Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-12, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LiberumVeto
Jag kan inget om ljudteknik och ljudförbättring av Lac-band. Har dock funderat en stund nu och inte kommut fram till ett sk*t.

Du som studerat detta och dessutom vet, lägg fram all info nu.

Bättre vetande får gärna rätta mig. Detta är vad jag förstått och fått med mig om LAC-banden:

1. De finns inte flera varianter, varav några är manipulerade, det finns en version.
2. De som en gång i tiden fått ut banden (de som nu florerar på nätet) fann det enerverande med "fröken ur" i ena kanalen plus att man ansåg att rösten störde informationen i bakgrunden, därför kopierade man ENA kanalen på bandet (där Fröken Ur inte hördes) och klistrade in kanalen på båda kanalerna på den nya kopian. Därför cirkulerar det TVÅ varianter av LAC-banden. Kopian som cirkulerar UTAN Fröken Ur kan därför ha mer brus, sprak och störningsljud än det andra bandet av naturliga orsaker alltså, kanalen är så att säga dubblerad, eller hur man ska säga. Att "Matte" ser konspirationer i detta är både sorgligt och humor. Mest tragiskt.
3. Bandet som "Matte" påstår är klippt i början (manipulerat å fan och hans moster) är inget märkvärdigare än att personen som fipplade bort Fröken Ur, klistrade in den nya kopian 5-6 sekunder in på en ny ljudfil (dator) alternativt 5-6 sekunder in på kassettbandet. Det fattas ingenting!

Annars håller jag helt med PeoFallmo, "Matte" är inget annat än en bluff. Håller tummarna att någon anmäler honom för förtal och bedrägerier, osv.
Senast redigerad av DorisDecker 2022-09-12 kl. 20:25.
Citera
2022-09-12, 21:22
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DorisDecker
Bättre vetande får gärna rätta mig. Detta är vad jag förstått och fått med mig om LAC-banden:

1. De finns inte flera varianter, varav några är manipulerade, det finns en version.
2. De som en gång i tiden fått ut banden (de som nu florerar på nätet) fann det enerverande med "fröken ur" i ena kanalen plus att man ansåg att rösten störde informationen i bakgrunden, därför kopierade man ENA kanalen på bandet (där Fröken Ur inte hördes) och klistrade in kanalen på båda kanalerna på den nya kopian. Därför cirkulerar det TVÅ varianter av LAC-banden. Kopian som cirkulerar UTAN Fröken Ur kan därför ha mer brus, sprak och störningsljud än det andra bandet av naturliga orsaker alltså, kanalen är så att säga dubblerad, eller hur man ska säga. Att "Matte" ser konspirationer i detta är både sorgligt och humor. Mest tragiskt.
3. Bandet som "Matte" påstår är klippt i början (manipulerat å fan och hans moster) är inget märkvärdigare än att personen som fipplade bort Fröken Ur, klistrade in den nya kopian 5-6 sekunder in på en ny ljudfil (dator) alternativt 5-6 sekunder in på kassettbandet. Det fattas ingenting!

Annars håller jag helt med PeoFallmo, "Matte" är inget annat än en bluff. Håller tummarna att någon anmäler honom för förtal och bedrägerier, osv.

Ja, sen är ju andra samtal som inkom till LAC i andra ärenden under tiden som Palmeärendet pågick borttagna. Eller snarare har bara de samtal som rör Palme tagits med på den kopia som offentliggjordes.
Citera
2022-09-13, 08:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, sen är ju andra samtal som inkom till LAC i andra ärenden under tiden som Palmeärendet pågick borttagna. Eller snarare har bara de samtal som rör Palme tagits med på den kopia som offentliggjordes.

En fundering är om det faktum att banden återanvänts spelar in här i någon utsträckning?
Vi har uppgifter att så gjordes. Man menade på att banden var dyra och att det var anledningen.
En självklar sak måste väl ändå vara att kvaliteten blev sämre med tiden.
Frågan är dock om (magnetiska)spår av tidigare inspelningar skulle kunna finnas kvar?

Ett tillägg här är även arkivlagen där myndigheter sedan har egna arkivföreskrifter som reglerar bl.a. när upprättade (och avslutade) dokument/ärenden måste gallras. Vissa måste raderas helt, vissa får inte finnas kvar på myndigheten och hamnar då hos Riksarkivet (eller annat arkiv utanför myndigheten)? 2 resp. 10 år tror jag är vanligt nu som gallringsfrist.
Inte min hemmabana direkt och vet heller inte hur det såg ut 1986, men jag tycker mig se att det var just denna gallringsfrist som trädde i kraft och där man för en stund trodde att allt gått förlorat? Som tur var så bröt någon mot lagen här och hade gjort en kopia...eller så bör det inte kunna ses som ett brott då LAC-bandet självklart borde vara en del i en pågående utredning. (ett öppet ärende)
Var det inte så att även originalbanden dök upp senare? Kanske minns detaljerna fel här.
Citera
2022-09-13, 12:06
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
En fundering är om det faktum att banden återanvänts spelar in här i någon utsträckning?
Vi har uppgifter att så gjordes. Man menade på att banden var dyra och att det var anledningen.
En självklar sak måste väl ändå vara att kvaliteten blev sämre med tiden.
Frågan är dock om (magnetiska)spår av tidigare inspelningar skulle kunna finnas kvar?

Ett tillägg här är även arkivlagen där myndigheter sedan har egna arkivföreskrifter som reglerar bl.a. när upprättade (och avslutade) dokument/ärenden måste gallras. Vissa måste raderas helt, vissa får inte finnas kvar på myndigheten och hamnar då hos Riksarkivet (eller annat arkiv utanför myndigheten)? 2 resp. 10 år tror jag är vanligt nu som gallringsfrist.
Inte min hemmabana direkt och vet heller inte hur det såg ut 1986, men jag tycker mig se att det var just denna gallringsfrist som trädde i kraft och där man för en stund trodde att allt gått förlorat? Som tur var så bröt någon mot lagen här och hade gjort en kopia...eller så bör det inte kunna ses som ett brott då LAC-bandet självklart borde vara en del i en pågående utredning. (ett öppet ärende)
Var det inte så att även originalbanden dök upp senare? Kanske minns detaljerna fel här.

Jo originalet dök väl upp 1988 i LAC chefens kontor.
Citera
2022-09-14, 16:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jo originalet dök väl upp 1988 i LAC chefens kontor.

Ja, återfanns i LAC-chefens Lars Karlsands kassaskåp . Detta får mig starkt att tvivla på en medveten manipulation med LAC-bandet. Vid en konspiration hade det enklaste varit att helt enkelt förstöra bandet . Det var också vad dom flesta trodde på under 1987 .
Varför behålla ett manipulerat band som skulle kunna lämna spår ifrån sig. Ett sådant agerande saknar logik .
Citera
2022-09-14, 16:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag frågar läsare i tråden och mig själv förvisso..

Hur kom man på det?
Att nyckeln gick dit?
Sannolikheten är så liten att man måste ha haft mer information som ledde polisen dit.
Finns någon sån information offentlig?

Jag menar att polisen hittade en nyckel hos Gunnarsson.
Hur fasen kom de på att den passade i den bulgariska affärens dörr?
Gunnarsson bodde i grannlaget så iofs.
Men det är många nyckelhål att sticka in den i innan den passar.
Kanske första försöket?

Hans Holmer beskriver hur Thure Nässén provar sig fram mot misstänkta adresser med den hos Viktor Gunnarsson upphittade nyckeln , till sist får TN en träff. Bulgarerna var kända i knarkhandel och såna kretsar hade TN som bekant insyn i .
Citera
2022-09-14, 18:35
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/veAAyl/michael-62-jag-pekades-ut-som-palmes-mordare

"Olof Palmes hustru Lisbeth pekade felaktigt ut en oskyldig man som den som skjutit hennes make. Nu berättar den utpekade mannen – som i dag är polischef – om vittneskonfrontationen i polishuset på Kungsholmen. "

Vem är denna man?
Citera
2022-09-14, 18:42
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/veAAyl/michael-62-jag-pekades-ut-som-palmes-mordare

"Olof Palmes hustru Lisbeth pekade felaktigt ut en oskyldig man som den som skjutit hennes make. Nu berättar den utpekade mannen – som i dag är polischef – om vittneskonfrontationen i polishuset på Kungsholmen. "

Vem är denna man?
Lite lik Svartenbrandt faktiskt!

Men, har LP pekat ut både honom och CP endast, eller finns det fler utpekade?
Citera
2022-09-14, 20:01
Medlem
Citat:

Vem är denna man?
Googlade polis utpekad av lisbet palme fick då upp en artikel länk till den premium artikeln ovan med mindre text med namnet på michael fetz
Citera
2022-09-15, 07:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Vem är denna man?

Vilken legend i det fördolda. Den här boken måste införskaffas.

Äntligen något nytt och intressant i fallet. Synd att det LP sa, i vanlig ordning, inte dokumenterades.

Han ser reslig ut jämfört med VG. Hur lång var den sistnämnde?

Muskulösa ben, och "snygg kropp" (som ett vittne kanske skulle ha sagt). Hade varit intressant att veta längden.

Han säger själv att han (uppenbarligen sett till bilden) inte var lik VG, och inte heller Skandiamannen, men däremot erinrade om CP. Är han inte lite lik den fantombild som gick ut på löpsedlarna också?

Konstigt att inget dokumenterades om det här. När inte ens Anér har hört talas om det så ...
Citera
2022-09-15, 07:34
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Lite lik Svartenbrandt faktiskt!

Men, har LP pekat ut både honom och CP endast, eller finns det fler utpekade?

Det är skillnad på att peka ut någon och att säga att någon liknar.

Det finns förstås massor av människor som liknar gärningsmannen. Det stärker samtidigt LP:s senare utpekande av CP. Utseendet är i samma härad. Det stärker också det som varje tänkande utredare borde sett för länge sedan, att förväxling med AB har inte LP gjort. Det visar också att Engström, som väntat, är så långt ifrån att vara gärningsmannalik som man kan komma.
Citera
2022-09-15, 09:11
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det är skillnad på att peka ut någon och att säga att någon liknar.

Det finns förstås massor av människor som liknar gärningsmannen. Det stärker samtidigt LP:s senare utpekande av CP. Utseendet är i samma härad. Det stärker också det som varje tänkande utredare borde sett för länge sedan, att förväxling med AB har inte LP gjort. Det visar också att Engström, som väntat, är så långt ifrån att vara gärningsmannalik som man kan komma.

Det stärker tesen av LP:s minnesbild av ungefär hur GM såg ut. Två utpekade av män med liknande utseende.

https://i.imgur.com/70HGEMM.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in