2022-09-10, 09:43
  #211993
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
En väntad och välkommen reaktion på Putins vansinnesprojekt. Det är ju intressant att det krävs ett utländskt krig för att välta den här skitstöveln.
Att Putin misshandlar sin egen befolkning är liksom vardagsmat. Ryssar är vana att äta skit, bli förtryckta och skapa helvete för varandra. Men den här invasionen är strået som knäcker kamelen. Ja jösses alltså....

Förlusterna för orcherna håller hög takt så säkert väldigt många familjer med skadade o dödade söner. Även om de kan köpa en vit Lada för ersättningen så vänds opinionen mot Putin.

Kriget är ju helt meningslöst för den vanliga ryssen.
Citera
2022-09-10, 09:46
  #211994
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Floden vid Kupiansk verkar vara lätt att passera så här års. Så vi får se om Ukraina stannar vid floden eller tar tillfället att fortsätta....



Talking about the abandonment of Kuypansk, Girkin says it is now confirmed to be an operational defeat risking turning into a strategic one.

Says unconfirmed reports of attacks on Lysychansk and Lyman (Donbass).

Very harsh words from him.

The abandonment of the western part (approximately 2/3 of the city) of Kupyansk by our troops was confirmed. They now started saying as if it was "the correct tactical decision", which is "to go retreat beyond the water line [River] and organize defense there."

For reference - at this time of the year, the Oskol River can be crossed on foot almost anywhere and is not at all a serious obstacle for tracked and wheeled all-terrain vehicles.

Let me also remind you that the corresponding settlements (Severodonetsk, for example), separated from the "mainland" by a river floodplain, they were stubbornly defended by the Armed Forces of Ukraine for many weeks.

On the face this is an ongoing acute operational crisis on a wide sector of the frontline, which has already turned into a major defeat. At the moment our side can only discuss how to prevent it from deepening further and prevent the escalation of the operational defeat into a strategic one... Although, in general, it already did. The enemy has already won the "Battle for the initiative". Now we should talk about preventing the Armed Forces of Ukraine from encircling and destroying large formations of our troops.

And yes, sadly, I expected all of this.

P.S. unverified data is coming through about attacks (and, allegedly) enemy breakthroughs in the Lyman and Lysychansk directions. Donetsk is under heavy shelling.
Ja bra att ryssen kan erkänna att de fick fly från Kupiansk.

Men jag tror inte våra nyttiga idioter i tråden kommer att erkänna denna enorma förlust.

De verkar helt maniska och faktaresistenta...
Citera
2022-09-10, 09:47
  #211995
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är en tsunami av propaganda. Jag förhåller mig skeptisk men blir inte förvånad om det är sant.
Ryssarnas stridsmoral är förmodligen obefintlig, medan de slåss mot 100% motiverade, brinnande nationalister.
Kan bara sluta på ett sätt. Frågan är inte om utan när Ryssland ger upp detta bisarra projekt.

Många Ryzzar har ju skrivit på kontrakt med militären pga ekonomin. "Risc benefit" kalkylen ser ju ordentligt sämre ut nu så troligen vill de flesta ryzzar bara åka hem .

Det är jäkligt svårt att motivera soldater att anfalla ett fredlig granne. Lite som om vi skulle invadera Danmark
Citera
2022-09-10, 09:48
  #211996
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Var så god:
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/xagr4o/ukranians_captured_kupyansk_kharkiv_oblast/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf
Jag har inte sett någon geolokalisering än, men att ukrainare skulle lägga upp ett klipp på fel stad i det här läget… nja, knappast. Däremot vet vi inte hur långt in i staden Ukraina kommit och var ryssarna är.

Edit: jag ligger också efter, länk till bilder från stadshuset postades nyss i tråden:
https://twitter.com/goncharenkoua/status/1568486920597946370?s=46&t=l5qN1tvi-APuIkfvgJFzhA
Jag tror och hoppas du låter dig nöjas med detta.

Frågan är var i h-e ryssarna är?
Det vore intressant att veta hur många ryska POW de kunde ta hand om?

Det lär väl komma filmer under dagen...
Citera
2022-09-10, 09:49
  #211997
Medlem
Nu har Izium befriats enligt RYSKA källor. Men bara att vänta och se om det stämmer. Lär bekräftas under dagen om så är fallet.

https://twitter.com/ralee85/status/1568502706557296641?s=46&t=T1eieS7kJOHWG0qUtkkvGA
Citera
2022-09-10, 09:49
  #211998
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Photoshoppat och en billig förfalskning. Om man jämför med den 360-graders pan som han postade en stund tidigare, och som tydligen ska vara samma takterrass, så stämmer inte husen i bakgrunden.
Nu är du bara sorglig. Om du tittar vid 00:08 så ser du precis samma hus och mast i bakgrunden. Kyrkan syns inte för i filmen står han längre in på taket.

https://twitter.com/goncharenkoua/status/1568486920597946370?s=46&t=l5qN1tvi-APuIkfvgJFzhA
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/xagr4o/ukranians_captured_kupyansk_kharkiv_oblast/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf

Vad driver dig att göra dig själv till åtlöje?
Citera
2022-09-10, 09:52
  #211999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Förlusterna för orcherna håller hög takt så säkert väldigt många familjer med skadade o dödade söner. Även om de kan köpa en vit Lada för ersättningen så vänds opinionen mot Putin.

Kriget är ju helt meningslöst för den vanliga ryssen.

Helt riktigt, finns absolut 0 motivation för en rysk soldat att kriga mot kanske också Sina släktingar i Ukraina.
Det är detta som fäller avgörandet. Putin balanserar på en tinn linje.

Räcker att några oligarker går ihop med Ryska förband som är krigströtta och så är Putin färdig.
Citera
2022-09-10, 09:53
  #212000
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja bra att ryssen kan erkänna att de fick fly från Kupiansk.

Men jag tror inte våra nyttiga idioter i tråden kommer att erkänna denna enorma förlust.

De verkar helt maniska och faktaresistenta...

Vi ska inte tro att ryZZtrollen i tråden är här för att diskutera. Deras enda uppgift är att följa Kremls skript o skriva vad de blir instruerade att skriva.

På sätt o vis har Sverige under många år varit under attack från ryZZarna. Ryzzarna har gjort allt för att öka polarisering i landet o ligger säkert bakom många konflikter i vårt samhälle.

Sverige borde därför stödja Ukraina ännu mer o skicka tex Archer till dem. Att stödja Ukraina är ett sätt att kunna få stopp på ryzztrollens attack på Sverige.

Först när kleptokratin i ryZZland faller slipper vi ryzztrollen.
Citera
2022-09-10, 09:53
  #212001
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Även om ryssen ska ha mängder av material så måste detta väl ändå vara ohållbart? Förr eller senare måste väl poolen av material ta slut?samt tänk bara på kostnaden, ersätta 2000 tanks kan ju inte precis vara billigt
Ryssen har varken råd eller möjlighet att producera nya tanks, helikoptrar, flygplan, lastbilar eller andra militärfordon. Det som förloras i kriget ersätts inte.

Så länge sanktionerna är aktiva kan inte ryssen få tag på den västerländska tekniken / komponenterna som krävs för produktion.

https://www.google.com/amp/s/gagadget.com/en/war/163765-russian-helicopters-cruise-missiles-and-rockets-contain-650-unique-components-from-144-compan ies-in-the-united-states-amp/
Citat:
Russian helicopters, cruise missiles, and rockets contain 650 unique components from 144 companies in the United States, Europe, and Asia.

Samma visa med rysk civil flygtrafik, tågtrafik o.s.v o.s.v. Ryssen är helt rökt.
Citera
2022-09-10, 09:55
  #212002
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ryssen har varken råd eller möjlighet att producera nya tanks, helikoptrar, flygplan, lastbilar eller andra militärfordon. Det som förloras i kriget ersätts inte.

Så länge sanktionerna är aktiva kan inte ryssen få tag på den västerländska tekniken / komponenterna som krävs för produktion.

https://www.google.com/amp/s/gagadget.com/en/war/163765-russian-helicopters-cruise-missiles-and-rockets-contain-650-unique-components-from-144-compan ies-in-the-united-states-amp/


Samma visa med rysk civil flygtrafik, tågtrafik o.s.v o.s.v. Ryssen är helt rökt.
Finns det någon uppfattning om hur mycket faktisk operativ utrustning de har? Så räknar jag i med de stridsvagns kyrkogårdar som finns på div ställen?
Citera
2022-09-10, 09:56
  #212003
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Nu har Izium befriats enligt RYSKA källor. Men bara att vänta och se om det stämmer. Lär bekräftas under dagen om så är fallet.

https://twitter.com/ralee85/status/1568502706557296641?s=46&t=T1eieS7kJOHWG0qUtkkvGA

City surrendered enl Romanov....

Fantastiskt goda nyheter! Vi får dock vänta på lite bilder o geolocation för att vara helt säkra. Men tror Romanov har korrekta uppgifter.
Citera
2022-09-10, 09:58
  #212004
Medlem
Putin har gjort en fatal blunder.
Han hadde fått ut mycket mer genom att köra energikortet mot Europa om han inte hadde invaderat Ukraina.
EU hadde säkert kunna pressa Ukraina att ge upp Donbass - mot att Västra Ukraina kom in i EU och Rysk gastransporter fortsätter som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in