2022-09-09, 15:59
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Haha, jo tjena.

Har du siffror för att backa upp dessa glädjekalkyler.

Det är sant att solpaneler producerar väldigt lite under ca 4 månader. November till Februari.

Men det ger 8 månader som de producerar betydligt mer och räknar man på ett elpris på 2kr vilket är extremt lågt i dagens läge. Så blir det en hel del pengar på ett år.

En vintermånad kan man kanske få ut 2-300 Kwh (8-12kWh per dag) på en 15Kw anläggning

Med ett elpris på 6kr så springer det iväg.

Ungefär som om någon konstant lägger 70-120kr i din plåbbok varje dag vintertid.
Större anläggning = mer pengar.

Dock är det ju inte vintern som man dimensionerar för utan för sommaren. Då får man ett överskott som man säljer till elbolagen. Den sålda elen köper man tillbaka på vintern då man behöver den.
Citera
2022-09-09, 16:09
Medlem
S Nubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
vore det inte smartare att ha solcellerna i andra soligare länder t.ex. på sommarhuset i spanien.

Man kan tro det men faktum är att solcellerna blir mindre effektiva av värmen. Så Sverige är inte så dumt ändå för solcellsanläggningar.
Citera
2022-09-09, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det är sant att solpaneler producerar väldigt lite under ca 4 månader. November till Februari.

Men det ger 8 månader som de producerar betydligt mer och räknar man på ett elpris på 2kr vilket är extremt lågt i dagens läge. Så blir det en hel del pengar på ett år.

En vintermånad kan man kanske få ut 2-300 Kwh (8-12kWh per dag) på en 15Kw anläggning

Med ett elpris på 6kr så springer det iväg.

Ungefär som om någon konstant lägger 70-120kr i din plåbbok varje dag vintertid.
Större anläggning = mer pengar.

Dock är det ju inte vintern som man dimensionerar för utan för sommaren. Då får man ett överskott som man säljer till elbolagen. Den sålda elen köper man tillbaka på vintern då man behöver den.

Jojo det är ju intressant - men vad betalade du för att installera detta - och när går du break even?
Citera
2022-09-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu är solceller på taket en storsäljare, läser jag på nyheterna.

Då undrar jag, på riktigt. Hur fan går det resonemanget till?

Jag skulle förstå det om vi bodde i Libyen. Men vi bor i Sverige. SVERIGE!

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?

( Har inte läst så många kommentarer...)

Sol- och vindel är intermittent, sol lite "planerbart" intermittent, vind väldigt random. Det har gått att få ut lite betalt av solel, men precis som med vindel, blir det för många som levererar "fulel" ( sol, vind m.fl. intermittenta), kommer nätet att säga stopp och de ingångna avtalen knappast att förnyas = min enkla analys.
Citera
2022-09-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nu räknar du på det högsta elpris som någonsin förekommit i Sverige, augusti 2022, och att det ska bli samma pris varje månad 5-6 år framåt. Det var optimistiskt, och att tro att Ukraina-kriget varar lika länge som andra världskriget är en ganska extrem åsikt.

Nä absolut inte.
Initiala kalkylen va med ett elpris på 73 öre/kWh.

Jag tror vi kanske hamnar mer åt 150-200 öre framöver.
Citera
2022-09-09, 16:14
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Man kan tro det men faktum är att solcellerna blir mindre effektiva av värmen. Så Sverige är inte så dumt ändå för solcellsanläggningar.

Detta plus att vi har extremt många soltimmar/dygn på sommarhalvåret speciellt norrut.
Piteå har ju 22 timmar sol i Juni
Citera
2022-09-09, 16:20
Medlem
Min anläggning har varit en urusel investering.
I år har jag i snitt fått 1,72kr/kW+60öre=2,32
Den ger ca 16000kWh/år vilket ger 37120kr för i år om elpriset inte blir lägre än snittet under våren/sommaren.
Jag har betalat 145k för anläggningen vilket ger mej en avkastning på endast 25,6%.
Senast redigerad av vattenobrod 2022-09-09 kl. 16:24.
Citera
2022-09-09, 16:20
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Nä absolut inte.
Initiala kalkylen va med ett elpris på 73 öre/kWh.

Jag tror vi kanske hamnar mer åt 150-200 öre framöver.
Det priset är omöjligt och skulle utan subventioner från staten göra 100.000-tals hemlösa eftersom de inte kan betala sin elräkning.

Oljan har stigit med 50% och det är kanske en sannolikare utveckling. Spotpriset 2021 var 63 öre så kanske 90 öre för 2022 och 2023. Redan detta är en chock för eluppvärmda villor, ca 15-25000 kr mer att betala per år.
Citera
2022-09-09, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Jag har solceller sedan 6 år tillbaka. Om man bortser från värdeökningen på huset börjar jag få gratis el nästa år (tidigare om elpriserna fortsätter såhär)
Varför skulle det vara dåligt och inte funka i Skandinavien?

Enkelt: utöver lägre verkningsgrad än längre söder ut, måste den kompletteras med alternativ elkraft om den ska ingå i reguljär elproduktion i elnätet vid större andel. Vid bibehållen liten andel ( idag försumbar i svensk elproduktion) kommer kanske elbolagen att betala för produktion framöver, idag vet varken det eller vilka elpris och villkor som gäller framöver.......
Citera
2022-09-09, 16:23
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
KANSKE borde man ha gjort det för X antal år sedan innan man började avveckla kärnkraften? Hitta en bra ersättning INNAN man stänger ner? Så skulle jag tänkt men så är jag ju inte politiker heller.

För all del, men det är en annan diskussion.

Som det ser ut i dagsläget är jag rätt så säker på att varenda matvarubutik i landet, eller åtminstone i de delar där snön inte ligger så länge, skulle spara in en solcellsinstallation ganska snabbt.

Det där med att sälja överbliven el verkar ju funka bra i dagsläget, men som sagt; att förbruka den el man själv producerar är idiotsäkert då det aldrig kan bli nåt tjorv med regelverk kring försäljning och dylikt.

Varför görs det inte mer då?

Jag har ganska mycket att göra med ICA-handlare, dessa koncentrerar sig helst på att sälja mat, något helhetsgrepp avseende sin fastighet, maskinpark, energiförbrukning och dylikt har de sällan.
Citera
2022-09-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
För all del, men det är en annan diskussion.

Som det ser ut i dagsläget är jag rätt så säker på att varenda matvarubutik i landet, eller åtminstone i de delar där snön inte ligger så länge, skulle spara in en solcellsinstallation ganska snabbt.

Det där med att sälja överbliven el verkar ju funka bra i dagsläget, men som sagt; att förbruka den el man själv producerar är idiotsäkert då det aldrig kan bli nåt tjorv med regelverk kring försäljning och dylikt.

Varför görs det inte mer då?

Jag har ganska mycket att göra med ICA-handlare, dessa koncentrerar sig helst på att sälja mat, något helhetsgrepp avseende sin fastighet, maskinpark, energiförbrukning och dylikt har de sällan.
Nä de har ju inte vant sig vid att det är El-kris och jag förstår dem. Jag HOPPAS ICA kommer kunna ha sina butiker öppna i framtiden. Som man vant sig vid närmast ständig tillgänglighet........men snart kanske det bara är öppet mellan 18 och 22? Man vänjer sig vid det också så småningom:-) Det viktigaste är ju att rädda jorden från undergång
Citera
2022-09-09, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Skulle snarare säga att du är idioten som inte förstår vad man kan tjäna på solceller. Även på sommaren går det åt el. Finns massor med pengar att tjäna även nu. Har man elbil kör man ju mer eller mindre gratis hela sommaren.

en kille på jobbet ingick ett avtalö med vattenkraft där dom skulle köpa hans överskott, problemet är att dom köper hans överskott för 20 öre kw/h medan 5 sek senare ifall det saknas el så köper han det från dom för dagens pric, ca 350 öre kw/h. så ja solceller är ett jävla skit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in