Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Ber om ursäkt om jag förklarar otydligt och använder egna definitior. Med konkret bevis menar jag ett bevis som är 100% sanning och ej kan ifrågasättas. "Bortom all tvivel" är aldrig ett konkret bevis för även om sannolikheten är oerhört stark så finns utrymme för att det inte är sant.
Problemet med dina definitioner är då att om du anser att "bortom allt rimligt tvivel" är ett icke-konkret bevis finns det i princip inga bevis som är konkreta.
Citat:
Här hävdar jag att du gör en tankemiss och det är här du inte hänger med på vad jag menar. Du verkar enbart räkna bevis som något man måste kunna visa för tredjepart. (Det jag kallar för objektiva bevis) Verkligheten består även det jag kallar subjektiva bevis - bevis som enbart du själv kan se. Tex: Du håller kvittot i ena handen och pengarna i andra. Vilket har störst bevisvärde? Att kvittot säger att du tagit ut pengarna eller det faktum att du håller i pengarna?
Nope, ingen tankemiss, det är exakt det bevis är. Fakta du ÄVEN kan visa upp för andra parter för att stärka ditt påstående. För du är inte objektiv. Därför blir det vilseledande när du talar om objektiva bevis bara för dig. Jämför domstolar, vetenskapliga metoden etc etc, den praktiska applikationen av dokumentation och bevisföring i vårt samhälle är överväldigande. Givetvis duger dessa även att bevisa saker för dig själv, men du slirar iväg när du hävdar att bevis även är sådant som du hävdar ENBART bevisar saker för dig själv, men ingen annan. Det är därför du måste hänfalla till "jag vet att det är så men har inga
bevis". Därför är det högst subjektivt.
Citat:
Jo naturligtvis har det för DIG störst bevisvärde att du håller dem i handen. Det vet du med 100% säkerhet. För tredje part och omvärlden är det kvittot som har högst värde naturligtvis. Men kvittot - det icke konkreta objektiva - har dock inte lika stort bevisvärde! Du kan ju aldrig få bättre bevis än att du själv håller pengarna i handen även om du inte kan bevisa det för omvärlden.
Ett subjektivt bevis kan lika väl vara en mentalsjukdom eller hallucination. Kvittot är solklart det bästa beviset eftersom du inte bara kan bevisa för dig själv att du tagit ut pengarna. Har du aldrig vaknat upp med tom plånbok, dåligt minne och fickan full av krognotor? Utan kvitton kunde du lika gärna blivit rånad, med kvitton vet du vad som hände med pengarna.
[/quote]Nej med "min" logik hävdar jag inget sådant som du får det till. Det är inte rätt slutsats. Sen flummar du iväg bara, så resten har jag inga kommentarer på.[/quote]
Nej, jag flummar inte. Du skrev tidigare:
Citat:
Jaha nu tog det visst slut på ateisternas barnsliga argument!
Så du är nu välkommen att visa att det inte tagit slut på dina genom att bemöta mina relevanta paralleller.
Du hävdar ju att:
Citat:
Andligheten, Gud mm bevisas aldrig eller sällan med konkreta, objektiva bevis. Däremot med subjektiva. (Den personen som upplever det hela vet att det är sant)
Så om en person vet att något är sant, t.ex. att denne var besatt av en ond ande när denne begick ett mord, anser du att denne blir felaktigt dömd då om vi kan vederlägga att dennes materiella kropp var skyldig till mordet.
Vidare hävdar du att:
Citat:
Följden av resonemanget kan tolkas som att det är större sannolikhet att andevärlden existerar än att den inte gör det eftersom det inte finns vare sig konkreta objektiva bevis eller subjektiva bevis för att den inte gör det. Däremot finns subjektiva bevis för att den gör den men objektiva konkreta saknas ännu. (Minns då att subjektiva bevis inte nödvändigtvis har lägre bevisvärde än objektiva.)
Enligt din definition är det alltså större sannolikhet att allt någon tror på existerar än att det inte gör det eftersom det är sant för dom. Så om någon tror att Darth Vader existerar blir det per automatik större sannolikhet att så är fallet. Jag vill gärna se dig bemöta det.