Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Nja, jag skulle vilja utvidga det till att omfatta de förhör som hållits och hålls efter 2020-06-10 då utredningen lades ned. Varje gång ett förhör hålls eller utredningsåtgärd görs i vilka ärende som helst och utredande personal, med tjänstemannansvar, får insikten att de uppgifter han "upptäcker" inte enbart är relevant utan utgör bevis på skuld i mordet på Olof Palme och inte agerar på det så börjar preskriptionstiden för tjänstefel på 5 år att ticka. Dvs "insiktsuppsåt".
Det som utmärker Palmeutredningen är väl just avsaknaden av bevis. Annars skulle inte diskussionen fortsätta som den gör. Och det har väl knappast inträffat något av värde i bevishänseende efter den 10 juni 2020.
Citat:
Sedan, som du skriver, att anmälan om tjänstefel gjordes om till ett tillsynsärende
Per Lennerbrant agerade inte på någon anmälan utan tog själv initiativet, helt opåkallat. JO kunde utan problem ha avstått från att inleda något tillsynsärende, men valde alltså att agera på eget bevåg.
Lennerbrant gjorde en gedigen utredning som var ovanligt skarp i sin kritik gällande en uppburen chefsåklagare. RÅ fick också sin beskärda del av sleven. Sådant tillhör inte vanligheterna.
JO slår fast att Krister Petersson agerat i strid med Europakonventionen. Eller annorlunda uttryckt: Presskonferensen var rättsvidrig och åt h-e illa skött. Jag kan inte erinra mig en skarpare reprimand från JO:s sida på den här nivån.
Men visst hade det också varit intressant att få se om en förundersökning om tjänstefel hade kunnat leda fram till ett åtal. Jag är dock inte alldeles säker på att det hade räckt till, då det ju då gäller tjänsteutövningen i ett bredare perspektiv. Men saken går fortfarande att pröva. Och det behöver inte heller vara JO som leder förundersökningen.