2022-09-14, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hög inflation är bra för de med stora lån. Sämre för de med pengar på banken.
Inflation äter inte upp några lån. Inflation är inte bra för de med stora lån. Om du däremot får inkomsthöjnlngar (lön) som baseras på minst inflationen eller helst mer, ja då kan lån betalas av snabbare. Kommer många få löneökningar på 9% procent?
2022-09-14, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Jag tror det är få människor som är så glada som mig att allt går upp i pris. Mat, el , räntor osv. Hade jag fått bestämma skulle räntorna på bolån legat på 100%

Jag har under 10 års tid varit så trött på alla som kör runt i fina bilar och sagt kolla MIN bil det är MIN bil. Nej du lånar pengar för att köpa den. Kolla MITT feta hus kolla MIN lyxiga lägenhet. Kolla så rik jag är när jag går i min Armani kostym från Thailand och kör en dyr bil.

Jag blir nästan tårögd. Vi få som cashar allting njuter för varje sekund. Hoppas ni som har skulder stora som berg får ett helvete nu. Och blir tvingade att sälja av allt ni äger till oss som är rika på riktigt, till halva priset.
Oj vad bitter. Ni som cashar, ja ni cashar en bil för 20.000kr och en hyresrätt. Vad är det? Bolån och billån alla dagar! Man är inte rik om man cashar en bil för 20.000kr. Du har sne syn på livet
2022-09-14, 11:05
Medlem
Citat:
Jag tror det är få människor som är så glada som mig att allt går upp i pris. Mat, el , räntor osv. Hade jag fått bestämma skulle räntorna på bolån legat på 100%

Jag har under 10 års tid varit så trött på alla som kör runt i fina bilar och sagt kolla MIN bil det är MIN bil. Nej du lånar pengar för att köpa den. Kolla MITT feta hus kolla MIN lyxiga lägenhet. Kolla så rik jag är när jag går i min Armani kostym från Thailand och kör en dyr bil.

Jag blir nästan tårögd. Vi få som cashar allting njuter för varje sekund. Hoppas ni som har skulder stora som berg får ett helvete nu. Och blir tvingade att sälja av allt ni äger till oss som är rika på riktigt, till halva priset.

Du kommer alltid vara fattig, i själen
Eftersom du bara kan njuta baserat på ifall du har mest, så kommer du aldrig nånsin bli nöjd och lycklig för det finns alltid nån som har mer

Detta är girighetens baksida
Du får ingenting med dig när du går, inte ens din själ för den hade du aldrig LOL
2022-09-14, 11:06
Medlem
Sooks avatar
Förövrigt är inflation bra när man har lånet. Då går det snabbare att betala tillbaka lånet.

Säg att du lånar 1 miljon till ett hus.

Sen tappar det i värde, dvs du får högre lån pga inflationen. I slutänden betalar du en miljon för ett hus som kanske är värt 1,5 miljoner, dessutom betalar du med en högre lön än du hde från början.

Jag har bortsett från lite detaljer förstås….
2022-09-14, 11:17
Medlem
Jag tolkar din TS som att du är avis på folk som har råd att låna för att kunna köra fina bilar.
2022-09-14, 11:34
Medlem
laddstrumpa1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
De där araberna har helt magiskt massa pengar som de flesta svenskar inte har, därför kan de köpa dyra fina bilar. Antar att det är brottslighet som betalar det eftersom de inte verkar ha normala jobb som svenskarna har.

Och vad spelar det för roll? Ska man vara irriterad för vad folk införskaffar sig för pengar som det egentligen inte har, eller borda ha. Snarare då att man går och surar för brottsligheten i sin allmänhet i sådana fall.
2022-09-14, 11:36
Medlem
Fattiglappar är väl att ta i, men många har nog fått en tankeställare iallafall hur snabbt saker kan rasa.
2022-09-14, 11:36
Medlem
Citat:

Låter som att du är mycket avundsjuk på att andra har det bättre än dig. Du kommer inte bli lyckligare för att några får det jobbigt. Ett tips bara !
2022-09-14, 11:38
Medlem
Kione211s avatar
Blir intressant att se vilka i området där jag bor som byter bil. Jaguar och Tesla ryker?
Allmännyttan där jag bor har till viss del sålts till amerikanska pensionsfonder. Tror inte de som bor där har seger vittring nu.
2022-09-14, 11:38
Medlem
Varför är du skadeglad?
Inte särskilt snällt.
Det är däremot ett viktigt uppvaknande för en del svenskar.
Men det är en tragedi att t ex många familjer är så enormt belånade.... de har på sätt och vis lurats... 😔
2022-09-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Inflation äter inte upp några lån. Inflation är inte bra för de med stora lån. Om du däremot får inkomsthöjnlngar (lön) som baseras på minst inflationen eller helst mer, ja då kan lån betalas av snabbare. Kommer många få löneökningar på 9% procent?

Inte? Vad händer med lånet då?
Skit i lönen så länge räntan kan betalas.

Om realvärdet på huset på sikt inte sjunker så vill jag påstå att belåningsgrad minskat
2022-09-14, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Varför är du skadeglad?
Inte särskilt snällt.
Det är däremot ett viktigt uppvaknande för en del svenskar.
Men det är en tragedi att t ex många familjer är så enormt belånade.... de har på sätt och vis lurats... 😔

På vilket sätt har dom lurats? Var och en är ju ansvarig för sitt eget handlande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in