2022-09-10, 13:35
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Någon variant av olja-mot-mat som kördes i Irak i mellankrigsperioden blir antagligen aktuellt, där ryska oljeinkomster går till återuppbyggnad i Ukraina. En slags skatt egentligen. Kreml blir utbytt givetvis men någon kollaps av federationen eller avskaffande av kärnvapen är nog inte troligt. Nedrustning både konventionellt och kärnvapen är realistiskt.
Precis. Kanske bara ha kvar kärnvapenbestyckade ubåtar?
Citera
2022-09-10, 13:35
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag skulle gissa att en begränsad olja och gasexport till väst skulle tillåtas ganska snart så att landets ekonomi hålls flytande men inte mer.
Jag tror du har helt rätt. Gasen är så viktig för många EU-länder att man snabbt skulle göra trevande försök att få igång den handeln igen. Men med gasen flödande i rören så skulle den nya ryska ledningen kunna pressa EU att accepteras inom fler områden, och få lättade sanktioner – samtidigt som de visar god vilja i att hjälpa till med återuppbyggnaden av Ukraina.
Citera
2022-09-10, 13:36
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Tror ni att Putin innerst inne ångrar detta? Att han inte hade inlett invasionen ifall han visste kostnaden?

Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Vete fan om han änns är medveten om hur dåligt det går
På den utbredda lögnkulturen ska läggas byxrädslan hos den som ska framföra dom dåliga nyheterna för despoten som öppet fängslar, förgiftar dom som inte är honom till lags. Se länk.

Finner det osannolikt att Putin inte knaprar piller för att kunna sova. Han är dessutom, med rätta paranoid, vilket innebär han rör sig i en förtryckt snäv krets vilket den offentliga kölhalningen av spionchefen -Sergej Narysjkin- visar i SvT-klippet undertill.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/putins-kanga-till-spionchefen-tala-tydligt

Behandlar man spionchefen så illa för att han har invändingar (drar på svaret) om erkännandet av Donetskt och Luhanskt självständighet så styrker det Putins destruktiva beteende. . Klippet ger en unik insyn har illa det är ställt med Putin -och runt honom. Tror Putin är körd snart.
Senast redigerad av Taggad 2022-09-10 kl. 13:42.
Citera
2022-09-10, 13:36
Medlem
rysska förstärkningar, tydligen en vanlig syn i kharkiv

https://twitter.com/SmartUACat/status/1568512659003265024

tror inte vi får se rysstrollens fantasier om att det är en fälla. ukraina kontrolerar slagfältet där de drar fram, något ryssland inte är förmögna till med sin "helt unika sämre än ww1 doctrin".
Citera
2022-09-10, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jugoslavien var ganska annorlunda eftersom det i praktiken var olika länder, som bara hölls ihop av Tito.

Ryssland har ändå under väldigt lång tid varit en nation, och ryssar i Vladivostok känner att de kulturellt tillhör samma Ryssland som Moskva eller Samara. Jag har svårt att se att FN skulle kunna gå in och stycka upp Ryssland för att skapa något nytt och meningsfullt.

Hörde samma sak om sovjetunionen....

jag tror det är lika orimligt att ha en "fallen stormaktskollos" som att några italienare utropar det 2 romerska riket...

historiskt är ju det vad som hänt efter att man åkt på pisk.
Citera
2022-09-10, 13:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Hypotetisk fråga:
Det ser ut som att det börjar gå riktigt dåligt för Ryssland, och en total förlust ligger nog inte långt borta.
Vad händer om Putin nu blir avsatt i en kupp, och en ny ledning tar vid? Ponera att de omedelbart drar sig ur hela Ukraina, inklusive Krim och börjar hjälpa till ekonomiskt med återuppbyggnaden av det de förstört. Hur snabbt kan de få komma in i värmen igen, med gas- och oljeleveranser och global handel?

Ganska fort tror jag men det kommer ju komma frågor om krigsförbrytare, krigsskadestånd och kanske demilitarisering. Kanske krav på att börja nedrusta sina kärnvapen. När det gäller högteknologiska produkter kommer sanktioner nog bli kvar för efter 2014 gick de ju runt sådant och använde till sin vapenindustri. Tja svårt faktiskt. Kan bli hårda förhandlingar, alla är rädda för att en ny president kan återuppta militarismen. Det behövs någon sorts långsiktiga förpliktelser och där tror jag de ryska kärnvapen kan komma i skottgluggen.
Citera
2022-09-10, 13:40
Medlem
Enligt helt färska uppgifter har de ryska nazisterna nu även övergett Svatove. Får se om vi får det helt bekräftat inom kort.
Citera
2022-09-10, 13:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
tror inte vi får se rysstrollens fantasier om att det är en fälla. ukraina kontrolerar slagfältet där de drar fram, något ryssland inte är förmögna till med sin "helt unika sämre än ww1 doctrin".

Rysstrollen hade rätt! De ryska förstärkningarna kom! Tyvärr dog de.
Citera
2022-09-10, 13:41
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö

nja jag överskattar inte UA eller underskattar Ryssen just nu. Detta kan få oönskade konsekvenser. Ju mer pressad Ryssen blir från USA ju farligare blir det för oss andra.
Citera
2022-09-10, 13:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nja jag vet inte. Jag anser det finns dynga på bägge sidor. Men den största tunna skit för sverige och övriga europa är den från USA. Deras proxykrig i UA kommer kosta europeer bytydligt, det har jag sagt från dag 1 i februari. Nu börjar det gå upp för de flesta i europa att detta med sanktioner och stötta UA kommer kosta mer än det smakar. Men här inne på FB har inte polletten trillat ner än.
Du tycker alltså inte att Rysslands invasion av Ukraina är det som kostat oss?

Istället ser du att det är övriga världens hjälp till Ukraina som kostat oss.

Ok... frisk tankegång.
Citera
2022-09-10, 13:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
2022-06-23

När Severodonetsk, Kramatorsk och några orter till är i ryssarnas händer så är kriget i princip över för Ukrainas del. Vilket kommer att inträffa kanske om några dagar. Det är inte bara min bedömning utan även de flesta seriösa militära analytikers i väst.

Vad ska du göra då? En ärlig fråga faktiskt. Glöm gerillakrig eller partisaner. Ukrainas finest mals just nu ner i Donbass p.g.a. en inkompetent ledning i Kiev.

Snarare ser det ut som att kriget snart är över för Rysslands del.

Stora delar av den ryska fronten har kollapsat och Ukraina har återtagit ca 4000 kvadratkilometer yta på 7 dagar (källa). Det är mer yta än Ryssland tog på 4 månader.
Citera
2022-09-10, 13:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Grey Zone som man nästan kan se som ett officiellt språkrör för Wagner totalsågar nu Nazi-Ryssland fullständigt. Allt ljugeri har förstört Ryssland och nu måste vi bygga upp vårt land igen. Budskapet är typ att Ukraina hade slagit Nazi-Ryssland även utan hjälp från väst. De nämner sånt som vi skrattar åt här när ryska försvarsstaben överdriver förlusterna för UAF haha. Der krieg ist verloren!!

https://t.me/grey_zone/14954
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in