2022-09-10, 09:20
  #211981
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ukrainska styrkor inne i Kupliansk

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1568490915387547649?t=zBYYpBNwZv59KrpXllTW3A&s=19

Stick och brinn rysstroll!
Samma bilder som jag kommenterade för en stund sedan, det där är ganska enkelt att photoshoppa i färväg och killens 360-graders pan av takterrassen /som naturligtvis kan vara lånad från någon annan källa t o m före kriget/ verkar inte stämma med de byggnader som syns bakom killarna i flaggbilden från "samma" terrass.

Du verkar inte må riktigt bra, har du kolkat upp för mycket av lönen eller?

Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Stadsfullmäktigehuset i Kupiansk:
https://twitter.com/antiputler_news/status/1568487395158278145?s=46&t=AAfZE9MNm2O1dW3qLEN1kA

Vad säger du nu horfitta? Va? Va? Va?

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Photoshoppat och en billig förfalskning. Om man jämför med den 360-graders pan som han postade en stund tidigare, och som tydligen ska vara samma takterrass, så stämmer inte husen i bakgrunden.



Och för övrigt, brittiska MoD - en av Ukrainas starkaste supportrar i väst - gav nyss rykande färsk info om hur de ser på läget i Donbass/Izium-området. De nämner Kupjansk men säger inte ett ord om att ukrainska trupper skulle ha stormat staden, bara att de är i närheten 'utanför* staden - alltså som med den där obekräftade bilden ute på landsvägen som postades igår. Om MoD hade fått veta att Kupjansk hade återtagits, skule de inte ha sagt något om saken då?

https;//tinyurl.com/3s452ra3 (ittalande från MoD nyss, via Guardian)
Citera
2022-09-10, 09:24
  #211982
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Hela idén att någon på den ukrainska sidan skulle ha skjutit ned MH17 är väldigt talande för den ryska inställningen till bevis och även logik. MH17-nedskjutningen har undersökts grundligt av internationella utredare. De har rapporterat händelseförloppet i detalj och anser inte att det råder några som helst tvivel på vad som hände och att det var ryskstödda separatistgrupper som var skyldiga.
Den ryska logiken och inställningen bottnar i patologisk narcissism som är en del av den nationella folksjälen. Ett resultat av den den primitiva kulturen och religionen som orsakar det ryska folkets självskadebeteende vilket drar med det ryska folket kollektivt i dess spiral av psykologiska vanföreställningar.

Det är ett ämne som kräver en helt egen tråd.

Jag kommer så småningom att skapa en egen tråd om detta.
Citera
2022-09-10, 09:24
  #211983
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ukrainska styrkor inne i Kupliansk

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1568490915387547649?t=zBYYpBNwZv59KrpXllTW3A&s=19

Stick och brinn rysstroll!
Går fort nu. De ukrainska trupperna möter lite motstånd och på rysk TV erkänner de att de får stryk och flyr österut. Ukr tar många ryska soldater som krigsfångar, ryska soldater ger upp.
Citera
2022-09-10, 09:27
  #211984
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
??
Först kom t-72 som är legendarisk.

Sedan t-80 som är en vidareutveckling av konceptet t-64

Sedan t-90 som bygger på t-72

Och nu senast t14. Lägg märke till att det är 0,2 eller 4. Finns ju t-62 och t-34 också

Att detta ska vara så svårt att förstå. I Uralbergen finns det lager på 1000-tals t-90 av m-version. Tusentals t-14 finns också
Vad gör dom för nytta bortom Uralbergen? Och är dom självkörande eller? Det måste väl ändå till en välutbildad besättning för att få skrotet att röra på sig.
Men visst, alla ukrainska drönares högsta dröm är ju att få stämma träff med ryska tanks i en het dödlig omfamning.
Visst, Ryssland är säkert inte utslaget än men det är ju absolut inte Ukraina heller när Kiev nu allt mer verkar bestämma spelplanen och nu t.om befriar ryssockuperade delar i öster. Dessutom har ukrainska trupper den så viktiga motivationen och patriotiska orsaken att strida, nämligen försvara sitt land. Allt det och lite till som ryska trupper helt naturligt nu allt mer verkar sakna. För varför krigar vi egentligen i Ukraina är nog frågan många ryska meniga ställer sig.
Citera
2022-09-10, 09:29
  #211985
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Går fort nu. De ukrainska trupperna möter lite motstånd och på rysk TV erkänner de att de får stryk och flyr österut. Ukr tar många ryska soldater som krigsfångar, ryska soldater ger upp.
SLAVA UKRAINI!
Ukraina krossar suparmakten och detta kommer oundvikligen att leda till Putins fall och Ryzzhelvetets kollaps.
Citera
2022-09-10, 09:30
  #211986
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Samma bilder som jag kommenterade för en stund sedan, det där är ganska enkelt att photoshoppa i färväg och killens 360-graders pan av takterrassen /som naturligtvis kan vara lånad från någon annan källa t o m före kriget/ verkar inte stämma med de byggnader som syns bakom killarna i flaggbilden från "samma" terrass.

Du verkar inte må riktigt bra, har du kolkat upp för mycket av lönen eller?







Och för övrigt, brittiska MoD - en av Ukrainas starkaste supportrar i väst - gav nyss rykande färsk info om hur de ser på läget i Donbass/Izium-området. De nämner Kupjansk men säger inte ett ord om att ukrainska trupper skulle ha stormat staden, bara att de är i närheten 'utanför* staden - alltså som med den där obekräftade bilden ute på landsvägen som postades igår. Om MoD hade fått veta att Kupjansk hade återtagits, skule de inte ha sagt något om saken då?

https;//tinyurl.com/3s452ra3 (ittalande från MoD nyss, via Guardian)
Synd att du inte är gammal nog att ha sett Bagdad Bob på TV när USA befriade Irak från samma sorts gamla sovjetiska mtrl. "USA invaderar inte våra stränder, vi invaderar USA!" Typ. Lika lustigt som du är nu.

Hade du inte varit truppen och ledsen i ögat hade du sett alla rapporter om utslagna ryska nästen.
https://twitter.com/RALee85/status/1568501530067668992?s=20&t=6c4Lzhh_WJeoxemmzdpvBQ
Citera
2022-09-10, 09:31
  #211987
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Lite lägre antal döda orcher idag. Men förmodar de flyr istället för att slåss ;-)

Högt antal utslaget artilleri dock


The total combat losses of the enemy from 24.02 to 10.09 were approximately:

personnel / about 52250 (+350) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2136 (+14) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 4584 (+9) units,
artillery systems – 1259 (+22) units,
RSZV / MLRS – 311 (+5) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 162 (+3) units,
aircraft – 239 (+0) units,
helicopters – 212 (+1) units,
UAV operational-tactical level – 898 (+10),
cruise missiles ‒ 215 (+1),
ships / boats / warships / boats ‒ 15 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 3426 (+27) units,
special equipment ‒ 114 (+2).

The enemy suffered the greatest losses in the Kharkiv and Donetsk directions.

#stoprussia #BELIEVE inZSU
Även om ryssen ska ha mängder av material så måste detta väl ändå vara ohållbart? Förr eller senare måste väl poolen av material ta slut?samt tänk bara på kostnaden, ersätta 2000 tanks kan ju inte precis vara billigt
Citera
2022-09-10, 09:31
  #211988
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madickenz
Det går inte bra nu för Putin. Blir han avsatt snart?

"Missnöjet mot Putin bubblar efter bakslagen i Ukraina.

Nu kräver styret i hemstaden Sankt Petersburg att presidenten lämnar sin post.

– Putins handlingar är ett hot mot Rysslands säkerhet, säger distriktsrådet i ett uttalande."

"I ”en sällsynt och vågad protest” går sju fullmäktigeledamöter i Sankt Petersburg ut och anklagar Vladimir Putin för förräderi, rapporterar The Telegraph.

Presidenten beskylls för att ha orsakat en ”häpnadsväckande förlust av människoliv, och en kraftig ekonomisk nedgång” efter beslutet att invadera Ukraina.

”Han måste bort”, skriver ledamöterna, som tillhör Smolninskij-distriktet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/APdMgA/styre-i-sankt-petersburg-vill-fa-bort-putin

En väntad och välkommen reaktion på Putins vansinnesprojekt. Det är ju intressant att det krävs ett utländskt krig för att välta den här skitstöveln.
Att Putin misshandlar sin egen befolkning är liksom vardagsmat. Ryssar är vana att äta skit, bli förtryckta och skapa helvete för varandra. Men den här invasionen är strået som knäcker kamelen. Ja jösses alltså....
Citera
2022-09-10, 09:35
  #211989
Medlem
donald12s avatar
Floden vid Kupiansk verkar vara lätt att passera så här års. Så vi får se om Ukraina stannar vid floden eller tar tillfället att fortsätta....



Talking about the abandonment of Kuypansk, Girkin says it is now confirmed to be an operational defeat risking turning into a strategic one.

Says unconfirmed reports of attacks on Lysychansk and Lyman (Donbass).

Very harsh words from him.

The abandonment of the western part (approximately 2/3 of the city) of Kupyansk by our troops was confirmed. They now started saying as if it was "the correct tactical decision", which is "to go retreat beyond the water line [River] and organize defense there."

For reference - at this time of the year, the Oskol River can be crossed on foot almost anywhere and is not at all a serious obstacle for tracked and wheeled all-terrain vehicles.

Let me also remind you that the corresponding settlements (Severodonetsk, for example), separated from the "mainland" by a river floodplain, they were stubbornly defended by the Armed Forces of Ukraine for many weeks.

On the face this is an ongoing acute operational crisis on a wide sector of the frontline, which has already turned into a major defeat. At the moment our side can only discuss how to prevent it from deepening further and prevent the escalation of the operational defeat into a strategic one... Although, in general, it already did. The enemy has already won the "Battle for the initiative". Now we should talk about preventing the Armed Forces of Ukraine from encircling and destroying large formations of our troops.

And yes, sadly, I expected all of this.

P.S. unverified data is coming through about attacks (and, allegedly) enemy breakthroughs in the Lyman and Lysychansk directions. Donetsk is under heavy shelling.
Citera
2022-09-10, 09:37
  #211990
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Va bra, fram med bilderna då. Direktlänkar, tack!
Var så god:
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/xagr4o/ukranians_captured_kupyansk_kharkiv_oblast/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf
Jag har inte sett någon geolokalisering än, men att ukrainare skulle lägga upp ett klipp på fel stad i det här läget… nja, knappast. Däremot vet vi inte hur långt in i staden Ukraina kommit och var ryssarna är.

Edit: jag ligger också efter, länk till bilder från stadshuset postades nyss i tråden:
https://twitter.com/goncharenkoua/status/1568486920597946370?s=46&t=l5qN1tvi-APuIkfvgJFzhA
Jag tror och hoppas du låter dig nöjas med detta.

Frågan är var i h-e ryssarna är?
__________________
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-09-10 kl. 09:40.
Citera
2022-09-10, 09:39
  #211991
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Går fort nu. De ukrainska trupperna möter lite motstånd och på rysk TV erkänner de att de får stryk och flyr österut. Ukr tar många ryska soldater som krigsfångar, ryska soldater ger upp.

Det är en tsunami av propaganda. Jag förhåller mig skeptisk men blir inte förvånad om det är sant.
Ryssarnas stridsmoral är förmodligen obefintlig, medan de slåss mot 100% motiverade, brinnande nationalister.
Kan bara sluta på ett sätt. Frågan är inte om utan när Ryssland ger upp detta bisarra projekt.
Citera
2022-09-10, 09:39
  #211992
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Även om ryssen ska ha mängder av material så måste detta väl ändå vara ohållbart? Förr eller senare måste väl poolen av material ta slut?samt tänk bara på kostnaden, ersätta 2000 tanks kan ju inte precis vara billigt

Det är nog mer industrikapaciteten som inte klarar den här takten på förluster än pengarna.

En stridsvagnsmotor på en ryzzk vagn håller i 1000 timmar tex. Så förutom de direkta förlusterna blir det ett enormt underhållsbehov av materiel som ryZZen inte kommer fixa.

För Ukraina hjälper tex Polen Ukraina med verkstadskapacitet samt att väst skickar mer materiel efter hand .

Tiden talar definitivt mot att orcherna ska kunna hålla stånd mot Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in