Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Eftersom det inte finns något som tyder på något annat så är det en sund inställning.
Jag skulle kunna säga detsamma om att medge att jag har fel när jag insett att jag har det, men skulle inte komma på tanken att påstå att brist på logik bara är något att vifta bort.
Man måste förutsätta dina premisser för att påstå att det inte finns något som tyder på det.
Det är det tomma argument-lösa påståendet om brist på logik som man kan vifta bort. Resten kan man bemöta.
Citat:
Jo, det finns andra alternativ. Ett alternativ är ju t.ex. att det var helt slumpmässigt och att denna slumpmässiga plötsliga existens då saknar orsak och heller inte är metafysisk.
Om det beror på en orsakslös slump så har inte universum en absolut början och en orsak. Dina alternativ är alltså inga alternativ.
Citat:
Du påstod ju själv att en sådan uppkomst skulle kunna skapa naturlagar som sedan förhindrar att det inträffar på nytt.
Minns inte att jag påstått något sådant? Jag vet inte ens om jag tagit upp ämnet men jag tror att världens bakomliggande design är den enda möjliga som utgör den avgörande skillnaden mellan inget och något och eftersom nollan nu är bruten en gång för alla så kan det av naturliga skäl inte ske igen.
Citat:
Det hör till saken att om något existerar icke-rumsligt så är det också icke-temporalt och finns därför i någon tid alls. Om det existerar utanför tiden så kan det rimligtvis inte också då samtidigt existera i tiden. Och något som är icke-temporalt kan heller inte skapas eftersom det kräver en startpunkt (tidpunkt) för existensen.
Om något existerar icke-rumsligt så finns det ingen plats eller tid där det inte finns. (1)
Citat:
Ditt exempel med Robert Lind i Kramfors fungerar alltså inte logiskt. Om det alltid funnits (enligt ditt sätt att tolka det ”icke-temporala”) så kan Robert Lind i Kramfors inte vara dess skapare eftersom det ju då redan fanns.
Jag skrev att Robert uppfyller villkoren för existensen av det redan existerande samt att varken han eller något annat hade existerat om dessa villkor aldrig blir uppfyllda. Därför är skaparens tillkommande given från början.
Citat:
Du får gärna förklara hur du tänker dig att något i en icke-temporal existens skulle kunna existera även retroaktivt efter att ha skapats.
Se (1)
Citat:
Sedan har vi den där lilla detaljen om hur det skulle kunna finnas någon form av kontakt mellan det icke-rumsliga och icke-temporala med det fysiska universum.
Om det icke-rumsliga är orsaken till Big Bang så beror all existens på det.
Citat:
Det är bara några av de stora bristerna i din logik, men du får tro att det är logiskt, om du mår bättre av det.
Det är ditt tyckande.