Citat:
Ursprungligen postat av
moderatkenneth
Är det inte vi som är höger som är högutbildade? När jag ser på sådana som Elsa som inte ens har någon utbildning och många med henne som röstar rött så tvivlar jag på din teori. Betänk att kulturmänniskor inte längre behöver akademisk utbildning för att lyckas, ej heller journalister. Vi som utbildat oss till jurister, ekonomer och jobbar i näringslivet har helt klart en högre utbildningsnivå rent akademiskt.
Detta sätter fingret på den mycket snäva syn som finns i Sverige på vad bildning är. Folk i det svenska näringslivet har en uppfattning att ekonomi och juridik är svårare och finare eftersom de krävs för att få välbetalda arbeten. Så är det inte i andra länder. Då ska man också betänka att företagsekonomi inte egentligen är en del av akademin utan ses som ett hittepåämne.
I många andra länder är det viktigare att ha en bildning över huvudtaget, men ämnet är inte det väsentliga. Många engelsmän på londonbankerna har läst främst historia eller humaniora i allmänhet. Det gör också att det är andefattiga diskussioner kring kaffeautomaterna i svenska finansbranschen. Ingen har läst något, ingen kan spela något instrument, ingen har några andra intressen än skidåkning, golf och padel. Det är som att man tror att kulturell bildning tränger bort debet och kredit. Fråga mig, jag har jobbat i finansbranschen i 25 år.
” I Paris drar affärsmän lott för att slippa äta lunch med svenskar. Ingen vill äta lunch med svenska affärsmän eftersom de bara kan prata pengar, möjligen golf. Ingen har läst romaner, ingen har sett nån konst och ingen har nån religion.”
https://sverigesradio.se/artikel/5571380
Och inte lär det väl bli bättre framöver…