2022-09-14, 10:33
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Om man har tillräckligt med kapital sparat på ett sparkonto så täcker räntan det som inflationen kostar i konsumtion.
Sparräntorna stiger då riksbanken försöker dämpa inflationen genom räntehöjningar.
Räntan du kan få täcker inte för inflationen, och jag antar att du äter, förbrukar el och någon gång köper tandkräm, diskmedel och kläder.

Så du drabbas också.

Men visst kommer de som lånat mycket till ren konsumtion att kanske drabbas hårdare.
2022-09-14, 10:34
Medlem
neuron-drones avatar
Är lite förskräckt att folk som lånat till allt faktiskt nu får förstå att det inte var bra. Det har inte gått att varna dem. De ville bara ha ha ha. Och det värsta, attityden att de ansåg att de ägde de sakerna de har lån på.

Jag är inte alls glad, men samtidigt tycker jag de får skylla sig själva. De gick på all reklam. Propaganda. Att man på något vis ska hyra sitt liv. Att andra ska äga ens saker. det är samma människor som köper saker som är i reklamen på TV. Sådana som vill passa in.

Klart att det är rätt logiskt att låna till en bostad. Men man kan ju inte räkna på att man nätt och jämt har råd. Man måste ju har marginaler. Nu sitter folk i fina hus och har inte råd med mat. De som hämtar mat på kyrkan kommer körande i bilar som är högst 3 år gamla.

Jag förfasas över hur lättledda folk är. De är likadana på andra plan med. Jag vill inte leva i en värld av NPC:s.
2022-09-14, 10:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Jag tror det är få människor som är så glada som mig att allt går upp i pris. Mat, el , räntor osv. Hade jag fått bestämma skulle räntorna på bolån legat på 100%

Jag har under 10 års tid varit så trött på alla som kör runt i fina bilar och sagt kolla MIN bil det är MIN bil. Nej du lånar pengar för att köpa den. Kolla MITT feta hus kolla MIN lyxiga lägenhet. Kolla så rik jag är när jag går i min Armani kostym från Thailand och kör en dyr bil.

Jag blir nästan tårögd. Vi få som cashar allting njuter för varje sekund. Hoppas ni som har skulder stora som berg får ett helvete nu. Och blir tvingade att sälja av allt ni äger till oss som är rika på riktigt, till halva priset.

Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Om man har tillräckligt med kapital sparat på ett sparkonto så täcker räntan det som inflationen kostar i konsumtion.
Sparräntorna stiger då riksbanken försöker dämpa inflationen genom räntehöjningar.

Räntan på sparkontot är i bästa fall 1,5% och inflationen 8-9%, det finns garanterat bättre sätt att hedga inflationen.

Men åter till tråden, TS verkar skriva i affekt men han har en poäng i att det är skönt att eran är över där vanlig medelklass gjort allt för att se ut som om de badar i pengar och finansierat detta med billiga lån.
Såg utöver det inga araber i hyrda Ferrari i somras körandes fram och tillbaka i snigelfart på Birger Jarlsgatan utstrålande ett desperat SE MIG! SE MIG!, har den uthyrningsverksamheten upphört?
2022-09-14, 10:38
Medlem
Nej, eftersom inflationen är högre än räntan och låg belåningsgrad så blir det bra det här.
2022-09-14, 10:39
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Nej, eftersom inflationen är högre än räntan och låg belåningsgrad så blir det bra det här.
Hög inflation är bra för de med stora lån. Sämre för de med pengar på banken.
2022-09-14, 10:40
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Har du mycket pengar så kan du köpa fastigheter till ett lågt pris. Du kan gå in på en börs som står mycket lägre än tidigare. Du kan även spara till en högre ränta. (inte ökat så mycket än räntan men sparräntan lär väl stiga den också.
Klart det är positivt och sitta på mycket pengar utan lån nu.

Det är klart att det är positivt, men vist fan drabbas du. Om fastigheterna eller aktierna sjunker ytterligare efter att du köpt dem, så är du också en fattiglapp. Tänker du "casha" underhållet på alla där fastigheterna också, även när du sjunker i värde?
2022-09-14, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hög inflation är bra för de med stora lån. Sämre för de med pengar på banken.

Hög inflation brukar innebära höga räntor - gäller att kunna betala dessa vilket är svårare vid höga lån än låga.

Fundera istället vad som händer med bilhandlares varulager - f f a beg bil a la Ali Baba
2022-09-14, 10:46
Medlem
Deveshs avatar
Jag bor i Thailand. På alla de lyxiga konstant fullbokade hotellen finns sällan en enda Europe, utan de är fulla av indier, kineser och araber. Vandrarhemmen däremot där finns det nästan enbart europeer.
2022-09-14, 10:46
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Jag tror det är få människor som är så glada som mig att allt går upp i pris. Mat, el , räntor osv. Hade jag fått bestämma skulle räntorna på bolån legat på 100%

Jag har under 10 års tid varit så trött på alla som kör runt i fina bilar och sagt kolla MIN bil det är MIN bil. Nej du lånar pengar för att köpa den. Kolla MITT feta hus kolla MIN lyxiga lägenhet. Kolla så rik jag är när jag går i min Armani kostym från Thailand och kör en dyr bil.

Jag blir nästan tårögd. Vi få som cashar allting njuter för varje sekund. Hoppas ni som har skulder stora som berg får ett helvete nu. Och blir tvingade att sälja av allt ni äger till oss som är rika på riktigt, till halva priset.

Vad skall diskuteras?
2022-09-14, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Räntan du kan få täcker inte för inflationen, och jag antar att du äter, förbrukar el och någon gång köper tandkräm, diskmedel och kläder.

Så du drabbas också.

Men visst kommer de som lånat mycket till ren konsumtion att kanske drabbas hårdare.

Klart att räntan (i kronor) kan täcka inflationskostnaden ( i kronor). Ponera att du har 3 miljoner på konto till 2,0 % ränta vilket ger 60.000 kr/år. Din konsumption stiger med 10% från 200.000 /år till 220.000 / år pga inflation ger dig en nettovinst på 20.000 kr / år efter skatt på ränteinkomsten. Så länge du inte behöver ta av det sparade kapitalet till konsumption utan klarar den med inkomst (arbete eller pension)spelar värdeminskningen ingen roll. Detta resonemang förutsätter givetvis att du inte har lån. Beträffande elpriset så har denna fiktiva person givetvis ett bundet elpris.
2022-09-14, 10:48
Medlem
laddstrumpa1337s avatar
Varför stör du dig ens på detta? De är väl snarare någonting som jag, och förmodligen många andra ser ner på folk som ens försöker och efterleva en livsstil som egentligen inte finns.

Låt säga att du ser en mattsvart mercedes AMG glida förbi på gatan, och bakom de tonade rutorna ser du glimten av en skäggig arab, samt hans iq-befriade kamrat som sitter i framsätet med solglasögon trots att det regnar ute. Blir du genuint irriterad av detta? Du själv vet ju om att det är pengar som egentligen inte finns, och att de inte riktigt haglar av högskolepoäng bakom rutorna.
2022-09-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddstrumpa1337
Varför stör du dig ens på detta? De är väl snarare någonting som jag, och förmodligen många andra ser ner på folk som ens försöker och efterleva en livsstil som egentligen inte finns.

Låt säga att du ser en mattsvart mercedes AMG glida förbi på gatan, och bakom de tonade rutorna ser du glimten av en skäggig arab, samt hans iq-befriade kamrat som sitter i framsätet med solglasögon trots att det regnar ute. Blir du genuint irriterad av detta? Du själv vet ju om att det är pengar som egentligen inte finns, och att de inte riktigt haglar av högskolepoäng bakom rutorna.

De där araberna har helt magiskt massa pengar som de flesta svenskar inte har, därför kan de köpa dyra fina bilar. Antar att det är brottslighet som betalar det eftersom de inte verkar ha normala jobb som svenskarna har.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in