Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Nix. Nu är det DU som jonglerar med bevisbördan.
Bevisa då för mig att Oden inte finns. En stor mängd människor påstår ju att han förändrat deras liv och gjort sig till känna men så vitt jag vet så finns det ju inget bevis förutom anektodiska påståenden. Om du nu anser att bevisbördan finns hos den som ska motbevisa existensen av något så känns ju det som en självklar motfråga. Om du tror på Oden, bevisa att rosa elefanter inte finns.
Något som inte finns kan man varken bevisa existensen för, eller dess icke-existens. Du kan inte bevisa för mig att det inte existerar rosa elefanter, för vilket bevismaterial ska du använda mot det icke-existerande? Beviset blir ju då snarare av naturen att ingen tillförlitligt har kunnat dokumentera rosa elefanter. Det är då ologiskt att falla tillbaka på att det finns, snarare än att ta ståndpunkten att det inte finns tills dess att det har bevisats. Att tro eller hoppas på att rosa elefanter finns är det inget fel i.
Jag har full respekt för att man är troende och tror att det finns en gud, det är inget fel i att känna tro eller hopp, men be inte icke-troende motbevisa någonting vars existens inte ens går att bevisa, det är en logisk fallgrop.