2022-09-09, 11:41
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Den som lånar pengar betalar ränta på lånet. Den som lånar ut får ränta på utlånade pengar.

Som på medeltiden alltså, fast digitaliserat. 😊👍
2022-09-09, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Kul med metaforer! 😃

Min tolkning:

Kryptovalutor är som ett gäng modellflygplan med en trogen skara entusiaster som har övertygat sig själva om att de ska ta över flygindustrin.

Det har de gjort genom att definiera ett antal ”problem” med vanliga flygplan som tyvärr bygger på att de inte förstår ett skvatt av hur flygindustrin fungerar typ: ”Ibland tvingas flygplan att landa på fel flygplats.”

Delarna till modellerna tillverkas av företag som gör stora vinster på att tillverka och sälja dem samtidigt som de eldar på myten om flygindustrins tillkortakommanden.

Boeing och Airbus kunde såklart inte bry sig mindre. Men myndigheterna försöker vänligt påpeka att entusiasterna kanske slösar bort sina pengar på att köpa dyra delar till sina modeller.

Detta tolkas tyvärr som att myndigheterna är ”rädda” eller ”dumma” och möts av långa haranger från modellentusiasterna om hur deras flygplan minsann ALLTID landar där de ska.

Hahaha 😂 Fantastiskt träffsäkert!

Bör kanske påpekas att alla försök till kritik från vanliga människor bemöts med: ”Läs på om modellflygplan och kom tillbaka sen!”.

Följt av: ” have fun staying on ground!”
Senast redigerad av PolisenOrebro 2022-09-09 kl. 11:56.
2022-09-09, 11:53
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Nej, Paypal, Apple Pay, Swish använder alla samma gamla system i bakgrunden som VISA/MC/Amex. Det är bara ett nytt lager ovanpå det gamla lagret från 1949.

VISA, MC och Amex har egna system som delvis bygger på samma standard, men de processas separat (på vissa marknader går delar av flödena gemensamt). De flyttar pengar mellan konton med kortnummer som referens.

Apple Pay är ju bara ett sätt att förvara sitt kort.

Swish processas i ett system hos Bankgirot som heter BiR (Beralningar i Realtid), det ska dock flyttas - tillsammans med annat - till en ny Nordisk plattform hos ett företag som heter P27 (Googla). I BiR/Swish flyttas pengar mellan konton med telefonnummer som referens.

PayPal integrerar ju med en massa olika lösningar för att kunna föra över pengar till olika konton med mailadress som referens.

Så nej. Det var nästan inte alls som du sa. Och inget är från 1949, jag tror att du refererar till när Diners startade?
2022-09-09, 11:54
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
”have fun staying on ground!”
😂😂😂
2022-09-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
https://en.wikipedia.org/wiki/High-yield_investment_program

Om du ersätter mellanhanden (banken) med ett smart kontrakt som innebär att låntagare och långivare kan lita på varandra utan mellanhand så blir det effektivare och bättre räntor för bägge parter jämfört med banken. Har ingenting med Ponzi att göra.

Sen har du ju proof-of-stake också som genererar intäkter.
2022-09-09, 12:04
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Om du ersätter mellanhanden (banken) med ett smart kontrakt som innebär att låntagare och långivare kan lita på varandra utan mellanhand så blir det effektivare och bättre räntor för bägge parter jämfört med banken. Har ingenting med Ponzi att göra.

Haha. Ofattbart att folk fortfarande tror att man kan generera kassaflöde och intäkter från luft (särskilt efter allt som hänt på senare tid med diverse konkurser hos kryptobolag).
2022-09-09, 12:08
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:

Man kan redan idag skriva ett ”kontrakt”, varför skulle man lita mer på någon för att man har ett ”smart kontrakt”? Tänk om den du har lånat ut massa pengar till dör eller blir sjuk? Vad spelar det då för roll vilken teknisk lösning ni använde?
2022-09-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Haha. Ofattbart att folk fortfarande tror att man kan generera kassaflöde och intäkter från luft (särskilt efter allt som hänt på senare tid med diverse konkurser hos kryptobolag).

Är det staking du tycker är luft, eller utlåning av pengar, eller både ock?

Själv har jag stakat ethereum länge nu, tycker det fungerar klockrent.
2022-09-09, 12:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Är det staking du tycker är luft, eller utlåning av pengar, eller både ock?

Själv har jag stakat ethereum länge nu, tycker det fungerar klockrent.

Båda är luft, ja. När du lånar ut krypto.

Det är klart du tycker att det fungerar klockrent, det tyckte nog Alex Mashinsky också! Tills det inte längre gjorde det.
2022-09-09, 12:19
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Man kan redan idag skriva ett ”kontrakt”, varför skulle man lita mer på någon för att man har ett ”smart kontrakt”? Tänk om den du har lånat ut massa pengar till dör eller blir sjuk? Vad spelar det då för roll vilken teknisk lösning ni använde?

Du hör ju på namnet, kontraktet är smart! Det innebär att alla tjänar mer pengar.

Trots att det egentligen är ungefär som ett litet python-skript som kan stjäla dina pengar om du inte lusläser koden.
2022-09-09, 12:26
Medlem
Citat:

Du förstår inte fördelen med ett smart kontrakt jämfört med ett papperskontrakt?

https://letmegooglethat.com/?q=smart+contract+benefits
2022-09-09, 12:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
När du gör dina jämförelser så glömmer du, av någon anledning alltid gammal förbisprungna teknologier (därav min ständiga jämförelse med Amiga).

Så låt oss testa din flyg-logik: använder många luftballong idag? Zeppelinare? Vad säger att Bitcoin inte är en zeppelinare/luftballong och att historiker kommer att peka på fallet från 69k till 20k som det första tecknet på att flygplan började ta över?
Men Zeppelinare vet vi blev ersatta av bättre teknik. Jag vet inte heller hur många under Zeppelinare tiden som tänkte att "den här flygfarkosten kommer aldrig gå att ersätta med något bättre".

Jag skulle hellre jämföra Zeppelinare med dagens uråldriga VISA system, som vet ser att vi kan ersätta med något bättre, dvs flyplan/Bitcoin.
Visst kan flygplan/Bitcoin bli ersatta med något annat i framtiden, men om man skall avstå att investera i innovationer med motiveringen "det kanske kommer bättre innovation någon gång", så kan man ju aldrig investera i något.

Blir Bitcoin ersatt av något annat, så är jag rätt säker på att innovationen är något som inte innefattar en decentraliserad blockkjedja och kryptofgrafi, utan det är något HELT annat.

Citat:
Exakt min poäng! De som satsade tidigt på Bitcoin blev mycket riktigt rika i många fall. Numera är Bitcoin en gammal teknologi, iaf med tekniska mått mätt (2008ish är ju innan Windows 7, för tusan).
Mastercard/VISA/AMEX systemet är gammalt (1949). Det har knappt skett någon innovation alls sedan 50 talet. Bitcoin är nytt och innovativt ur den aspekten.

Jag rekommenderar verkligen att lägga 44 minuter på denna "TED Talk" kring kortsystemens historia hur Strike innoverar detta https://youtu.be/dD2-T7TX2rk?t=63

Citat:
Som jag tolkar Benjamin är det lite av hans poäng i podden: Bitcoin var lovande, back in the days, men utvecklingen blev långsammare än förväntat …
Jag hade hållit med Benjamin att Bitcoin var föråldrat, om det fanns en nyare, bättre teknik att jämföra med.
Jämförelsen dom gör med internet utgår ju från 1995, trots att internet uppfanns 1967.
Skall man jämföra Microsoft -95 med krypto så kanske det är mer rättvist att börja räkna från när Lightning tillkom, eller när El Salvador gjorde Bitcoin till legal tender, eller kanske en Bitcoin innovation som ligger 2-3 år fram i tiden.
Från 1967 till 1995 har det gått 25 år. Bitcoin har trots allt bara funnits i 13 år. Lightning i 4 år... Strike i 1 år...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in