• 1
  • 2
2022-09-14, 10:10
Bannlyst
Jag tror det är få människor som är så glada som mig att allt går upp i pris. Mat, el , räntor osv. Hade jag fått bestämma skulle räntorna på bolån legat på 100%

Jag har under 10 års tid varit så trött på alla som kör runt i fina bilar och sagt kolla MIN bil det är MIN bil. Nej du lånar pengar för att köpa den. Kolla MITT feta hus kolla MIN lyxiga lägenhet. Kolla så rik jag är när jag går i min Armani kostym från Thailand och kör en dyr bil.

Jag blir nästan tårögd. Vi få som cashar allting njuter för varje sekund. Hoppas ni som har skulder stora som berg får ett helvete nu. Och blir tvingade att sälja av allt ni äger till oss som är rika på riktigt, till halva priset.
2022-09-14, 10:12
Medlem
Facades avatar
Om du nu har det så bra, varför bryr du dig ens om de andra?
2022-09-14, 10:15
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Jag tror det är få människor som är så glada som mig att allt går upp i pris. Mat, el , räntor osv.
Varför är du glad för det? Givetvis kommer även du att bli drabbad.
2022-09-14, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Varför är du glad för det? Givetvis kommer även du att bli drabbad.

Jag kommer bli drabbad till det bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Om du nu har det så bra, varför bryr du dig ens om de andra?

Hade du varit i min där jag är så hade du tyckt samma efter 10 års tid. Där folk tror att dom är bättre än alla andra för dom har lånade pengar.

Vanliga människor som tagit lån till vanlig villa och volvo önskar jag givetvis inget ont.

Jag menar mer folk som maxat lån för att sen gå ut och flasha och sagt att det är deras.
2022-09-14, 10:18
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Hur då? Varför kommer inte du drabbas av ökande priser och höjda räntor?
2022-09-14, 10:22
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Hur går det till? Äter du inte mat? Har du ingen el hemma?

Det verkar som du att du drabbas mindre än vissa andra, vilket ju inte förändrar det faktum att även du får mindre för pengarna.
2022-09-14, 10:25
Medlem
Hur som helst så är det skönt att låneracet förhoppningsvis är över. Vi har i årtionden levt i en sjuk ekonomi där det var en fördel att ha så stora skulder som möjligt. Jag önskar ingen ett direkt lidande men visst känns det skönt att det kommer att svida lite i skinnet på många och att de nu får avyttra mycket av sin lyx och leva på svältgränsen i årtionden framöver.
2022-09-14, 10:26
Medlem
Facades avatar
Citat:

Hade du varit i min där jag är så hade du tyckt samma efter 10 års tid. Där folk tror att dom är bättre än alla andra för dom har lånade pengar.

Vanliga människor som tagit lån till vanlig villa och volvo önskar jag givetvis inget ont.

Jag menar mer folk som maxat lån för att sen gå ut och flasha och sagt att det är deras.

Men varför stör det dig?
Om du nu vet att du är så mycket bättre, varför stör det dig? Osäkerhet? Dåligt självförtroende?
Du vet ju att du är bättre så jag förstår inte problemet.
2022-09-14, 10:29
Medlem
Det du missar är att inflationen och räntorna kommer påverka dig också TS.

När du behöver en hantverkare så är det du som betalar för hans tjänstebil som nu har blivit mycket dyrare.

Detta gäller allt du konsumerar i ditt liv.
2022-09-14, 10:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag tror det är få människor som är så glada som mig att allt går upp i pris. Mat, el , räntor osv. Hade jag fått bestämma skulle räntorna på bolån legat på 100%

Jag har under 10 års tid varit så trött på alla som kör runt i fina bilar och sagt kolla MIN bil det är MIN bil. Nej du lånar pengar för att köpa den. Kolla MITT feta hus kolla MIN lyxiga lägenhet. Kolla så rik jag är när jag går i min Armani kostym från Thailand och kör en dyr bil.

Jag blir nästan tårögd. Vi få som cashar allting njuter för varje sekund. Hoppas ni som har skulder stora som berg får ett helvete nu. Och blir tvingade att sälja av allt ni äger till oss som är rika på riktigt, till halva priset.

Jag vet vilka du menar! Men detdär är inte folk som är rika, det är posörer med lånta fjädrar! Folk som är rika på riktigt håller nästan aldrig på sådär!
En intressant iakttagelse är att köerna utanför de franska och italienska lyxbutikerna på Norrmalm i Stockholm försvann som genom ett trollslag när Riksbanken höjde räntan sist.

De som är rika på riktigt är det fortfarande.
2022-09-14, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hur då? Varför kommer inte du drabbas av ökande priser och höjda räntor?

Om man har tillräckligt med kapital sparat på ett sparkonto så täcker räntan det som inflationen kostar i konsumtion.
Sparräntorna stiger då riksbanken försöker dämpa inflationen genom räntehöjningar.
2022-09-14, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Hur går det till? Äter du inte mat? Har du ingen el hemma?

Det verkar som du att du drabbas mindre än vissa andra, vilket ju inte förändrar det faktum att även du får mindre för pengarna.

Har du mycket pengar så kan du köpa fastigheter till ett lågt pris. Du kan gå in på en börs som står mycket lägre än tidigare. Du kan även spara till en högre ränta. (inte ökat så mycket än räntan men sparräntan lär väl stiga den också.
Klart det är positivt och sitta på mycket pengar utan lån nu.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in