2022-09-14, 21:24
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jänkarna har gjort samma sak när de skiftade Ukraine Democracy Defense Lend-Lease Act of 2022 som motsvarar lend-lease programmet under andra världskriget.
Av någon anledning så slits materiel hårt under krig, så frågan är om man vill ha tillbaka skrotet.

Man kanske kan byta det mot att få plocka isär och titta närmare på ryska LE och EW system som tas på slagfältet 😬
Citera
2022-09-14, 23:27
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Fast jämför med eldkraften hos en Carl Gustav M4. Tre man kan bära vapen och ammunition som kan bekämpa allt från stridsvagnar och skjuta 84 mm kulspräng med luftbrisad.

Asså jämför med en amerikansk skyttegrupp som ska skjuta AK på 600 meter mot en skyttegrupp som börjar bomba in 84 mm kulspräng med luftbrisad. Jänkarna är tokiga…
Jag skämtade typ.
Ingen verkar ju ha tyckt att den var värd att bära på.

Förövrigt florerar det mycket vilda rykten om vad som händer i Ukraina för närvarande.
Citera
2022-09-15, 06:38
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Jag har liknande erfarenheter av gröna baskrar men det går ju inte att dela ut till vanligt skytte av uppenbara anledningar

Skönt att se att jag inte var ensam om att ha hört talas om denna revolutionerande typ av skydd. Nä, det är ju förstås givet.

Angående en annan grej. Läste nu på morgonen att ryssarna misstagit en kvarvarande betongponton efter en sprängd bro över Dnepr för en landstigningsbåt "full med fallskärmsjägare". Resolut bekämpades betongpontonen. Därefter kablades film på bravaden ut i ryska medier.

https://mil.in.ua/en/news/the-russian-military-hit-the-concrete-bridge-pier-but-reported-the-destruction-of-the-barge-with-com mando/
Senast redigerad av Karnivoren 2022-09-15 kl. 06:40. Anledning: Correcting autocorrect...
Citera
2022-09-15, 10:49
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Ska bli intressant och se hur EU hanterar gas och elkrisen under vinter, jag är inte särskilt optimistisk. Jag tror 100% dom länder som är mest beroende av ryskgas kommer vika ner för Ryssland och släppa sanktioner.

Vi får väl se, jag tror inte det. Tror för att senaste tidens framgångar för Ukraina kommer resultera i utökat stöd. Alla gillar en vinnare och vill landa på rätt sida i historien. Väldigt lite talar för att Ryssland kommer uppnå sina mål just nu.
Citera
2022-09-15, 10:50
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Jag skämtade typ.
Ingen verkar ju ha tyckt att den var värd att bära på.

Förövrigt florerar det mycket vilda rykten om vad som händer i Ukraina för närvarande.

Inget vagtwitter på FB, vad har du hört för rykten?
Citera
2022-09-15, 11:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det danskarna gör är fullkomligt logiskt. Man skänker inte bort vapen hursomhelst. Man lånar ut dem för att behålla kontrollen. Zelensky kan bli skjuten och det kan bli anarki eller vadfansomhelst. Ingen vet. Att bara ge bort skattebetalares vapen vind för våg är oansvarigt och direkt dumt.

Du är inte realist, tror jag..

Det finns inget sätt för någon som lånar ut krigsmateriel att säkerställa att det kommer tillbaka. Det enda ett sådant avtal kan styra upp är förstås om Ukraina vinner kriget OCH har utrustningen kvar.

Låt oss hoppas att det blir så, men sannolikt är det inte.

(För att vinna kriget lär de behöva använda utrustningen och då är den förbrukad (i princip) - vinner de inte finns ingen som helst kontroll över det som lämnas kvar och inte förstörts.
Citera
2022-09-15, 11:09
Medlem
Bikefits avatar
Ryssarna har varit försiktiga i användandet av deras nya supermissil, det hypersoniska "Kinzhal".
Bara tre avfyrade tidigare, igår var det dags igen.
Flipp eller flopp?
Man lyckades i alla fall träffa Stavropol!
https://twitter.com/Osinttechnical/status/1570264922784763910
Citera
2022-09-15, 11:16
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Angående en annan grej. Läste nu på morgonen att ryssarna misstagit en kvarvarande betongponton efter en sprängd bro över Dnepr för en landstigningsbåt "full med fallskärmsjägare". Resolut bekämpades betongpontonen. Därefter kablades film på bravaden ut i ryska medier.

https://mil.in.ua/en/news/the-russian-military-hit-the-concrete-bridge-pier-but-reported-the-destruction-of-the-barge-with-com mando/

Är det de här totala clownerna vi behöver gå med i Nato för att skydda oss mot?

Vilket trams. För första gången börjar jag fundera på om försvarsneddragningarna efter Sovjets fall kanske låg på rätt nivå ändå. De kommer inte över havet, de kommer inte genom Finland, de är absurt inkompetenta. Vad ska vi skydda oss mot liksom?
Citera
2022-09-15, 11:48
Medlem
Citat:
Jag hoppas att stödet fortsätter som de gör men jag tänker bara att ledarna av eu länderna inte kommer ha mycket empati mot Ukraina om deras eget folk fryser, förlorar jobb, mass protester, sämre ekonomi osv.
Även om det skulle gå sämre ekonomiskt för EU så har man vilja och råd att hjälpa Ukraina genom vintern.

Det kommer att levereras el, mat, bränsle, varma kläder och boende om det så behövs. Stora delar av Ukrainas befolkning finns redan inom EUs gränser och får stöd.

Ingen normalfuntat kotte i EU skyller på Ukraina och skulle kräva att stödet upphör även fast man får intrycket att ungefär hälften av skribenterna härinne tycker det
Citera
2022-09-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren

Ja du, dubbelflopp kan man lugnt säga, eller till och med trippel. Det är en sak att någon med taskig kikare i stridens hetta rapporterar att en ponton anfaller. Men att helikopterstyrkorna inte lägger märke till det och genomför ett meningslöst anfall, det luktar inkompetens. Som grädde på moset gör man en propagandavideo av det hela och lägger ut det för att visa hur duktig man är.

Tror ni att det är ett genuint trippelmisstag eller är det ett försök att "bevisa" att Ukraina försöker anfalla över Dnipro?
Citera
2022-09-15, 12:12
Medlem
Citat:
Jag hoppas du har rätt men jag har svårt och se att europeiska länder med relativt hög livskvalite kommer importera allt sånt och låta sina egna leva i "misär". Jag inser att de är 1000x värre i Ukraina än att man fryser men politiker och de som bestämmer är inte kända för att ha empati.
Ingen i EU (eller ytterst få) behöver frysa eller svälta. Högre levnadskostnad och sämre ekonomi är saker som kan uppstå. Politikerna gör oftast vad de tror ger röster i nästa val. Just nu är det onekligen att stödja Ukraina. Det är även det långsiktigt bästa för Europa politiskt sett och utifrån säkerhetsperspektiv.

Så du behöver inte vara orolig. Stödet för Ukraina kommer att fortsätta under många år och européerna är helt OK med det.
Citera
2022-09-15, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Är det de här totala clownerna vi behöver gå med i Nato för att skydda oss mot?

Vilket trams. För första gången börjar jag fundera på om försvarsneddragningarna efter Sovjets fall kanske låg på rätt nivå ändå. De kommer inte över havet, de kommer inte genom Finland, de är absurt inkompetenta. Vad ska vi skydda oss mot liksom?

Måhända uppträder de som totala clowner i strategtältet och på slagfältet idag.
Men, du kan vara säker på att de kommer ha lärt läxan, till dess att de slickat såren nog mycket för att ge sig på nästa suveräna nation. Sverige ligger förmodligen inte sämst till, utan det blir nog någonstans österut, men....är vi beredda att ta risken?! Ta risken att stå där, med brallorna nede vid anklarna, lätt framåtböjda...?

Ryssarna kommer alltid att vara ett folk med härskarambitioner, och det spelar nog ingen stor roll om Putin blir petad från tronen. Näste lill-tsar kanske blir ännu värre?! Vem vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in