Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-20, 15:46
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det står att Stjärnswärd påbörjade ett arbete med att synkronisera RPS/Säks register med IB:s för framtida samkörningar.

Min tanke var att eftersom Stjärnswärd, som du skriver, inte var så insatt i det rent datalogiska så kanske Lingärde på SSI:s uppdrag fanns med i bakgrunden och så att säga förberedde den militära underrättelsetjänstens "dataspioneri" på RPS/Säk.

Men i så fall, varför?

Inget förvånar mig längre i utredningen av MOP.

Relationerna mellan IB3 och SÄPO var inte de bästa. IB:s inrikesverksamhet
var extralegal och ett datamaskinstrick för att komma åt SÄPO:s arkiv
var väl inte det Frånstedt ville se.
Citera
2022-11-20, 18:26
Medlem
Citat:
Nja, jag skulle vilja utvidga det till att omfatta de förhör som hållits och hålls efter 2020-06-10 då utredningen lades ned. Varje gång ett förhör hålls eller utredningsåtgärd görs i vilka ärende som helst och utredande personal, med tjänstemannansvar, får insikten att de uppgifter han "upptäcker" inte enbart är relevant utan utgör bevis på skuld i mordet på Olof Palme och inte agerar på det så börjar preskriptionstiden för tjänstefel på 5 år att ticka. Dvs "insiktsuppsåt".
Det som utmärker Palmeutredningen är väl just avsaknaden av bevis. Annars skulle inte diskussionen fortsätta som den gör. Och det har väl knappast inträffat något av värde i bevishänseende efter den 10 juni 2020.

Citat:
Sedan, som du skriver, att anmälan om tjänstefel gjordes om till ett tillsynsärende
Per Lennerbrant agerade inte på någon anmälan utan tog själv initiativet, helt opåkallat. JO kunde utan problem ha avstått från att inleda något tillsynsärende, men valde alltså att agera på eget bevåg.

Lennerbrant gjorde en gedigen utredning som var ovanligt skarp i sin kritik gällande en uppburen chefsåklagare. RÅ fick också sin beskärda del av sleven. Sådant tillhör inte vanligheterna.

JO slår fast att Krister Petersson agerat i strid med Europakonventionen. Eller annorlunda uttryckt: Presskonferensen var rättsvidrig och åt h-e illa skött. Jag kan inte erinra mig en skarpare reprimand från JO:s sida på den här nivån.

Men visst hade det också varit intressant att få se om en förundersökning om tjänstefel hade kunnat leda fram till ett åtal. Jag är dock inte alldeles säker på att det hade räckt till, då det ju då gäller tjänsteutövningen i ett bredare perspektiv. Men saken går fortfarande att pröva. Och det behöver inte heller vara JO som leder förundersökningen.
Senast redigerad av 10juni 2022-11-20 kl. 18:51.
Citera
2022-11-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Det som utmärker Palmeutredningen är väl just avsaknaden av bevis. Annars skulle inte diskussionen fortsätta som den gör. Och det har väl knappast inträffat något av värde i bevishänseende efter den 10 juni 2020.

Per Lennerbrant agerade inte på någon anmälan utan tog själv initiativet, helt opåkallat. JO kunde utan problem ha avstått från att inleda något tillsynsärende, men valde alltså att agera på eget bevåg.

Lennerbrant gjorde en gedigen utredning som var ovanligt skarp i sin kritik gällande en uppburen chefsåklagare. RÅ fick också sin beskärda del av sleven. Sådant tillhör inte vanligheterna.

JO slår fast att Krister Petersson agerat i strid med Europakonventionen. Eller annorlunda uttryckt: Presskonferensen var åt h-e illa skött. Jag kan inte erinra mig en skarpare reprimand från JO:s sida på den här nivån.

Men visst hade det också varit intressant att få se om en förundersökning om tjänstefel hade kunnat leda fram till ett åtal. Jag är dock inte alldeles säker på det. Men saken går fortfarande att pröva. Och det behöver inte heller vara JO som leder förundersökningen.

Det är väl snarare så att vi inte vet om det saknas bevis.

Jag påminner om att det tog lång tid innan RPS/Säks PM A11544-00 om övervakningen av Olof Palme registrerades i utredningen och då precis före rättegången mot Christer Pettersson. Hade man väntat till efter rättegången hade försvarsadvokaten haft grund för att påtala rättegångsfel.

Hur många förhör som inte är registrerade och/eller maskerade avseende gärningsomständigheter som kan leda till öppnande av utredningen mot en ny eventuell gärningsmän. Det vet vi inte heller.

Visst blev Krister Petersson anmäld.
Efter utpekandet av Stig Engström som statsminister Olof Palmes misstänkte mördare mottog Justitiekanslern (JK) flera anmälningar om förtal av avliden och misstänkt tjänstefel avseende chefsåklagare Krister Petersson.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JrXyd/ingen-atgard-av-jk-efter-engstromutpekande

Att JO kastar sig in i handlingen opåkallad ser jag mer som ett försök att avleda allmänhetens uppmärksamhet från eventuellt tjänstefel. Att JO tar till brösttoner är onödigt, det hade räckt att konstatera relevanta rättsfakta avseende tjänstefel, men det gjorde han inte.
Senast redigerad av Utredaren 2022-11-20 kl. 19:33.
Citera
2022-11-20, 23:02
Medlem
Citat:
Visst blev Krister Petersson anmäld.
Efter utpekandet av Stig Engström som statsminister Olof Palmes misstänkte mördare mottog Justitiekanslern (JK) flera anmälningar om förtal av avliden och misstänkt tjänstefel avseende chefsåklagare Krister Petersson.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JrXyd/ingen-atgard-av-jk-efter-engstromutpekande
Ja, alla de där anmälningarna var ju riktigt dåligt underbyggda och flera dessutom illa skrivna. Det var givet att de inte skulle resultera i något. Och det var som sagt inte heller med utgångspunkt från någon av dessa anmälningar som JO reagerade. Det var ett självständigt beslut, som torde ha kommit som en rejäl kalldusch för åklagarmyndigheten och RÅ.

Vägen fram till ett eventuellt åtal om tjänstefel måste betraktas som osäker i det här fallet. Grundtipset är också att KP skulle frias i en eventuell rättegång. Det är inget glasklart ärende, men juridiskt mycket intressant. Enligt mitt förmenande finns tillräckliga skäl för att inleda förundersökning, men längre än så vill jag inte sträcka mig.
Senast redigerad av 10juni 2022-11-20 kl. 23:12.
Citera
2022-11-20, 23:20
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Svenske ambassadören i Damaskus som träffade Sverker Å skulle väl möjligtvis säga svärfar/svåger eller nåt till Hodder Stjärnesvärd som dessutom var kurskamrat med Olof Palme i kavalleriet.

Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Efter sina insatser inom datoriseringen steg Hodder Stjärnsvärd i graderna
och var väl kopplad till hovstallet eller beridna högvakten vilket var lämpligare
för en kavallerist kanske.

Det är kanske morbror eller kusinbarn. Troligtvis morbror.
Inte för att det spelar jättestor roll.
Senast redigerad av Gothus 2022-11-20 kl. 23:22.
Citera
2022-11-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ja, alla de där anmälningarna var ju riktigt dåligt underbyggda och flera dessutom illa skrivna. Det var givet att de inte skulle resultera i något. Och det var som sagt inte heller med utgångspunkt från någon av dessa anmälningar som JO reagerade. Det var ett självständigt beslut, som torde ha kommit som en rejäl kalldusch för åklagarmyndigheten och RÅ.

Vägen fram till ett eventuellt åtal om tjänstefel måste betraktas som osäker i det här fallet. Grundtipset är också att KP skulle frias i en eventuell rättegång. Det är inget glasklart ärende, men juridiskt mycket intressant. Enligt mitt förmenande finns tillräckliga skäl för att inleda förundersökning, men längre än så vill jag inte sträcka mig.

Det står ju tom i Aftonbladet att JK utreder inte för det var inte JK:s bord.
Däremot så måste väl JO ha agerat efter anmälningarna? Anmälningarna till JO då alltså.
Citera
2022-11-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det står ju tom i Aftonbladet att JK utreder inte för det var inte JK:s bord.
Däremot så måste väl JO ha agerat efter anmälningarna? Anmälningarna till JO då alltså.
Vilka JO-anmälningar?
Citera
2022-11-21, 06:26
Medlem
Citat:
Vilka JO-anmälningar?

3 pers, tror jag det var, anmälde till JO efter presskonferensen.
Citera
2022-11-21, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
3 pers, tror jag det var, anmälde till JO efter presskonferensen.
Det framgår av JO:s utredning att den inte var resultatet av någon anmälan. Per Lennerbrant beslutade på eget initiativ den 9 september 2020 att i ett särskilt ärende utreda vissa rättssäkerhetsfrågor med anledning av presskonferensen tre månader tidigare.
Citera
2022-11-21, 13:25
Medlem
Gothuss avatar
En minister som talar ur skägget.
En?
Finns det fler?

Citat:
Det mest sannolika är att den svenske krigsmaterielinspektören Carl Fredrik Algernon blev mördad. Hans fall framför en T-banevagn på vintern 1987 var inte ett självmord. Den slutsatsen drar förre politikern och landshövdingen Björn Molin i sina memoarer om bland annat Boforsaffären och sina erfarenheter som minister för vapenexporten. ? Jag tror inte på att Algernon var med i byken med vapensmuggling. Jag menar att han blev mördad på grund av vad han visste om saken, sade Björn Molin i dag vid en pressträff om hans bok "Ingen väg tillbaka". Molin finner också skäl för att Olof Palme blev mördad därför att han strax före sin död tagit initiativ för att få bukt med den illegala vapenexport som brukar kallas Boforsaffären.

https://www.hd.se/2002-10-31/bjorn-molin-tar-ater-upp-vapenbyken
Citera
2022-11-21, 14:20
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
En minister som talar ur skägget.
En?
Finns det fler?

https://www.hd.se/2002-10-31/bjorn-molin-tar-ater-upp-vapenbyken

Sundqvist har kanske mer att säga om vapenaffärerna.
Cats Falck fallet har stått stilla några år.
Claes Bergenstrand verkade kommunikativ men det
fick ett tvärt slut. Var öppenheten så knuten till
honom personligen?
Citera
2022-11-21, 16:33
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Sundqvist har kanske mer att säga om vapenaffärerna.
Cats Falck fallet har stått stilla några år.
Klas Bergenstrand verkade kommunikativ men det
fick ett tvärt slut. Var öppenheten så knuten till
honom personligen?
Han blev 61 år.
Vältränad och frisk.
Vapenexporten från Bofors har varit knuten till Säkerhetspolisen sedan 50-talet.
Det är numer ingen överraskning när Frånstedt nämns i sammanhanget.
De avpolletterade. Vinge? Pensionärer.
Bakgården.
Och troligen den där ännu operative i Skåne.
Zelmerlöv.
Måns pappa?
Nja det är nog släkt men inte nära.
Kusinbarn troligen.
Frånstedt hade hade säkert nån lojal kvar förutom?

Spionjägaren – del 1 (2016) Av Olof Frånstedt

”Ambassaddramat (1975) var i och för sig inte oväntat. Inte för mig. Ungefär en månad före aktionen aktiverade min röda ”scramblade” direkttelefon som förvarades inlåst i mitt arbetsrum på Säpos högkvarter i Stockholm. Jag hade flera telefoner på mitt kontorsrum, men det var bara två av dem som var chiffrerade. En gick direkt till försvarsstaben. Den andra gick till den israeliska underrättelsetjänsten Mossad. Det var inte ofta den ringde, men när den väl gjorde det visste jag att det var något viktigt”
Senast redigerad av Gothus 2022-11-21 kl. 17:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in