2022-06-23, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Varför ska vi läsa artiklar med sådana uppenbara faktafel?

Avtalen för Rysslands flottbas i Sevastopol blev omförhandlade 2010 och ersatta med Kharkov-avtalet. Enligt detta fick Ryssland använda flottbasen fram till 2042 mot att Ukraina fick köpa rysk gas till subventionerat pris.
Menar du att Rysslands tillgång till Krim inte äventyrades med the Maidan Uprising och händelsrna kring det 2013-14?

Du verkar inte ha läst hela artikeln.
Citera
2022-06-23, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Våra ryssvänner i tråden blir mer och mer desperata för varje dag som går i "3-dagars operationen"
Ryssarnas framgångar den senaste 30 dagarna består av ca 580 km2 erövrat territorium.

Världens enligt dom själva näst största militärmakt har alltså lyckats att ockupera ett område stort som en tredjedel av Öland ungefär senaste månaden. Detta mot en motståndare nästintill utan flygunderstöd och helt underlägsen gällande artilleri och pansar. Ja jag är då inte imponerad....

Dessa "fantastiska" framgångar försöker vissa i tråden desperat framhäva och och till och med hävda att Ukraina borde kapitulera.
Sanningen är nog att Ukraina aldrig kommer ge upp då dom har precis allt att förlora och inget att vinna på en kapitulation.
Tiden är på Ukrainas sida.
De dumma ryssarna. De följde inte planen som Pentagon lagt fram.
Citera
2022-06-23, 10:10
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tveksamma vinklade källor menar du? Ukraina är utan tvekan ett tokkorrupt land

Dream on... De flesta städer har ju för fan inte ens en infrastruktur i Ryssland. För att inte tala om innedass och asfalterade vägar! Har du sett många "bilder" från Ukraina där det inte finns asfalt?

I jämförelse med Ukraina vill säga (finns även vägar utan asfalt där)

Du är.... ja.. behöver inte säga mer....
Senast redigerad av CanisMinor 2022-06-23 kl. 10:13.
Citera
2022-06-23, 10:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
De dumma ryssarna. De följde inte planen som Pentagon lagt fram.

Pentagon har ju konsekvent, överskattat, den ryska militära styrkan. Så, ja, det har gått betydligt sämre för Ryssland än vad Pentagon räknade med!

Slava Ukraini!
Citera
2022-06-23, 10:17
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Dream on... De flesta städer har ju för fan inte ens en infrastruktur i Ryssland. För att inte tala om innedass och asfalterade vägar! Har du sett många "bilder" från Ukraina där det inte finns asfalt?

Du är.... ja.. behöver inte säga mer....

Det har diskuterats förr i tråden. Konklusionen är nog att de ligger ganska lika. Ryssarna är rikare, men levnadsomkostnaderna är också högre i Ryssland (medel och median). Där finns en "liten" fattig underklass i Ryssland som är fattigare, för inkomstskillnaderna är större.

Vad gäller vägar och toaletter har det mer med Sibiriens extrema avstånd och kyla att göra än fattigdom. De lägger pengarna på annat. Ungefär som genomsnittshuset i Sydeuropa har en katastrofal isoleringsstandard jämfört med Sverige. Det betyder inte att sydeuropéerna är fattigare, de prioriterar bara annat än vi gör.
Citera
2022-06-23, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Pentagon har ju konsekvent, överskattat, den ryska militära styrkan. Så, ja, det har gått betydligt sämre för Ryssland än vad Pentagon räknade med!

Slava Ukraini!
När Severodonetsk, Kramatorsk och några orter till är i ryssarnas händer så är kriget i princip över för Ukrainas del. Vilket kommer att inträffa kanske om några dagar. Det är inte bara min bedömning utan även de flesta seriösa militära analytikers i väst.

Vad ska du göra då? En ärlig fråga faktiskt.

Glöm gerillakrig eller partisaner. Ukrainas finest mals just nu ner i Donbass p.g.a. en inkompetent ledning i Kiev.
Citera
2022-06-23, 10:22
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Skolexempel på allt som är fel med Flashback. Du skriver en massa saker som dina "motståndare" inte tror. Skriver du för att du vill trösta dig själv? Eller för att du är arg?

90% av de som är "ryssvänner" här anser nog:
- att Ryssland inte är världens näst största militärmakt
- är inte nödvändigtvis imponerade av Ryssland, men tycker heller inte att de är värdelösa
- Tycker inte att Ukraina bör kapitulera, men däremot fredsförhandla

Så då är den intressanta frågan. Varför skriver du som du gör? Förstår du inte vad folk skriver? Eller är där någon annan anledning?
Men gör inte du samma fel som du anklagar din debattör för nu? Dvs när du gör dig till talesman för 90% av ryssvännerna och tror dig veta vad dessa anser?

Jag får också intrycket av att en klar majoritet av er får fontänorgasmer av att ryssarna långsamt avancerar i Donbass och andra små militära framsteg. Samtidigt kan inte ryssvännerna se något bakslag alls utan "allt går enligt plan" har vi hört från såväl Putin/Lavrov/Peskov ända ner till gräsrötterna. Tom den farsartade stormningen av Kiev är en genialisk skenmanöver.

En "fredsförhandling" idag eller tidigare är ju egentligen samma sak som att kapitulera från Ukrainas synvinkel så klart att Ryssland med supportrar vill se förhandlingar där Ryssland kan uppnå någa av sina mål med specialoperationen.

Så han och jag skriver utifrån den uppfattning vi får av en majoritet av er. Kanske har vi fel men det finns underlag för att tro och anta vissa saker. Inget är hugget i sten dock vad gäller generaliseringar.
Citera
2022-06-23, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
När Severodonetsk, Kramatorsk och några orter till är i ryssarnas händer så är kriget i princip över för Ukrainas del. Vilket kommer att inträffa kanske om några dagar. Det är inte bara min bedömning utan även de flesta seriösa militära analytikers i väst.

Vad ska du göra då? En ärlig fråga faktiskt.

Glöm gerillakrig eller partisaner. Ukrainas finest mals just nu ner i Donbass p.g.a. en inkompetent ledning i Kiev.

Jag kan köpa att Ukraina kanske överger Severodonetsk inom några dagar.
Men Kramatorsk är ju inte ens nära att falla under belägring. Lyckas ryssen ta staden inom 2 månader så är det oväntat snabbt.

Skulle tippa att Ryssen lyckas ta Lysichansk och Bakhmut de närmsta två månaderna, Kramatorsk och Sloviansk tar ytterligare minst två. Och det förutsätter att de kan hålla sig på offensiven så länge.
Citera
2022-06-23, 10:25
Bannlyst
Läget börjar bli desperat i Vita huset. Det finns inga marginaler att kapa varken i USA eller i Europa (video):

Greg Price
@greg_price11
Biden: "To the companies running gas stations and setting those prices at the pump, this is a time of war, global peril, Ukraine. These are not normal times. Bring down the price you are charging at the pump. Do it now."
https://twitter.com/greg_price11/status/1539673235981230080?s=20&t=a5tCCYwKMc5q5cjCBqDhOQ
Citera
2022-06-23, 10:28
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Men gör inte du samma fel som du anklagar din debattör för nu? Dvs när du gör dig till talesman för 90% av ryssvännerna och tror dig veta vad dessa anser?

Jag får också intrycket av att en klar majoritet av er får fontänorgasmer av att ryssarna långsamt avancerar i Donbass och andra små militära framsteg. Samtidigt kan inte ryssvännerna se något bakslag alls utan "allt går enligt plan" har vi hört från såväl Putin/Lavrov/Peskov ända ner till gräsrötterna. Tom den farsartade stormningen av Kiev är en genialisk skenmanöver.

En "fredsförhandling" idag eller tidigare är ju egentligen samma sak som att kapitulera från Ukrainas synvinkel så klart att Ryssland med supportrar vill se förhandlingar där Ryssland kan uppnå någa av sina mål med specialoperationen.

Så han och jag skriver utifrån den uppfattning vi får av en majoritet av er. Kanske har vi fel men det finns underlag för att tro och anta vissa saker. Inget är hugget i sten dock vad gäller generaliseringar.

Jo, de som är ryssvänner får gärna korrigera mig. Felet han gör är inte att han gör sig till "talesman", felet är att han inte förstår positionen.

Där är stor skillnad på att kapitulera och på att förhandla och avträda små landområden.
Citera
2022-06-23, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Självklart Putin är en vidrig liten människa. Och Putins argument är vaga och motsägelsefulla. Han har ingen trovärdighet. Och det kommer bita honom i arslet till slut. Då han vill ha fred kommer ingen lita på honom. Han har grävt ett hål och han har svårt att ta sig där i från

Jag måste säga en god sak om Putin han älskar sina barn.
antar att du med
Det där sista inte vill bekräfta ryktet han har pedofila böjelser,,?😳
Citera
2022-06-23, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Jag kan köpa att Ukraina kanske överger Severodonetsk inom några dagar.
Men Kramatorsk är ju inte ens nära att falla under belägring. Lyckas ryssen ta staden inom 2 månader så är det oväntat snabbt.

Skulle tippa att Ryssen lyckas ta Lysichansk och Bakhmut de närmsta två månaderna, Kramatorsk och Sloviansk tar ytterligare minst två.
Förstår du inte att kriget är över kanske redan efter Severodonetsk? Det finns inget kvar manskapsmässigt eller materiellt till att föra ett krig mot de överlägsna ryska styrkorna.

Allt kommer att falla ihop och jag skulle tippa att det inte blir några större strider efter det.

Och det är tragiskt för Kiev har ingen förhandlingsposition kvar inför några samtal.

Som jag sagt, man skulle ha dragit tillbaka styrkorna från Donbass till de västra delarna långt tidigare. Nu är det försent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in