2022-09-10, 13:25
  #212269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Hypotetisk fråga:
Det ser ut som att det börjar gå riktigt dåligt för Ryssland, och en total förlust ligger nog inte långt borta.
Vad händer om Putin nu blir avsatt i en kupp, och en ny ledning tar vid? Ponera att de omedelbart drar sig ur hela Ukraina, inklusive Krim och börjar hjälpa till ekonomiskt med återuppbyggnaden av det de förstört. Hur snabbt kan de få komma in i värmen igen, med gas- och oljeleveranser och global handel?

Det går nog ganska snabbt, ryssland kommer ju vara tvungna att visa mycket välvilja i praktiken innan de kan börja diskutera vad de erbjuder och kan offra för att återgå till något sorts normalläge.

Och då kvarstår endå problemet med vad de har gjort och som inte kan göras ogjort,

den snabbaste vägen är nog att FN skapar ett protectorat av den ryska federationen, styckar upp landet och börjar proccesen mot demokrati, mänskliga rättigheter etc, dvs samma förvarande som bosnien-jugoslavien.
Citera
2022-09-10, 13:25
  #212270
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Hypotetisk fråga:
Det ser ut som att det börjar gå riktigt dåligt för Ryssland, och en total förlust ligger nog inte långt borta.
Vad händer om Putin nu blir avsatt i en kupp, och en ny ledning tar vid? Ponera att de omedelbart drar sig ur hela Ukraina, inklusive Krim och börjar hjälpa till ekonomiskt med återuppbyggnaden av det de förstört. Hur snabbt kan de få komma in i värmen igen, med gas- och oljeleveranser och global handel?
Jag skulle gissa att en begränsad olja och gasexport till väst skulle tillåtas ganska snart så att landets ekonomi hålls flytande men inte mer. Vi behöver trots allt Ryssland i kriget mot Kina. Om ryssarna skulle plocka bort sina kärnvapen så skulle större eftergifter ges. Tror jag.
Citera
2022-09-10, 13:26
  #212271
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Länge sen jag följde tråden, men nu verkar det för första gången i kriget som att Ukraina faktiskt har lite framgång. Jag söker mig givetvis direkt till Older than Edda för information (det är också han som hela tiden rapporterat från området där Ukraina nu avancerar).

Så vad tror du nu om situationen? Tror du som Igor Girkin att Ryssland nu har förlorat kriget?
Citera
2022-09-10, 13:26
  #212272
Medlem
Delphinuss avatar
Det något The Kyiv Independent har Ukraina nått ett genombrott också på den södra fronten.
Citera
2022-09-10, 13:26
  #212273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Men egentligen varför skulle NATO in i Ukraina då? Dom är inte med i NATO.

Säg att Putin drar iväg ett kärnvapen bara som landat mitt i Ukraina långt ifrån städer.
Svarar NATO på samma sätt?

Svårt att säga troligen inte, men det är inte Rysslands dilemma. Det finns ett dilemma med att använda kärnvapen hur som helst. Det skulle innebära att alla grannar till Ryssland och troligen även andra länder skulle skaffa sig kärnvapen. Ju fler länder som skaffar sig kärnvapen ökar risken mångfalt att man får sådana på sig.

Och det är inte någon krigsförklaring på NATO, som någon skribent skrev. Men något svar blir det.

Hur som helst. Rysk kärnvapendoktrin fungerar inte på det sättet.
Citera
2022-09-10, 13:27
  #212274
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Hypotetisk fråga:
Det ser ut som att det börjar gå riktigt dåligt för Ryssland, och en total förlust ligger nog inte långt borta.
Vad händer om Putin nu blir avsatt i en kupp, och en ny ledning tar vid? Ponera att de omedelbart drar sig ur hela Ukraina, inklusive Krim och börjar hjälpa till ekonomiskt med återuppbyggnaden av det de förstört. Hur snabbt kan de få komma in i värmen igen, med gas- och oljeleveranser och global handel?
Jag gissar omgående. Det finns ingen vits med att sanktionera Ryssland om de drar sig ut ut hela Ukraina. Möjligtvis kommer de militära sanktionerna fortsätta en stund till men visar de ändrat beteende så kan säkert det släppas också.

Dock så kommer det ta tid för Ryssland att bygga upp någon form av förtroende igen. I varje all om deras ledarskap fortsätter på samma bana.
Citera
2022-09-10, 13:29
  #212275
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Hur hade du tänkt att Ryssland skulle kunna attackera med en större styrka + total överraskning???
Jag personligen tror inte att det hade varit möjligt utan en bättre förberedd och utbildad armé. Men i Putlers huvud hade det säkert det. Den totala överraskningen uteblev ju eftersom vi nu vet att Ukraina kände till den förestående invasionen.
Citera
2022-09-10, 13:30
  #212276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Kommer att ta lite tid.Oavsett så måste fria och rättvisa val hållas först..och denna gång så MÅSTE Ryssland demokratiseras på riktigt..ingen ny jävla nazistoligarkPutin version.

Europa kommer under inga omständigheter att återigen göra sig beroende av rysk gas ooch olja..helt oavsett vilken regim som kommer till makten i Ryssland efter Naziregimen Putin.

Instämmer till fullo. Kommer ta år innan tillräckligt stabil situation föreligger i Ryssland för att omvärld och företag på nytt ska våga investera överhuvudtaget i Ryssland. Omvärlden har tagit grova förluster nu och alla inser hur nära världen balanserat på randen till världskrig. Hela ryska ledarskiktet måste bort och stabilitet/ riktig demokrati sen växa fram. Den största förändringen Ryssland någonsin gått igenom ska alltså ske. Historiskt skede, men också historisk möjlighet för Ryssland att bli ett civiliserat land. Finns ingen som helst plats i modern tid för ett "Storryssland", det faktumet måste ryska folket acceptera.

Om Ryssland klarar denna gigantiska förändring kommer de förmodligen sedan stegvis släppas in i värmen igen.
Citera
2022-09-10, 13:31
  #212277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Folk vill inte stöta sig med en diktator, eftersom man då riskerar att bli avrättad eller hamna i fängelse. Därför fick Putler en tillrättalagd bild av Rysslands militära styrka. Han trodde alldeles säkert på sin egna idé om ett tredagarskrig, där ryssen skulle ta Ukraina så fort att Ukrainas allierade aldrig hann reagera.

Bilden i Putlers huvud, på natten mot den 24:e februari:
  1. Ukraina skulle tillfalla Ryssland på tre dagar med minimala förluster
  2. Zelenskyj skulle avsättas och en marionett-regim skulle instiftas
  3. Västliga sanktioner skulle bli hårda, men Ryssland skulle fortsätta kunna leva gott på sina olje- och gasleveranser
  4. Efter några år skulle sanktionerna lätta och den nya stormakten med Belarus och Ukraina skulle vara en global maktfaktor

Ligger nog väldigt nära sanningen
Citera
2022-09-10, 13:32
  #212278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag skulle gissa att en begränsad olja och gasexport till väst skulle tillåtas ganska snart så att landets ekonomi hålls flytande men inte mer. Vi behöver trots allt Ryssland i kriget mot Kina. Om ryssarna skulle plocka bort sina kärnvapen så skulle större eftergifter ges. Tror jag.

Någon variant av olja-mot-mat som kördes i Irak i mellankrigsperioden blir antagligen aktuellt, där ryska oljeinkomster går till återuppbyggnad i Ukraina. En slags skatt egentligen. Kreml blir utbytt givetvis men någon kollaps av federationen eller avskaffande av kärnvapen är nog inte troligt. Nedrustning både konventionellt och kärnvapen är realistiskt.
Citera
2022-09-10, 13:33
  #212279
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
den snabbaste vägen är nog att FN skapar ett protectorat av den ryska federationen, styckar upp landet och börjar proccesen mot demokrati, mänskliga rättigheter etc, dvs samma förvarande som bosnien-jugoslavien.
Jugoslavien var ganska annorlunda eftersom det i praktiken var olika länder, som bara hölls ihop av Tito.

Ryssland har ändå under väldigt lång tid varit en nation, och ryssar i Vladivostok känner att de kulturellt tillhör samma Ryssland som Moskva eller Samara. Jag har svårt att se att FN skulle kunna gå in och stycka upp Ryssland för att skapa något nytt och meningsfullt.
Citera
2022-09-10, 13:34
  #212280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord2Moyne
Någon som hört något från mytomanen och sagoproducenten Lancaster på länge? Lever avskrädet fortfarande?
Panic Lancaster, som den andre "neutrale" reportern Graham Philips kallade honom, kanske sitter och skakar i något skyddsrum. (Detta angrepp från Graham avslöjade förresten Graham som möjlig narcissist/sociopat - mycket roande läsning i Grahams kommentarsfält)

Det är verkligen som en riktig parodi ibland med honom. Samtidigt ger det respekt att faktiskt vara där och utsätta sig för sådan risk, även om det är i uppenbart propagandasyfte.

Men han har varit tyst i ett par veckor om man går på tubuppladdningar.
__________________
Senast redigerad av pjabas 2022-09-10 kl. 13:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in