Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
När du gör dina jämförelser så glömmer du, av någon anledning alltid gammal förbisprungna teknologier (därav min ständiga jämförelse med Amiga).
Så låt oss testa din flyg-logik: använder många luftballong idag? Zeppelinare? Vad säger att Bitcoin inte är en zeppelinare/luftballong och att historiker kommer att peka på fallet från 69k till 20k som det första tecknet på att flygplan började ta över?
Men Zeppelinare vet vi blev ersatta av bättre teknik. Jag vet inte heller hur många under Zeppelinare tiden som tänkte att "den här flygfarkosten kommer aldrig gå att ersätta med något bättre".
Jag skulle hellre jämföra Zeppelinare med dagens uråldriga VISA system, som vet ser att vi kan ersätta med något bättre, dvs flyplan/Bitcoin.
Visst kan flygplan/Bitcoin bli ersatta med något annat i framtiden, men om man skall avstå att investera i innovationer med motiveringen "det kanske kommer bättre innovation någon gång", så kan man ju aldrig investera i något.
Blir Bitcoin ersatt av något annat, så är jag rätt säker på att innovationen är något som inte innefattar en decentraliserad blockkjedja och kryptofgrafi, utan det är något HELT annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Exakt min poäng! De som satsade tidigt på Bitcoin blev mycket riktigt rika i många fall. Numera är Bitcoin en gammal teknologi, iaf med tekniska mått mätt (2008ish är ju innan Windows 7, för tusan).
Mastercard/VISA/AMEX systemet är gammalt (1949). Det har knappt skett någon innovation alls sedan 50 talet. Bitcoin är nytt och innovativt ur den aspekten.
Jag rekommenderar verkligen att lägga 44 minuter på denna "TED Talk" kring kortsystemens historia hur Strike innoverar detta
https://youtu.be/dD2-T7TX2rk?t=63
Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Som jag tolkar Benjamin är det lite av hans poäng i podden: Bitcoin var lovande, back in the days, men utvecklingen blev långsammare än förväntat …
Jag hade hållit med Benjamin att Bitcoin var föråldrat, om det fanns en nyare, bättre teknik att jämföra med.
Jämförelsen dom gör med internet utgår ju från 1995, trots att internet uppfanns 1967.
Skall man jämföra Microsoft -95 med krypto så kanske det är mer rättvist att börja räkna från när Lightning tillkom, eller när El Salvador gjorde Bitcoin till legal tender, eller kanske en Bitcoin innovation som ligger 2-3 år fram i tiden.
Från 1967 till 1995 har det gått 25 år. Bitcoin har trots allt bara funnits i 13 år. Lightning i 4 år... Strike i 1 år...