2022-09-08, 23:55
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag ser inga tecken på att bitcoin kan komma att utkonkurreras. Ethereum har en helt annan inriktning, i synnerhet efter övergången till PoS. Jag kan inte garantera att bitcoin alltid kommer att ha högst marketcap, men som neutrala pengar är bitcoin i en klass för sig.

Om man tittar på coinmarketcap.com så är den första i listan som ens försöker konkurrera med bitcoin nr 11, Dogecoin, som är något slags skämt som har pumpats upp till den nivån av Elon Musks twittrande.

De stablecoin som hamnar högre upp på listan är inte decentraliserade och bara en historiskt tillfällig företeelse, eftersom de är knutna till dollarn, vilken snart (i ett historiskt perspektiv) kommer att vara försvunnen. Resten i topp 10 är centraliserade projekt med annan inriktning och/eller styrs av ett företag.
Beror på hur man mäter. Sett till pris är Bitcoin före Ethereum. Sett till antalet transaktioner per dag och den samlade mängden avgifter som betalas har Ethereum varit förbi Bitcoin ett långt tag. Spelar inte så stor roll eftersom användningen är av så låg kvalitet, men ändå.
2022-09-09, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du kanske ska ta en funderare på hur pengar, ränta och banker fungerar innan du skriver mer i diskussionen.

Och du kanske borde fundera över hur en kapitalmarknad fungerar. Att investerare tex kan låna upp pengar via DeFi likaväl som från en bank, vilket sedan används för att starta företag, tjänster och produkter som i sin tur genererar tillväxt.
2022-09-09, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Beror på hur man mäter. Sett till pris är Bitcoin före Ethereum. Sett till antalet transaktioner per dag och den samlade mängden avgifter som betalas har Ethereum varit förbi Bitcoin ett långt tag. Spelar inte så stor roll eftersom användningen är av så låg kvalitet, men ändå.

En sådan jämförelse ger inte så mycket, i och med att det är en massa andra projekt och tokens som är skapade ovanpå (eller hur man nu ska uttrycka det bäst) Ethereum, av vilka många, som du skriver, är av tveksam kvalitet och dubiöst syfte. Dessutom är blocken i bitcoin fulla sedan flera år.
2022-09-09, 05:28
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Och du kanske borde fundera över hur en kapitalmarknad fungerar. Att investerare tex kan låna upp pengar via DeFi likaväl som från en bank, vilket sedan används för att starta företag, tjänster och produkter som i sin tur genererar tillväxt.

Tack, jag är väl insatt i hur kapitalmarknader fungerar.

Men bra, du har nästan tänkt hela vägen här. Om du nu kan berätta varifrån avkastningen i ”defi” kommer. Skribenten innan dig misslyckades med det.
2022-09-09, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Ditt argument var att lightning var dåligt för att du inte kan cleara hur stora belopp som helst. Det stämmer att det finns en gräns men den är många gånger högre än swish. Vill du cleara större bekopp gör du det på L1 vilket tar tio minuter. Hur lång tid tar det på banken? Räcker tre dagar?

Jag anser att bitcoin arkitekt är inte användarvänligt för betalningar, därför används mest för värdeförvaring. LN försöker lösa betalningsproblem men bara gör det sämre, därför efter 7 år händer knappt någonting

ETH från design kan klara betalning i några sekund, så det är mer anpassad till betalningar. Deras lösning för öka kapaciteten är sharding, vilket motsvara RAID, och det påverkar inte pengarflödet
Senast redigerad av vatten2013 2022-09-09 kl. 06:32.
2022-09-09, 08:07
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Jag anser att bitcoin arkitekt är inte användarvänligt för betalningar, därför används mest för värdeförvaring. LN försöker lösa betalningsproblem men bara gör det sämre, därför efter 7 år händer knappt någonting

ETH från design kan klara betalning i några sekund, så det är mer anpassad till betalningar. Deras lösning för öka kapaciteten är sharding, vilket motsvara RAID, och det påverkar inte pengarflödet
Nu jämförde jag btc mot det konventionella banksystemet. Du xäclar till att prata om eth.

Det är möjligt att eth hanterar transaktioner bättre just nu, eller inte. Oavsett är eth inget jag satsar på av många anledningar.
2022-09-09, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Funderat på detta när jag läst boken The Innovator's Dilemma. Kanske är det som kommer att hända Bitcoin (eller redan hänt) något annat än det som hände Amigan. Jag ser inte att Bitcoins själva koncept har varit föråldrat jämfört med andra kryptovalutor. De alla tycks ganska lika varandra, så Bitcoin borde ha kunnat stå sig i konkurrensen i kraft av att ha varit först, haft flest utvecklare och mest känt namn. Ändå har den inte gjort det. Framför allt är användningen av Ethereum långt större. Jag tror det i stället handlar om att det inte har kommit några turbokort eller extraminnen till Bitcoin. Man föredrog långsammare och dyrare transaktioner av ideologiska skäl, samt satte käppar i hjulet för utvecklingen av dappar (trots att färgade mynt tidigt testades). Det krävdes ingen disruptiv innovation för att överträffa det, utan bara vilken innovation som helst.

Tänkte mig lightning som ett turbokort till Amigan, men hur som helst: bra poäng att andra kryptovalutor är på ungefär samma nivå. Det, i sig, är en intressant aspekt!

Skulle man kunna säga att små fördelar för det ena eller det andra riskerar att bli de som får Bitcoin att bli utkonkurrerat (AKA förlorar stora marknadsandelar).

Låt säga att ett alternativ är något mer anonymt och därmed mer lämpligt för knarkhandel, ett är snabbare och billigare och därmed mer lämpligt för små transaktioner/vardagsöverföringar osv osv. Kommer dessa alternativ långsamt äta upp Bitcoin?

Om jag är lite enkelspårig och jämför med datorer igen: var det inte ungefär vad som hände när hemdatorer och enskilda datorer konkurrerade ut terminalerna som var kopplade till centraldatorerna?

Varför använda Bitcoin (på lång sikt) när andra alternativ är mer anpassade till specifika situationer?
2022-09-09, 09:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Skulle man kunna säga att små fördelar för det ena eller det andra riskerar att bli de som får Bitcoin att bli utkonkurrerat (AKA förlorar stora marknadsandelar).
Men är du jämför Ethereum med Bitcoin så är det som att jämföra helikoptrar med flygplan. Ja visst, båda kan flyga (båda är krypos) men där slutar likheterna. Den ena är bra för vissa use case och den andra är bra för andra use case.
Ethereum är snabb och billig (kan flyga vertikalt) medans Bitcoin är säker och pålitbar (kan flyga långa sträckor). Du kan inte bygga om den ena till att även göra den andres use case.
Så jag tror inte du förstår vad du menar när du säger "små fördelar". Det är JÄTTESTORA skillnader mellan helikoptrar och flygplan (och Bitcoin vs Ethereum).

Citat:
Låt säga att ett alternativ är något mer anonymt och därmed mer lämpligt för knarkhandel, ett är snabbare och billigare och därmed mer lämpligt för små transaktioner/vardagsöverföringar osv osv. Kommer dessa alternativ långsamt äta upp Bitcoin?
Nej det kommer dom inte. Monero, Dash, Zcash med många flera har funnits i 10 år utan att göra annat än att tappa värde mot Bitcoin.
Knarkhandel är ingenting mot dagligvaruhandel och all finanshandel som finns där ute. Helt ointressant att tillgodose.

Och även om du hade den perfekta valutan för knarkhandel, hur tror du att regeringar och regleringar skulle se på denna valuta. Är det något som skulle locka Google, Facebook och nationalstater att befatta sig med? Det är bara titta på vad som händer med alla Ethereum som kunde kopplas till Tornado cash (en typ av privacy mixer) härom veckan.

Missförstå mig inte, privacy är viktigt men det löses inte med Monero. Man löser det med Taproot och lager ovanpå Bitcoin (och Ethereum).

Citat:
Om jag är lite enkelspårig och jämför med datorer igen: var det inte ungefär vad som hände när hemdatorer och enskilda datorer konkurrerade ut terminalerna som var kopplade till centraldatorerna?
Det var ett tekniksprång som skedde då.
Visst kan det komma ett nytt tekniksprång som konkurrerar ut Bitcoin och all krypto, men då är det nog inte en NY krypto utan ett helt annat, bättre sätt att lösa use caset som dessa kryptos idag bygger sin existens på.
Den dagen den sorgen, för man kan inte ständigt låta bli att investera i innovation med resonemanget "det kanske kommer bättre innovation".

Citat:
Varför använda Bitcoin (på lång sikt) när andra alternativ är mer anpassade till specifika situationer?
Om du har något som är bättre för en specifik situation, så kommer nog det användas för den specifika situationen. Har du något exempel på sådan situation?
2022-09-09, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Men är du jämför Ethereum med Bitcoin så är det som att jämföra helikoptrar med flygplan. Ja visst, båda kan flyga (båda är krypos) men där slutar likheterna. Den ena är bra för vissa use case och den andra är bra för andra use case.
Ethereum är snabb och billig (kan flyga vertikalt) medans Bitcoin är säker och pålitbar (kan flyga långa sträckor). Du kan inte bygga om den ena till att även göra den andres use case.
Så jag tror inte du förstår vad du menar när du säger "små fördelar". Det är JÄTTESTORA skillnader mellan helikoptrar och flygplan (och Bitcoin vs Ethereum).

När du gör dina jämförelser så glömmer du, av någon anledning alltid gammal förbisprungna teknologier (därav min ständiga jämförelse med Amiga).

Så låt oss testa din flyg-logik: använder många luftballong idag? Zeppelinare? Vad säger att Bitcoin inte är en zeppelinare/luftballong och att historiker kommer att peka på fallet från 69k till 20k som det första tecknet på att flygplan började ta över?

Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Den dagen den sorgen, för man kan inte ständigt låta bli att investera i innovation med resonemanget "det kanske kommer bättre innovation".

Exakt min poäng! De som satsade tidigt på Bitcoin blev mycket riktigt rika i många fall. Numera är Bitcoin en gammal teknologi, iaf med tekniska mått mätt (2008ish är ju innan Windows 7, för tusan).

Som jag tolkar Benjamin är det lite av hans poäng i podden: Bitcoin var lovande, back in the days, men utvecklingen blev långsammare än förväntat …
2022-09-09, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Tack, jag är väl insatt i hur kapitalmarknader fungerar.

Men bra, du har nästan tänkt hela vägen här. Om du nu kan berätta varifrån avkastningen i ”defi” kommer. Skribenten innan dig misslyckades med det.

Den som lånar pengar betalar ränta på lånet. Den som lånar ut får ränta på utlånade pengar.
2022-09-09, 11:19
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Den som lånar pengar betalar ränta på lånet. Den som lånar ut får ränta på utlånade pengar.

https://en.wikipedia.org/wiki/High-yield_investment_program
2022-09-09, 11:40
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Bitcoin inte är en zeppelinare/luftballong och att historiker kommer att peka på fallet från 69k till 20k som det första tecknet på att flygplan började ta över?

Kul med metaforer! 😃

Min tolkning:

Kryptovalutor är som ett gäng modellflygplan med en trogen skara entusiaster som har övertygat sig själva om att de ska ta över flygindustrin.

Det har de gjort genom att definiera ett antal ”problem” med vanliga flygplan som tyvärr bygger på att de inte förstår ett skvatt av hur flygindustrin fungerar typ: ”Ibland tvingas flygplan att landa på fel flygplats.”

Delarna till modellerna tillverkas av företag som gör stora vinster på att tillverka och sälja dem samtidigt som de eldar på myten om flygindustrins tillkortakommanden.

Boeing och Airbus kunde såklart inte bry sig mindre. Men myndigheterna försöker vänligt påpeka att entusiasterna kanske slösar bort sina pengar på att köpa dyra delar till sina modeller.

Detta tolkas tyvärr som att myndigheterna är ”rädda” eller ”dumma” och möts av långa haranger från modellentusiasterna om hur deras flygplan minsann ALLTID landar där de ska.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in