asperger var nazist? Eller är det det amerikanska försäkringssystemet i kombo med DSM som ställde till det??

Sedan finns det många autister som inte är det minsta blyga.

Nja. Han kanske var det men diagnosen är fortfarande onödig.
Det räcker att man förklarar om man har autism eller inte. Eller grad.

Det är personlighet. Man kan vara social och ha det. Man har fortfarande svårare att förstå sociala koder.

En bekant till mig påpekade för mig att han har asperger och det förstod jag ganska fort. Världens socialaste men han missade sociala signaler och man kan vänta hur länge som helst på att tåget ska komma till stationen. Det kommer inte. Det är därför diagnoser är så bra. Det ger mycket förståelse och underlättar.
Senast redigerad av LeCastle 2022-09-16 kl. 22:57.
Citera
2022-09-16, 23:24
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tindraindra
...
Jag själv är diagnostiserad med autism men upplever inga mer symtom än oförmågan att vara socialt anpassningsbar som bottnar i stark blyghet.
...
Hur tänker ni? finns det något samband mellan blyghet och autism?
Vad jag förstår frågar du om det finns en koppling mellan dessa och jag tror inte det.

Jag var mer blyg när jag var yngre och jag tror att alla människor är det till en början för att sedan övervinna detta mer och mer. Jag var även blyg mot motsatta könet i samma ålder samt att ringa och prata med okända gällande jobb eller byråkratiska ärrenden som man måste göra i livet.

Jag förstår att du ser det som att du ska anpassa dig men med vänner så behöver man inte det samt 99% av tiden tänker folk på sig själva så varför anpassa sig? Det som är svårt för en autistisk person är att de måste lära sig i alla situationer vad som är ok eller inte vilket då skiljer sig från en NT som förstår att alla liknande situationer bör samma sociala regel, kod, gälla.

Om något är svårt så skulle jag anta utmaningen och bli bättre på det även om det kan kännas svårt att ta första steget och börja processen.

Jag träffade en med asperger idag, en granne, trevlig typ, får se om vi kan hänga och snacka ibland om vårt gemensamma ämne.

Sedan gällande oro om att göra rätt vilket gör dig blyg kan du tänka på när folk lär sig ett nytt språk och säger roliga saker: Det värsta som kan hända är inte så värst farligt som man kanske tror utan kanske skratt och glädje istället.

Alla är vi unika som människor
Citera
2022-09-16, 23:46
Medlem
Tindraindras avatar
Precis som jag misstänkte kanske inte aspberger och blyghet behöver gå hand i hand med varandra. Blir så irriterad på detta samhälle där varje människa som är lite för utåtriktad har ADHD och varje människa som är lite för blyg har Asperger. Jag hade dock väldigt högt resultat på autism utredningen jag genomgick för flera år sedan men tror ni inte EXRTEMT blyga personer har ökad chans att ha lite fördjupade fritidsintressen pga bristande förankring i den verkliga världen, och att man angående den sociala aspekten är så nervös att man uppfattas som inkapabel till att bete sig normalt.
Citera
2022-09-16, 23:51
Medlem
Jag har djupgående autismspektrumtillstånd.
När jag reagerar på mat som om det är värsta grejen har man nästan fått stryk av vita män. Det är svårt att vara autismspektrumtillstånd.
Jag har bättre social förmåga än 99,mer,än⁹⁹%.
Upprepade beteenden är inte mitt problem faktiskt. Men jag tillhör nog mansion med stor natur omkring vid dessa tider, så håll käften då.
Nog om det. Hur mår SL buss högtalare förresten?
Sedan i att vara sparsam med att prata med er är för att ni är äckliga kjoltyg som inte tillhör mansion antar jag? Vad är det för fel med att acceptera er underklass gentemot mig i samspelet mellan "vädret är normalt" egentligen?
Har en dotter och fru förresten. Jag själv kom ju på henne att pila sig själv. Inget konstigt alls tyckte jag och var mycket förlåtande dessutom. Vi gick till psykolog dagen efter och försörjde den hjälp hon skulle ha. Det hade inte gått utan mitt intiativ. Jag tror till och med att det var barn på youtube hon pilade sig till men det tänker jag inte säga eftersom min förståelse för hur frugan blir ledsen är oerhörd bred och omsorgsfull att jag inte säger det till en kotte.
Jag gör det själv ibland men man drar en gräns. Orka bry sig om att dom är så jävla oskyldiga. 14 åriga Greta är ju riktig deepthroat. Om man bara kunde...
Det gäller att sätta sig i andras skor.
Helt ärligt det enda som hindrar er på en i princip mogen Greta Thunberg är att "men.... Det är fel " Hollywood lånad begrepp ansikte i vad som tillhör moral. Jag pratar inte om våldtäkt överhuvudtaget däremot. Fast jag garvar ihjäl mig när det syns på nyheterna däremot.
Hörde hur en fotbolls tränare knullade en pojke i röven i korridoren de fick sova och hur de andra berättade hur klapp ljudet från det ekade. Det är fan en rolig nyhet måste jag erkänna
Senast redigerad av MittHederligaSmet 2022-09-17 kl. 00:06.
Citera
2022-09-17, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MittHederligaSmet
Jag har djupgående autismspektrumtillstånd.
När jag reagerar på mat som om det är värsta grejen har man nästan fått stryk av vita män. Det är svårt att vara autismspektrumtillstånd.
Jag har bättre social förmåga än 99,mer,än⁹⁹%.
Upprepade beteenden är inte mitt problem faktiskt. Men jag tillhör nog mansion med stor natur omkring vid dessa tider, så håll käften då.
Nog om det. Hur mår SL buss högtalare förresten?
Sedan i att vara sparsam med att prata med er är för att ni är äckliga kjoltyg som inte tillhör mansion antar jag? Vad är det för fel med att acceptera er underklass gentemot mig i samspelet mellan "vädret är normalt" egentligen?
Har en dotter och fru förresten. Jag själv kom ju på henne att pila sig själv. Inget konstigt alls tyckte jag och var mycket förlåtande dessutom. Vi gick till psykolog dagen efter och försörjde den hjälp hon skulle ha. Det hade inte gått utan mitt intiativ. Jag tror till och med att det var barn på youtube hon pilade sig till men det tänker jag inte säga eftersom min förståelse för hur frugan blir ledsen är oerhörd bred och omsorgsfull att jag inte säger det till en kotte.
Jag gör det själv ibland men man drar en gräns. Orka bry sig om att dom är så jävla oskyldiga. 14 åriga Greta är ju riktig deepthroat. Om man bara kunde...
Det gäller att sätta sig i andras skor.
Helt ärligt det enda som hindrar er på en i princip mogen Greta Thunberg är att "men.... Det är fel " Hollywood lånad begrepp ansikte i vad som tillhör moral. Jag pratar inte om våldtäkt överhuvudtaget däremot. Fast jag garvar ihjäl mig när det syns på nyheterna däremot.
Hörde hur en fotbolls tränare knullade en pojke i röven i korridoren de fick sova och hur de andra berättade hur klapp ljudet från det ekade. Det är fan en rolig nyhet måste jag erkänna
Håller med.
Citera
2022-09-17, 00:19
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Vad jag har hört handlar autism i huvudsak om oförmåga att tolka ansiktsuttryck, tolka sociala koder och anpassa sig socialt . En person som har social fobi kan säkerligen känna igen sig i många kriterier inom autismspektrumet då diagnosen i huvudsak handlar om nedsatt social kapacitet. Men ändå är det något som skiljer sig från en person med autism och en person med social ångest. Jag själv är diagnostiserad med autism men upplever inga mer symtom än oförmågan att vara socialt anpassningsbar som bottnar i stark blyghet.

När du fick diagnos, fick du ingen utbildning i vad autism är?

Nej, autism handlar inte i huvudsak om det sociala. Autister applicerar samma tänkande rakt över, och då blir det sociala lidande också. Men man ställer inte diagnos bara på social dumhet. För att du ska få diagnos måste du ha mycket mer symptom. Du kanske ska beställa ut din utredning och se vad de tog fasta på.

Såvida de inte feldiagnostiserat dig har du många fler symptom än det sociala. Men det finns autister helt utan insikt. Du skyller dina specialintressen på blyghet. Jojo.
Citera
2022-09-17, 00:39
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
När du fick diagnos, fick du ingen utbildning i vad autism är?

Nej, autism handlar inte i huvudsak om det sociala. Autister applicerar samma tänkande rakt över, och då blir det sociala lidande också. Men man ställer inte diagnos bara på social dumhet. För att du ska få diagnos måste du ha mycket mer symptom. Du kanske ska beställa ut din utredning och se vad de tog fasta på.

Såvida de inte feldiagnostiserat dig har du många fler symptom än det sociala. Men det finns autister helt utan insikt. Du skyller dina specialintressen på blyghet. Jojo.

Minns inte om de informerade mig om vad autism var när jag fick diagnosen, var bara tretton år. Angående mina specialintressen är de inte mer storartade än att jag gillar att läsa lite om de och se på dokumentärer när jag har tid över. Det känns liksom som att du inte kan vara annorlunda utan att uppfylla kriterierna för någon diagnos nu för tiden. Jag är helt öppen för att jag kanske har diagnosen men jag tycker det är synd att stämpla sig i onödan med tanke på den överdiagnosisering som pågår idag. Om det inte vore för att man får aktiveringsbidrag som autist så hade jag kontaktat psykvården direkt för en ny utredning. Lite intressant med vad du menar med "samma tänkande".
Citera
2022-09-17, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Luddigt det där. Vad fan är skillnaden?

Som redan nämnts är väl skillnaden hur väl man fungerar.
Så istället för att dela upp det Autism - Asperger har man samlat allt under Autism och med olika graderingar istället.

Nivå 1,2,3 där jag tolkar det som att nivå 1 är vad som tidigare kallades Asperger.

Citat:
• Nivå 1 – Autism av lindrigare svårighetsgrad - det krävs stöd.
• Nivå 2 – Medelsvår Autism - det krävs omfattande stöd.
• Nivå 3 – Svår Autism - det krävs mycket omfattande stöd.

OnT: Jag har både social fobi och Asperger, men för mig hänger dom ihop.
Min teori är att många missförstånd och pinsamma situationer genom min uppväxt (pga min Asperger) har gjort att jag idag har utvecklat en social fobi.

Jag vet att jag klarar mig fint i sociala situationer idag, det är nog inte många alls som skulle ens ana att jag har Asperger om jag verkligen vill dölja det. Men trots det går jag runt med en känsla av att jag kommer tabba mig i varenda sociala situation jag hamnar i och att folk ser på mig att jag är annorlunda, trots att jag aldrig någonsin har fått höra något sådant* sedan jag gick ut grundskolan.

Tindraindra är det länge sedan du fick din diagnos?
Tänker att du borde fått veta av psykologen hur och vad som du hade höga poäng på.
Jag hade tex inte alls speciellt höga poäng (höga="dåligt") på de sociala delarna av testet, utan har mina poäng på framförallt delen när det kommer till plötsliga förändringar och att någon rubbar min ordning och planering där jag i princip maxade hela skalan.

* Bara för att lugna alla er som tänker "det är inte sånt man säger till sina vänner" så umgås jag endast med personer som säger precis vad dom tycker och tänker, dom skulle våga säga en sån sak. Och nej, dom lever inte med några egna diagnoser som påverkar deras omdömesförmåga.

Edit: Jag hade missat sida 2 när jag postade inlägget
Senast redigerad av Rudan88 2022-09-17 kl. 03:37.
Citera
2022-09-17, 07:05
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Minns inte om de informerade mig om vad autism var när jag fick diagnosen, var bara tretton år. Angående mina specialintressen är de inte mer storartade än att jag gillar att läsa lite om de och se på dokumentärer när jag har tid över. Det känns liksom som att du inte kan vara annorlunda utan att uppfylla kriterierna för någon diagnos nu för tiden. Jag är helt öppen för att jag kanske har diagnosen men jag tycker det är synd att stämpla sig i onödan med tanke på den överdiagnosisering som pågår idag. Om det inte vore för att man får aktiveringsbidrag som autist så hade jag kontaktat psykvården direkt för en ny utredning. Lite intressant med vad du menar med "samma tänkande".

Tycker du ska gå till hab och prata med dem. Och eventuellt göra en ny undersökning, eller iallafall få ett kort utlåtande. Om du inte har autism ska den stämpeln naturligtvis bort.
Citera
2022-09-17, 09:13
Medlem
6stringlevins avatar
På 90-talet fick väldigt många diagnosen "social fobi". En hel del av dessa fick senare "asperger" diagnos under 2000-talet om de fortfarande hade kontakt med psykiatrin.

Termen "social fobi" var dåligt definierad. Men dessa termer är i första hand inte för patienten utan för försäkringskassan osv. Man måste ange något för att motivera hjälp.

Du vill ändra din autism diagnos till social fobi då du upplever att du inte har alla svårigheter man kan ha inom autism-spektrat? Är det korrekt?

För det första har ingen jag träffat alla problem. I synnerhet inte högfungerande.

Sedan finns det en hel del enligt min erfarenhet man inte märker själv. Främst då oförmågan att inkludera andra. Du själv kanske märker det först i någon situation där folk börjar skratta för något blev väldigt tokigt.
Vuxna mogna människor påtalar sällan brister hos folk. Det vanligaste är faktiskt att man rullar med ögonen och kastar menande blickar till andra och låter det vara. Det behöver inte nödvändigt betyda att du gör det, men många med asperger hamnar i dessa situationerna uta att själv vara medvetna om det.
Senast redigerad av 6stringlevin 2022-09-17 kl. 09:26.
Citera
2022-09-17, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Luddigt det där. Vad fan är skillnaden?

2 olika diagnoser. Asperger ställs inte längre den är borttagen ur senaste dsm.

Enkelt förklarat hade Asperger diagnosen en massa brister. En dålig diagnos helt enkelt som tagits bort.

För att ta några exempel var man tvungen att ha medel eller högre intelligens utan samtidig språk nedsättning. Stort fokus las på specialintressen. Detta resulterade i att flera begåvade och smarta människor med smala intressen fick diagnosen felaktigt. De hade inte autism utan vara bara smarta med specialintressen. Ska de ha en diagnos för människor med autism?

Sen så fick människor med kraftig autism men som kanske hade lägre än medel iq inte Asperger diagnos. För det krävdes högt iq och välutvecklad språklig kompetens. Idag vet vi att autism finns i alla olika delar av intelligens spectrat. Samma med språk.

Eller de med tydlig autism, högt iq men problem med tal, hörsel, språk osv fick inte diagnosen.

Så i de nya diagnosmanualerna finns det autism med eller utan intelligens/språk nedsättningar. Nivå 1, 2 och 3.

Nivå 1 och 2 är de som förr fick Asperger. Förutom de som fick diagnosen utan att ha någon autism what so ever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in