2022-09-08, 19:04
Medlem
Blir det utvisning efter avtjänat straff
Citera
2022-09-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Läst domen och gläds. Beata kommer tyvärr inte tillbaka, men barn och släkt kan med tillfredsställelse veta att C blir inlåst på lång tid.
Mina varmaste tankar går till Beatas närmaste❤️

Tack för ditt engagemang och kunskap du tillfört tråden ❤️!

Du har hållit fanan högt och bidragit till trådens höga kvalitet.
Citera
2022-09-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nitromethane
Blir det utvisning efter avtjänat straff

Ja, han kan även ansöka om att sitta av straffet i Polen. Troligen gör han inte det.
Citera
2022-09-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Exakt!

Ett fall som har upprört mig genom åren som kan ha en liknande vinkling på hur rätten dömer, var en man som tog emot ett 112 samtal från en kille med andningsbesvär. Killen ringde flera gånger men larmoperatören bedömde andningssvårigheterna som orsakde av ångest, trots att killen ringde flera gånger och bad verkligen om hjälp "snälla" skicka ambulans, jag kan inte andas.

Det blev ingen ambulans, killen kröp till sin ytterdörr och ut på tröskeln med dörren öppen och la sig där för att få hjälp, men avled på plats.

Domen blev friande, då man inte kunde avgöra om killen hade överlevt om han fick ambulans eller inte. Det var en brusten mjälte pga körtelfeber som var osaken till att han fick svårt att andas.

Samma "tankefel" tänker jag att man har här. Larmoperatören ska väl inte bedöma om det är meningslöst (han kanske dör även om jag skickar ambulans) att skicka hjälp.

Och i det här fallet kan man ju inte veta om B var död eller inte när O var med. Det har ingen betydlese. Bara det faktum att hon har blivit dödad någon gång under den här kvällen och kanske när O var med är tillräckligt tycker jag. O kommer aldrig få svar av sin far som det verkar, och alternativet kan faktiskt vara värre än att hon fick avsluta snabbt.

Det fallet minns jag. Det var hemskt att läsa samtalet mellan larmoperatören och uppringaren. Det var lätt att sätta sig in i uppringarens situation och känna hans maktlöshet och panik!

Precis, dom skriver själva att dom inte vet när hon dog. Men grovt barnfridsbrott kan även innefatta att barnet hört delar av en misshandeln. I och med att dom skriver att brottet utfördes i närhet av barnet och barnet säger i sitt vittnesmål att han hört skrik, tycker jag det är konstigt att han inte blir fälld för detta när barnet dessutom visar fysiska symptom redan första natten på att han upplevt något hemskt.

Tolkar jag domen rätt så menar dom väl att det inte är fastställt att barnet hört skrik och iså fall vems skrik. Det kan bero på barnets ålder, språkproblem eller annat som förhindrat att göra sig förstådd. Men här tycker jag faktiskt dom gjort en felaktig bedömning av hans vittnesmål. För mig är det tydligt att han hört skrik och upplevt situationen som väldigt obehaglig.
Citera
2022-09-08, 19:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Läst domen och gläds. Beata kommer tyvärr inte tillbaka, men barn och släkt kan med tillfredsställelse veta att C blir inlåst på lång tid.
Din devis blev tack och lov inte tillämplig.
Citera
2022-09-08, 19:36
Medlem
sybels avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack för ditt engagemang och kunskap du tillfört tråden ❤️!

Du har hållit fanan högt och bidragit till trådens höga kvalitet.
Jag instämmer i Heretics tack!
Citera
2022-09-08, 19:44
Medlem
Imonlysixteens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Utgången rubrik: Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman hittad avliden 2021-11-20

Ny rubrik: Beata Ratzam bortförd och mördad i Malmö. GM dömd till livstid samt utvisning (2021-09-25)

/Mod

Ratzman*
Citera
2022-09-08, 19:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det fallet minns jag. Det var hemskt att läsa samtalet mellan larmoperatören och uppringaren. Det var lätt att sätta sig in i uppringarens situation och känna hans maktlöshet och panik!

Precis, dom skriver själva att dom inte vet när hon dog. Men grovt barnfridsbrott kan även innefatta att barnet hört delar av en misshandeln. I och med att dom skriver att brottet utfördes i närhet av barnet och barnet säger i sitt vittnesmål att han hört skrik, tycker jag det är konstigt att han inte blir fälld för detta när barnet dessutom visar fysiska symptom redan första natten på att han upplevt något hemskt.

Tolkar jag domen rätt så menar dom väl att det inte är fastställt att barnet hört skrik och iså fall vems skrik. Det kan bero på barnets ålder, språkproblem eller annat som förhindrat att göra sig förstådd. Men här tycker jag faktiskt dom gjort en felaktig bedömning av hans vittnesmål. För mig är det tydligt att han hört skrik och upplevt situationen som väldigt obehaglig.
Jag tror att O hörde båda skrika (har skrivit det tidigare). Min tanke är att han hör B medan han är försjunken i sin film och när han sedan lyssnar för att förvissa sig om att han hörde rätt, är det C han hör. Att domstolen avfärdar vad han hört för att han ändrar sig, tycker jag är mycket märkligt.
Citera
2022-09-08, 19:54
Medlem
Citat:

Det glädjer mig att du orkat läsa domen och att det blev livstid. Förhoppningsvis kan du och alla andra lyssna på rättegång nästa vecka.

Tack för gott samarbete att hämta in dokument och allt under året, och all lärdom du bidragit med.

En oerhörd tragisk händelse det positiva är att trådens skribenter håller god ton, samt bidrar med deras kunskap.

Vi är många i tråden som tänker på dig picasso2 🥰
Citera
2022-09-08, 20:06
Medlem
Läste domen nyligen. La märke till att det blev inget barnfridsbrott. Tingsrätten dom är genomtänk och rättvis. Det finns inget sätt att O skulle kunnat beskåda och vittna ett mord om man läser förhören med barnet. Barnet som sagt har inte haft någon aning alls om det som försegicks utanför bilen. Han hade ingen aning om händelsen och det var helt onödig att pressa barnet under förhören genom att försöka ge honom en halv Ipren!
Detta kan iofs anmälas anonymt till socialtjänsten så att inga barn medanefter utsätts för samma felaktig behandling.
Tingsrättens bedömning att det inte handlande om barnfridsbrott är helt i linje med mina tidigare bedömningar av förhören med barnet.
En sak som jag tycker att TR har dömt fel är detta stycke: '' Om redan detta strypvåld dödade Beata Ratzman får det betraktas som försvårande att därefter flytta kroppen och skära i halsen. ''
Hur kroppen hanteras efter döden är inte försvårande omständighet för själva mordet. Det finns dom/domar från HR som just tar upp detta och beskriver att det som har hänt efter döden kan inte betraktas som försvårande omständighet för mordet.
Domen kommer med stor sannolikhet att överklagas till HR och jag ser fram emot att se hur HR ser på saken angående TRs bedömning av försvårande omständigheter.
Senast redigerad av Lars48. 2022-09-08 kl. 20:11.
Citera
2022-09-08, 20:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nu vet jag inte om O blev hörd i rätten eller om man spelat upp delar eller hela tidigare förhör hos polisen. Man glömmer lätt att rätten inte har läst Fup.

Tillägg:

Efter att jag kommit hem och kunnat läsa stämningsansökan ser jag:

"1. Förhör med målsäganden Oskar Ratzman (son till Beata Ratzman och
Cezary Ratzman) att höras om hans iakttagelser den 24 september 2021
till styrkande av åtalet, särskilt till styrkande av att Beata Ratzman och
Cezary Ratzman varit osams, att Cezary Ratzman tagit hennes telefon
och att hon blivit utsatt för brott.
Presentationsform: uppspelning av videoförhör inför utredande
myndighet från den 25 september 2021 (75 min, transkribering i
förundersökningsprotokoll - barnfridsbrott, s. 12-22) och den 29
september 2021 (65 min, transkribering i förundersökningsprotokoll -
barnfridsbrott, s. 54-63)
"
Senast redigerad av notknapparen 2022-09-08 kl. 21:01.
Citera
2022-09-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet jag inte om O blev hörd i rätten eller om man spelat upp delar eller hela tidigare förhör hos polisen. Man glömmer lätt att rätten inte har läst Fup.

Tillägg:

Efter att jag kommit hem och kunnat läsa stämningsansökan ser jag:

"1. Förhör med målsäganden Oskar Ratzman (son till Beata Ratzman och
Cezary Ratzman) att höras om hans iakttagelser den 24 september 2021
till styrkande av åtalet, särskilt till styrkande av att Beata Ratzman och
Cezary Ratzman varit osams, att Cezary Ratzman tagit hennes telefon
och att hon blivit utsatt för brott.
Presentationsform: uppspelning av videoförhör inför utredande
myndighet från den 25 september 2021 (75 min, transkribering i
förundersökningsprotokoll - barnfridsbrott, s. 12-22) och den 29
september 2021 (65 min, transkribering i förundersökningsprotokoll -
barnfridsbrott, s. 54-63)
"
Barn hörs aldrig i rätten. Barnförhör sker ofta med person speciellt utbildning. Någon barnet känner kan närvara för att avdramatisera situationen. Målarböcker, dockor etc bidrar till att avdramatisera situationen. I rätten visas inspelade videoförhör med barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in