2022-09-15, 19:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Men om det står i en bok att jorden är rund DÅ blir jorden automatiskt rund tror du?
Nej men det finns fakta som inte fungerar på en platt jord t ex att breddgraderna blir längre och längre tills ekvatorn för att sedan bli kortare igen. Man behöver ingen bok för att fatta att cirklar med origo i Nordpolen skulle bli längre och längre även söder om ekvatorn på en platt skiva.
Citera
2022-09-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Men om det står i en bok att jorden är rund DÅ blir jorden automatiskt rund tror du? ...

Nej självklart inte. Vi vet att jorden är rund för att vi kan undersöka och observera världen vi lever i.

Vi kan undersöka om jorden roterar och vi kan kontrollera om våra kartor stämmer med verkligheten. Vi kan observera solen och stjärnhimlen, vi kan kontrollera om vatten är "level" och om saker döljs under horisonten. Listan över observationer är oändligt lång.

Du och många andra plattisar lever i någon förvirrad föreställning om att människor är helt oförmögna att studera sin omgivning. Men det är ju såklart väldigt felaktigt, vi har studerat jorden i tusentals år och det är därför vi känner till dess storlek och form.
Citera
2022-09-15, 21:30
Medlem
Clay: Varför ens se det där som bevis, när det är så enkelt att få till med modeller, tom för amatörer...
https://shakingmyheadproductions.com/wp-content/uploads/2019/12/Blue-Marble-4.png

Varför vill man inte ta riktiga bilder på jorden är frågan. Ni frågar efter äkta bilder på platt. Jag frågar efter äkta bilder på sfärisk.
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-09-15 kl. 21:34.
Citera
2022-09-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Clay: Varför ens se det där som bevis, när det är så enkelt att få till med modeller, tom för amatörer...
https://shakingmyheadproductions.com/wp-content/uploads/2019/12/Blue-Marble-4.png

Varför vill man inte ta riktiga bilder på jorden är frågan. Ni frågar efter äkta bilder på platt. Jag frågar efter äkta bilder på sfärisk.
Du är bara korkad, kan inte tänka själv. Tycker lite synd om dig faktiskt. Du HAR fått otaliga bilder, men du säger nu-uh som en trogen idiot. Gör egna observationer. Det kan du inte göra i mammas källare, ut i naturen med kameran. Soluppgång/nedgång, saker på lågt avstånd över sjö/hav. Sluta svamla.
Edit: Lär dig citeringsfunktionen!
Citera
2022-09-15, 21:52
Medlem
Citat:
Varför vill man inte ta riktiga bilder på jorden är frågan. ...

Du kommer med ett falsk påstående. Man vill ta riktiga bilder på jorden och man tar massor med riktiga bilder på jorden.

För övrigt så är såklart avsaknaden av en bild inget bevis för varken det ena eller det andra. Och vi kände till jordens form låååångt innan några rymdresor ens var påtänkta - om man tror att det krävs fotografier från rymden för att veta hur jorden ser ut har man inte riktigt greppat vare sig frågeställningen eller vad vi kan observera på jorden.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-09-15 kl. 21:59.
Citera
2022-09-16, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Samma olika ämne upprepas hela tiden av olika kolla tidigare i tråden plattisar.
Mvh

Citat:

Läs tidigare i tråden svårt att fatta det är väl samma med plattis videor ingen verklighets anknytning alls
Senast redigerad av Eagle5555 2022-09-16 kl. 04:43.
Citera
2022-09-16, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ok, bra trollat!

Plattjordare påstår i princip vad som helst som passar dem, och när man vill se någon form av underlag för deras påståenden byter de snabbt ämne.
jo men det ar lite intressant att ”rundjordare” som lutar sig till de etablerade(om an i viss man enbart teoretiska)fysiska lagar blir upprorda och kraver bevis, jag tycker det lite visar pa en osakerhet, och att dar gommer sig ett litet stank av tvivel till den gangse modellen....
Senast redigerad av Kirev 2022-09-16 kl. 05:21. Anledning: stavfel
Citera
2022-09-16, 05:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Så oerhört slappt att bara avfärda bevis du presenteras för som fusk. Nu får du fan visa precis hur detta ’fusk’ är framställt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
jo men det ar lite intressant att ”rundjordare” som lutar sig till de etablerade(om an i viss man enbart teoretiska)fysiska lagar blir upprorda och kraver bevis, jag tycker det lite visar pa en osakerhet, och att dar gommer sig ett litet stank av tvivel till den gangse modellen....

’Enbart’ teoretiska? Kan du vara snäll och redogöra vad du tror en vetenskaplig teori innebär.
Citera
2022-09-16, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vadå, det kryllar ju av bilder på jorden tagna från rymden.

Den här t ex, tagen av Michael Collins 1969.

https://moon.nasa.gov/system/resources/detail_files/187_detail_as11-44-6551_orig.jpg

Kolla vad rund jorden är.
nog for att hasselbladare tar fina foton sa ar jag valdigt skeptisk till de bemannade manlandningarna, jag tror de ar fejk, helt och hallet iscensatta har pa jorden platt eller sfarisk.....men manlandningarna ar ett annat amne sa back to earth
Citera
2022-09-16, 05:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
nog for att hasselbladare tar fina foton sa ar jag valdigt skeptisk till de bemannade manlandningarna, jag tror de ar fejk, helt och hallet iscensatta har pa jorden platt eller sfarisk.....men manlandningarna ar ett annat amne sa back to earth

Ta det i den här tråden:
(FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor

Här diskuteras jordens ev platthet, vilken man på Collins bild kan se inte finns
Citera
2022-09-16, 07:00
Medlem
Citat:

Upprörd? Osäkerhet?

Då misstolkar du nog lite eller önsketänker. (och har uppenbarligen inte läst övriga av mina inlägg) Det är väl ganska normalt om man ser någon påstå något helt befängt att man frågar efter vilket underlag de grundar sina påståenden på.

Du har inte diskuterat med plattjordare något mycket märker jag, det har jag gjort ganska mycket under flera år, och det är ganska effektivt sätt att få tyst på dem att ställa den här typen av frågor. Det är också ett sätt att ev få dem att tänka efter lite, funkar dock sällan

Jag ställde inte frågan för att jag på något sätt tror att det finns några nya rön, utan för att ställa dig mot väggen.

Misstänker att kanske är en plattjordare ändå som kör någon ny vinkling eller nått, såg nu att du är månlandningsskeptiker också...
Citera
2022-09-16, 07:08
Medlem
Jahbrahs avatar
Provar en tredje gång på tre år, finns ingen plattjordare som kan svara? MYCKET egendomligt (läs: inte egendomligt alls):

Om jorden är platt, varför går det snabbare för mig att segla en storcirkel istället för en loxodrom? Varför är storcirkeldistansen kortare än den raka sträckan, loxodromen?

Svar: Därför att jorden är en oregelbundet formad elipsoid ("rund").

Kommentarer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in