Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-10, 09:30
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Vilket är IPCC:s uppdrag? Om man börjar i den änden borde polletten trilla ner.

Det är ett politiskt tillsatt organ med ett syfte och som många gånger ertappats med lögner och och manipulation och kännetecknas av interna strider. Precis som flera andra FN-organ.

Den där Bern-modellen som de utgår från vid sina modelleringar har också ifrågasatts.

Det finns massor av läsning om detta men man kan förstås ta den enkla vägen och ”köpa” SVT:s och DN:s versioner.

Säg bara inte att du är så naiv att du tror att Parisavtalet kan rädda klimatet. Eller att det ens var meningen med det.

IPCCs uppdrag är att sammanfatta den klimatrelaterade vetenskapliga litteraturen.

Det låter som att du har fått din information om IPCC från tvivelaktiga, cherrypickande och vilseledande källor.

Du kan ju börja med lite grundinfo om IPCC, för att väga upp alla tokiga konspirationsteorier du har sugit åt dig. Länk nedan för din förkovran.

https://en.wikipedia.org/wiki/Intergovernmental_Panel_on_Climate_Change
Citera
2022-09-10, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
IPCCs uppdrag är att sammanfatta den klimatrelaterade vetenskapliga litteraturen.

Nej, det är en politisk organisation som främst försöker styra politiska beslut.
Citera
2022-09-10, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Den enda tidpunkt de borde kunna ha en kylande effekt är även på dagen, då de blockerar solinstrålning.

Moln har "rimligen" en värmande effekt på natten och i stort sett hela årstider när solen står i zenit på breddgrader som ger en betydande cosinuseffekt på andra platser på jorden.

Jag tror att Totius har en bild av växthuseffekten där värme ses som vatten på ett bord och det absorberande utgörs av en liknande mekanism som en disktrasa som absorberar bort denna. Mer i trasan -> mindre på bordet.

Med följande slutsats.

Vilket också är en slutsats som behöver tydliggöras. Gäller det jorden sett från rymden? Eller gäller det de lägre delarna av troposfären där vi bor?

Det har inte Totius insett att det har betydelse för slutsatsen.

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Med det ställer jag mig skeptisk till att en diskussion om moln kan bli fruktsam med Totius.
Nettoeffekten av moln är kraftigt kylande då evaporation är kylning och moln blockerar värme från att komma in i systemet.

Värmeabsorption kyler det som värmen absorberas ifrån, koldioxid absorberar värme från jordytan.

Att du har mage att sitta här och upprepa dina dumheter som jag krossade till grus. Nu måste jag ju göra dig till åtlöje igen. Jag ska bara dra till gymmet, jag kommer tillbaka.
Citera
2022-09-10, 10:00
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Nej, det är en politisk organisation som främst försöker styra politiska beslut.

Finns inte så mycket mer att svara på det här än ett koncist nej.

Men det blir så kort och trist så jag följer det med en rekommendation:

Du borde liksom användaren ovan också dra ner lite på de tvivelaktiga källorna, och variera din "kost" mer. Som det är nu verkar du leva på typ lakritssnören (för att fortsätta matmetaforen).

Välj en mainstream-källa någon gång ibland. Jag tror att det skulle vara väldigt nyttigt för dig.
Citera
2022-09-10, 10:13
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Finns inte så mycket mer att svara på det här än ett koncist nej.

Men det blir så kort och trist så jag följer det med en rekommendation:

Du borde liksom användaren ovan också dra ner lite på de tvivelaktiga källorna, och variera din "kost" mer. Som det är nu verkar du leva på typ lakritssnören (för att fortsätta matmetaforen).

Välj en mainstream-källa någon gång ibland. Jag tror att det skulle vara väldigt nyttigt för dig.

Att 2022 hävda att IPCC inte är en politisk organisation

2024 går USA ur Parisavtalet igen. Låt oss hoppas många länder som avser styras som demokratier framöver följer.

En uppdatering kring Energikonsumtionen i världen
https://pasteboard.co/pxElmsts4AIS.jpg
Citera
2022-09-10, 10:24
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Att 2022 hävda att IPCC inte är en politisk organisation

2024 går USA ur Parisavtalet igen. Låt oss hoppas många länder som avser styras som demokratier framöver följer.

En uppdatering kring Energikonsumtionen i världen
https://pasteboard.co/pxElmsts4AIS.jpg
Det som hänvisas till inom ramen för vetenskapen är rapporterna och inte organisationen. Organisationen är liten, rapporterna är massiva med hundratals om inte tusentals inblandade forskare från hela världen. Rapporterna citeras också flitigt inom vetenskaplig litteratur, så ja, rapporterna är i högsta grad vetenskapliga.

Det gäller att hålla isär organisationen och rapporterna. Den ena är en FN organisation och den andra en vetenskaplig sammanställning av forskningsläge.
Senast redigerad av MrArtur 2022-09-10 kl. 10:30.
Citera
2022-09-10, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Nettoeffekten av moln är kraftigt kylande då evaporation är kylning och moln blockerar värme från att komma in i systemet.
Moln blockerar även värme från att lämna systemet och de två effekterna är ungefär lika stora.
Citat:
Värmeabsorption kyler det som värmen absorberas ifrån,
Så jorden kyler solen när den absorberar solljus?
Citera
2022-09-10, 12:43
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det som hänvisas till inom ramen för vetenskapen är rapporterna och inte organisationen. Organisationen är liten, rapporterna är massiva med hundratals om inte tusentals inblandade forskare från hela världen. Rapporterna citeras också flitigt inom vetenskaplig litteratur, så ja, rapporterna är i högsta grad vetenskapliga.

Det gäller att hålla isär organisationen och rapporterna. Den ena är en FN organisation och den andra en vetenskaplig sammanställning av forskningsläge.

IPCC driver en agenda. Denna handlar om att föra över makt och pengar till FN.

De som utför de sk rapporterna gör detta mot betalning (anslag). Rapporten konstaterar behovet av stöd till ett visst lands fördel andra, därefter eskas detta stöd från FN. Rapporten/erna är ett beställningsjobb från landet/länderna som vill erhålla stödet. Betalningen finansieras genom högre avgifter från medlemsstaterna bla Sverige. På detta sätt kan FNs budget och rörelsefrihet öka på bekostnad av de enskilda länderna vars rörelsefrihet minskar.

Dubblat klimatstöd från Sverige
https://www.europaportalen.se/2021/10/regeringen-lovar-fordubblat-klimatstod-till-fattiga-lander

De inblandade blir givetvis belönade:

Stefan Löfven toppjobb FN
https://www.svd.se/a/XqOAw7/stefan-lofven-far-fn-uppdrag

...Återigen den som idag 2022 inte ser att IPCC är en av FN utsedd politisk agendadrivande "politbyrå" är antingen antikapitalist och med på noterna, eller bara en dumskalle.

IPCC, FN mfl organisationer är ute efter att skapa en One World Government och det går fort.

Whistleblower Rosa Koire berättar om vad som sker inom FN.
https://rumble.com/vr7rxt-whistleblower-rosa-koire-expose-agenda-21-or-sustainable-development-in-thi.html

Vakna kvickt, fler motståndare behövs!
Senast redigerad av Nixter 2022-09-10 kl. 12:47.
Citera
2022-09-10, 12:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Moln blockerar även värme från att lämna systemet och de två effekterna är ungefär lika stora.
Netttoeffekten av moln är kylande. Det är vidare allmänt känt att klimatmodellerna ännu inte lyckats få med moln på ett meningsfullt sätt.

Citat:
Så jorden kyler solen när den absorberar solljus?
Varför skriver du sådana här dumheter? Du gör dig ju till åtlöje hela tiden.
Citera
2022-09-10, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Netttoeffekten av moln är kylande. Det är vidare allmänt känt att klimatmodellerna ännu inte lyckats få med moln på ett meningsfullt sätt.
Den kylande effekten är i genomsnitt något större än den värmande, men som jag skrev är de ungefär lika stora. Sen måste man skilja på molnens totala effekt och hur den ändras i ett varmare klimat. Den senare leder troligen till mer uppvärmning.

Citat:
Varför skriver du sådana här dumheter? Du gör dig ju till åtlöje hela tiden.
Jag driver med din polare MachDiamonds.
Citera
2022-09-10, 13:04
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag driver med din polare MachDiamonds.
Det är snarare MachDiamonds som driver med dig. Hittills har dina inlägg visat en total avsaknad av förståelse för grundläggande fysik. Du och några till svamlar något alldeles otroligt. Era inlägg skulle passa bättre i ett forum för religion, filosofi och fanatism.
Citera
2022-09-10, 14:29
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Det är snarare MachDiamonds som driver med dig. Hittills har dina inlägg visat en total avsaknad av förståelse för grundläggande fysik. Du och några till svamlar något alldeles otroligt. Era inlägg skulle passa bättre i ett forum för religion, filosofi och fanatism.

Du ska inte komma och anklaga folk för vad de kan eller inte kan, när du själv saknar grundläggande förmåga till läsförståelse och källkritik, vilket är det absolut mest grundläggande kravet för att vara kapabel att fatta någonting. Om du hade ens ett uns av källkritiskt tänkande samt läsförståelse skulle inte dina pekfingrar valsa fram tokigheter som detta nedan:

Citat:
Men nu ger ju IPCC inget vetenskapligt stöd för att ”extremväder” skulle öka. Är det svårt för dig att förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in