2022-09-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om jag flyttar och säljer en lägenhet för 4 MSEK och köper en ny för 4 MSEK, så måste jag betala:
* Vinstskatt
* Mäklararvode
* Flyttkostnader
från mitt övriga sparande.
Av dessa så ökar Vinstskatt med försäljningspriset.

Desto högre bostadspriser desto mer urgröps mitt övriga sparande.

Vad är det som hindrar dig och andra att förstå detta. Vilken detalj är det som är fel?`

Svara på detta:

Kan man betala alla dessa kostnader med vinsten?
Varför i helvete skulle man ta från sitt övriga sparande om man gör en vinst på 1,56M i detta exempel (från 2M-4M).
Citera
2022-09-11, 17:44
Medlem
foxxis avatar
Blir spännande att se dela vår inflation för augusti men även Rb höjning. Tror också att Rb kommer att följa efter Fed och det blir 75 punkter.
Påverkan på försäljningen blir dock minimal då höjningen är väntad.

Med tanke på de höga energipriserna senaste tiden så har antagligen vår inflation ökat en aning. Inflationen kommer inte att gå ner förrän EU har tagit lead på ett annat energisystem med andra lägre priser. Alternativt Putin viftar med vit flagga. Går inte så bra i kriget i UA nu...
Citera
2022-09-11, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Blir spännande att se dela vår inflation för augusti men även Rb höjning. Tror också att Rb kommer att följa efter Fed och det blir 75 punkter.

Med tanke på de höga energipriserna senaste tiden så har antagligen vår inflation ökat en aning. Inflationen kommer inte att gå ner förrän EU har tagit lead på ett annat energisystem med andra lägre priser. Alternativt Putin viftar med vit flagga. Går inte så bra i kriget i UA nu...

Varför ska Sverige följa fed när ecb inte för det? Är Sverige unikt på nåt sätt som jag missar?
Citera
2022-09-11, 18:09
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Om jag flyttar och säljer en lägenhet för 4 MSEK och köper en ny för 4 MSEK, så måste jag betala:
* Vinstskatt
* Mäklararvode
* Flyttkostnader
från mitt övriga sparande.
Av dessa så ökar Vinstskatt med försäljningspriset.

Desto högre bostadspriser desto mer urgröps mitt övriga sparande.

Vad är det som hindrar dig och andra att förstå detta. Vilken detalj är det som är fel?`

1. Du säljer en lägenhet för 4 miljoner (ponera att du köpte den för 2 miljoner, hade 85% belåning och inte gjort några renoveringar).
2. Du återbetalar lånet på 1,7 miljoner till banken.
3. Betalar 60 000 kr till mäklaren. Får 2,24 miljoner utbetalt.
4. Du köper en ny bostad för 4 miljoner. Av dessa betalar du 2 miljoner kontant och lånar 2 miljoner av banken. Du har nu 50% belåning.
5. Du betalar 20 000 kr för flyttkostnader och har 220 000 kr kvar på banken.

Vinstskatten är 426 800 kr men ingenting du behöver betala in, eftersom du gör uppskov. Räntan är 0%.

Vad gapar du om egentligen? Du är väldigt aktiv här men du verkar inte kunna någonting.
Citera
2022-09-11, 18:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Då lär det bli 75 punkter, RB verkar följa FED slaviskt.

RB följer primärt ECB, bara kolla på de historiska räntebanorna.

Skulle tro att ca 0.01% av BLTs har räknat med 75p i september. De ca 10% som ens har koll tror nog att det handlar om 25p.
Citera
2022-09-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi

Du är helt rätt ute, som alltid. Styrräntan är på väg att tripplas, inflationen löper amok, elpriserna går genom taket, reallönesänkningen är ett faktum och lågkonjunkturen har precis anlänt. Dessutom kommer en betydande andel av alla BRF:er inom kort tvingas höja sina avgifter kraftigt. Med andra ord: ATH-priser incoming!
Citera
2022-09-11, 18:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Svara på detta:

Kan man betala alla dessa kostnader med vinsten?
Varför i helvete skulle man ta från sitt övriga sparande om man gör en vinst på 1,56M i detta exempel (från 2M-4M).
Så här skrev jag: "Om jag flyttar och säljer en lägenhet för 4 MSEK och köper en ny för 4 MSEK"
Kan du redogöra för hur du tänkte när du läste detta?
Hur påverkades ställningsvärdet på mitt bankkonto efter de två transaktionerna?

Och berätta sedan hur du menar att bankkontot ökade så att det finns utrymme för att betala vinstskatt.
Redovisa transaktionerna på kontot.

-------------------------------
Varför förstår inte folk?
Vad är det som är så svårt här?
Citera
2022-09-11, 18:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
1. Du säljer en lägenhet för 4 miljoner (ponera att du köpte den för 2 miljoner, hade 85% belåning och inte gjort några renoveringar).
2. Du återbetalar lånet på 1,7 miljoner till banken.
3. Betalar 60 000 kr till mäklaren. Får 2,24 miljoner utbetalt.
4. Du köper en ny bostad för 4 miljoner. Av dessa betalar du 2 miljoner kontant och lånar 2 miljoner av banken. Du har nu 50% belåning.
5. Du betalar 20 000 kr för flyttkostnader och har 220 000 kr kvar på banken.

Vinstskatten är 426 800 kr men ingenting du behöver betala in, eftersom du gör uppskov. Räntan är 0%.
Ditt förslag är således att jag lånar till vinstskatten. Istället för att ta av mitt övriga sparande.
Så kan man göra men på vad sätt förändrar det saken.

Är priserna lägre så behöver jag isåfall låna mindre och kan betala mindre i räntor.
Och jag förlorar mindre.

Går inte det att förstå?
Var tar det i så fall emot?

Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Vad gapar du om egentligen? Du är väldigt aktiv här men du verkar inte kunna någonting.
Jag påtalade att det var en fördel med lägre priser. Och att det minskade förlusterna när man flyttar.

Lite intressant att du kallar det att gapa och att vara okunnig.

Nåväl efteråt har det kommit invändningar på slagordsnivå. Och jag har förklarat lite tydligare. Det borde jag inte behöva. Men erfarenheten har lärt mig att många av bubbelpratarna är på grundskolenivå, så jag brukar börja med att förklara.

Men jag ser inte att förklaringar har hjälpt.

Och nu säger du att jag som förklarar är okunnig. Och de som inte kan förklara kanske är de kunniga då. Ja i din värd då.
Citera
2022-09-11, 18:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
RB följer primärt ECB, bara kolla på de historiska räntebanorna.

Skulle tro att ca 0.01% av BLTs har räknat med 75p i september. De ca 10% som ens har koll tror nog att det handlar om 25p.
RB har gjort 4 höjningar medan ECB legat still.

Det är snarare tvärtemot det du skriver.
Citera
2022-09-11, 18:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Då lär det bli 75 punkter, RB verkar följa FED slaviskt.
RB ligger efter FED. Och det av väldigt goda skäl.
FED har sett inflation i USA långt tidigare än RB har sett det i Sverige.
Första förekomst i Sverige var data för Januari i år.
Citera
2022-09-11, 18:50
Medlem
Citat:
Så här skrev jag: "Om jag flyttar och säljer en lägenhet för 4 MSEK och köper en ny för 4 MSEK"
Kan du redogöra för hur du tänkte när du läste detta?
Hur påverkades ställningsvärdet på mitt bankkonto efter de två transaktionerna?

Och berätta sedan hur du menar att bankkontot ökade så att det finns utrymme för att betala vinstskatt.
Redovisa transaktionerna på kontot.

-------------------------------
Varför förstår inte folk?
Vad är det som är så svårt här?

Ingen poäng att vi fortsätter, vi får vara ense om att vara oense.
Citera
2022-09-11, 19:47
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ditt förslag är således att jag lånar till vinstskatten. Istället för att ta av mitt övriga sparande.
Så kan man göra men på vad sätt förändrar det saken.

Är priserna lägre så behöver jag isåfall låna mindre och kan betala mindre i räntor.
Och jag förlorar mindre.

Går inte det att förstå?
Var tar det i så fall emot?

Jag påtalade att det var en fördel med lägre priser. Och att det minskade förlusterna när man flyttar.

Lite intressant att du kallar det att gapa och att vara okunnig.

Nåväl efteråt har det kommit invändningar på slagordsnivå. Och jag har förklarat lite tydligare. Det borde jag inte behöva. Men erfarenheten har lärt mig att många av bubbelpratarna är på grundskolenivå, så jag brukar börja med att förklara.

Men jag ser inte att förklaringar har hjälpt.

Och nu säger du att jag som förklarar är okunnig. Och de som inte kan förklara kanske är de kunniga då. Ja i din värd då.

Det är bra för banken, staten och den som gör en exit att bostadspriser går upp. För personer som är inne i bostadsmarknaden är det egentligen inte bra, men får många att känna sig rika. Det håller fram tills att marknaden kraschar, vilket är det vi ser hända framför oss.

Är uppskovsräntan lägre än bolåneräntan bör man göra uppskov. Men det finns även fler skattetekniska fördelar att göra uppskov, man kan exempelvis kvitta den mot framtida förluster. Du har även fått 220 000 kr i tillskott till ditt sparkonto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in