2022-10-30, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vad har jag anklagat henne för? Men nu handlar inte den här tråden om mig utan om ett om gift par som med tiden hamnat i ett destruktivt äktenskap.

Du borde välja ditt ordförråd till övriga skribenter, va lite tacksam du får ju allt serverat.

Citat:
Vad har du inte anklagat henne förr är lättare att säga.

Citat:
Enligt åklagaren var troligen motivet till mordet det faktum att hustrun lämnat den 50-årige maken.

https://www.expressen.se/nyheter/i-d...id-for-mordet/

Cezary Ratzman nekade länge till brott, men erkände i slutet av november att det var han som låg bakom Beatas död.

2022-09-08 dömdes 50-åringen till livstids fängelse och utvisning. Han döms även för att ha misshandlat sin fru ”

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...s-till-livstid

”Beata hittades död utanför Svedala – maken får livstid för mord”

https://www.skd.se/2022-09-08/beata-...vstid-for-mord

”På platsen som maken pekat ut hittades Beatas kropp. Han åtalades för mord, och nyligen avslutades den uppmärksammade rättegången i Malmö tingsrätt.”

Domen ger oss inte Beata tillbaka men vi tycker det är rätt att han nu får leva med det han gjort tills han dör, säger en av Beatas systrar.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-beata-ratzman

Enligt åklagaren hade Cezary Ratzman tagit livet av hustrun genom att både skära henne i halsen och strypa henne med en väskrem från fembarnsmammans egen väska.

”På platsen som maken pekat ut hittades Beatas kropp. Han åtalades för mord, och nyligen avslutades den uppmärksammade rättegången i Malmö tingsrätt.”

Dom: Malmö TR 2022-09-08

CEZARY Rafal Ratzman döms till livstids fängelse för MORD på Beata Ratzmans

Påföljd m.m.

Fängelse på livstid

Utvisning
Den tilltalade utvisas ur Sverige enligt 8 a kap 5 § utlänningslagen (2005:716) och förbjuds att återvända hit. Överträdelse av förbudet kan medföra fängelse i högst 1 år.

Länk till Domen

https://delafil.se/0bfe83850cd0c256/...2022-09-08.pdf

https://anonfiles.com/V7t5j37dy3/Mal...2022-09-08_pdf
Senast redigerad av Doiten 2022-10-30 kl. 02:42.
Citera
2022-10-30, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Ja vem kan ha bidragit till att sätta en så tråkig ton i tråden...

😂 Där kom kaffet upp efter ett gapflabb!

Kan det vara så att åklagaren valde att inte åtala för våldtäkt för att han redan stod åtalad för det grövsta brottet (mord)? Misshandeln anmäldes ju innan mordet och barnfridsbrottet har en annan målsägande.

Nån som vet?
Citera
2022-10-30, 08:46
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Du är helt uppenbart en väldigt enfaldig person som inte klarar av att tänka utanför ramarna. Och vilka är då alla dessa "alla" som du yrar om? Det är du och ca 10 oerhört partiska personer till i tråden som kan liknas vid en hop kacklande hönor som inte förmår lyssna på andra skribenter som hyser andra åsikter, tankar, teorier och inte köper den story som har serverats. Glöm inte bort att det här är ett forum för yttrandefrihet.

Men vi vet fortfarande inte med säkerhet i vilket sammanhang skadorna uppstod? Jag har dock en teori, C försvarade kanske sig och gav henne några örfilar efter att hon börjat vifta med kniv? Allt är givetvis en hypotes men eftersom ingen annan än C och B verkligen vet vad som hände så kommer spekulationerna att fortsätta.

De kan i teorin faktiskt vara riggade för varför i hela fridens namn spelar B in en händelse eller flera utan att berätta något om det inte finns en planering bakom? Då är man nog allt bra förslagen?

Jag tror att både B och C har ljugit om flera saker.

Det kan nog klassas som det, bla med tanke på att det var C som hjälpte henne att få hit de två äldsta barnen efter att hon övergivit familjen i Polen. Helt plötsligt vill hon sno sonen från C genom att kräva ensam vårdnad bara för att hon ville skiljas men inte han. Hämnd är förövrigt väldigt vanligt vid uppslitande separationer, även på detta forum finns sorgliga berättelser om mammor som tror att de äger barnen.

Inte alls men det är ett väldigt märkligt beteende.

Ofta är det så. Tyvärr.

De som försvarar C brukar kallas kvinnohatare i den här tråden.

Du tror alltså inte att han fejkade bilderna?

Vilka inspelningar hade C?

Om B anklagar C för en massa saker så är allt sant till 100 %

B ville ju ta sonen från C?

Han övergav inte familjen utan ett ord.

Vem har påstått det? Är du tokig?

Om du försvarar B är du ett framtida helgon och man kommer att resa statyer över dig i Polen.

Tack men som man känner sig själv känner man andra, ta gärna åt dig. Jag tror dessutom inte för ett ögonblick att C har våldtagit någon utan det där kan i teorin ha varit en riggad lömsk fälla, varför annars spela in? Det är min teori och den får du faktiskt tåla oavsett hur mycket du än hatar folk som inte delar dina åsikter.

Right back at ya. Jag och dom andra 10-15 kacklande hönorna ÄR resten av tråden. Du har noll sympatisörer. Det innebär inte att du inte får yttra din åsikt, ingen försöker hindra dig. Men det är ju helt poänglöst att diskutera med någon vars argument är "vi kan inte veta" när beviset finns i FUP. Jag diskuterar gärna när du har sakliga argument från FUP istället för att kopiera Cs gaslighting-argument.

C hade valt att ha automatisk inspelning av samtal och filmade själv B i syfte att "dokumentera hennes beteende", och det enda han lyckas med är att visa hur otroligt snedvriden hans världsbild är.

FL: Vad är anledningen till att du spelar in samtal även när du träffar människor så här fysiskt?
C: För att komma ihåg. Sen när jag lyssnar på inspelningen så vet jag vilken tid jag har avtalat med en kund till exempel.
FL: Ok. Men den inspelningen den startar du själv när du träffar folk och har samtal med dem?
C: Nej.
FL: Hur går det till då när du får en sådan inspelning på din telefon?
C: När någon ringer mig så sätts det på automatiskt.
FL: När det är någon som ringer. Men om du inte pratar i din telefon utan som nu, vi sitter och pratar. Hur kan det vara att du har ljudinspelningar på din telefon av sådana samtal?
C: Jag tror att jag spelade in bara samtalen med min fru, därför att dokumentera hennes beteende mot mig.
Senast redigerad av SmurfStorm 2022-10-30 kl. 08:48.
Citera
2022-10-30, 09:01
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
😂 Där kom kaffet upp efter ett gapflabb!

Kan det vara så att åklagaren valde att inte åtala för våldtäkt för att han redan stod åtalad för det grövsta brottet (mord)? Misshandeln anmäldes ju innan mordet och barnfridsbrottet har en annan målsägande.

Nån som vet?

Ja jag tror som du. Mordet var det grövsta av de nya brotten och då fokuserar man de begränsade resurserna på att utreda och döma där. Precis som du säger är misshandeln en separat, tidigare anmälan som bakades in. Hade B valt att anmäla honom även för våldtäkt så hade det säkert prövats. Kan föreställa mig att hans sätt att ta det sex han ville ha var så normaliserat för henne att hon kanske inte ens såg det för vad det är; "en frus plikt" enligt Cs kamrater.
Citera
2022-10-30, 12:37
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Nån som vet?

Tack men åklagaren insåg nog kanske till slut att det med stor sannolikhet inte hade begåtts någon våldtäkt?

En hypotes går ut på att händelsen i december 2020 var "riggad"på samma sätt som när stackars Lambertz råkade ut för märkliga anklagelser tidigt 2021?

Åklagaren har kanske bra minne och kom ihåg denna händelse och gjorde kanske bedömningen att C troligtvis hamnat i en liknande fälla?

Man kan dessutom fråga sig hur B hann sätta på record om hon nu befann sig i en påstått utsatt situation? Att inspelningen kan handla om en teaterföreställning går nog inte att utesluta?
Citera
2022-10-30, 12:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Ja jag tror som du. Mordet var det grövsta av de nya brotten och då fokuserar man de begränsade resurserna på att utreda och döma där. Precis som du säger är misshandeln en separat, tidigare anmälan som bakades in. Hade B valt att anmäla honom även för våldtäkt så hade det säkert prövats. Kan föreställa mig att hans sätt att ta det sex han ville ha var så normaliserat för henne att hon kanske inte ens såg det för vad det är; "en frus plikt" enligt Cs kamrater.

Tack men B ville kanske ha en hållhake på C i en kommande vårdnadstvist och överdrev då och fejkade händelsen i december 2020? Underskatta aldrig en kvinnas list. Att B inte anmälde den påstådda våldtäkten när hon anmälde misshandeln (där även C blev slagen) kan kanske ses som en indikation på att hon ville spara det bästa krutet till sist?

Samtidigt hotade väl C med att soc skulle sno barnen? Det pratas om narkotika i FUP, enligt C kom han väl hem vid något tillfälle och då var B påverkad av något?

Minns jag rätt från min läsning av FUP? Kan inte du rätta mig om jag minns fel? Du kan ju FUP utantill som katekesen.
Citera
2022-10-30, 15:27
Medlem
sybels avatar
Citat:
Tack men B ville kanske ha en hållhake på C i en kommande vårdnadstvist och överdrev då och fejkade händelsen i december 2020? Underskatta aldrig en kvinnas list. Att B inte anmälde den påstådda våldtäkten när hon anmälde misshandeln (där även C blev slagen) kan kanske ses som en indikation på att hon ville spara det bästa krutet till sist?

Samtidigt hotade väl C med att soc skulle sno barnen? Det pratas om narkotika i FUP, enligt C kom han väl hem vid något tillfälle och då var B påverkad av något?

Minns jag rätt från min läsning av FUP? Kan inte du rätta mig om jag minns fel? Du kan ju FUP utantill som katekesen.
Det var ett dj_a tjat om narkotikan! DET pratas inte om det, BARA C som babblar om det i stället för att svara på frågan han fått av FL.
Dessutom är det fullständigt irrelevant. C mördade inte B pga narkotika.
Citera
2022-10-30, 17:39
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:

Tar det som en komplimang även om du säkert inte menade det så. Lite förlegat uttryck men med tanke på att du "jobbade inom rättsväsendet på 80-talet" så kanske man hade husförhör när du var ung.

Du minns inte fel. C påstår ofta att C tagit droger. Inget han verkar ha något konkret belägg för, bara att han tyckt hon varit konstig och något om ögonen. När hennes vänner frågas ut om det är det en av dom som minns att B påstått att hon tagit droger en gång i samband med en fest när hon kom till Sverige. Jag förstår att det för dig och C öppnar portarna till syndafloden av konstant droganvändning. Själv tycker jag att det är märkligt att hon, trots att hon haft olika arbetsgivare, inte åkt fast i något drogtest om hon fortfarande brukade. Det finns inte heller någon annan än C som påstår sig upplevt henne påverkad och C är ju som bekant inte helt tillförlitlig.

Genomgående i FUP tycks C återvända till just den här festen. Den är på hennes dåvarande arbetsplats, Harem, där hon arbetar som servitris. Han var inte glad åt att B gick på den festen, han försöker att hämta henne därifrån eftersom han tror att hon har en affär med klubbägaren. I samband med det blir B och C osams och som svar på något han säger till henne svarar hon att då får hon väl gå och prostituera sig hos "araberna", en klick män som är stammisar på klubben.

Ja, jag är övertygad om att mycket av det här är B som provocerar C. Jag tror att han redan från början är så svartsjuk att hon ledsnar och i hettan provocerar honom. Även hans ex "Anka" vittnar om dom här svartsjuka, kontrollerande tendenserna, det är därför hon är lättad när han istället för att försöka få tillbaka henne börjar uppvakta B.

Till skillnad från dig lägger jag dock ingen skuld på B, att hon skulle ha provocerat fram sin död, för hade C varit normalt funtad hade provokationer inte lett till mord. Det är helt och hållet Cs ansvar att han inte kan kontrollera sig.
Citera
2022-10-30, 17:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det var ett dj_a tjat om narkotikan! DET pratas inte om det, BARA C som babblar om det i stället för att svara på frågan han fått av FL.

Vi borde kanske lita på C här? Varför skulle han ljuga om en sån sak?

Jag ska gå igenom FUP igen, jag vill minnas att det är andra än C som pratar om detta? Hur som helst är det intressant att få veta mer om dramats två huvudpersoner.
Citera
2022-10-30, 18:20
Medlem
Citat:

Jag ska gå igenom FUP igen, jag vill minnas att det är andra än C som pratar om detta? Hur som helst är det intressant att få veta mer om dramats två huvudpersoner.

Han försöker givetvis smutskasta Beata vilket han ivrigt försökt sig på varenda gång något gått emot honom, vilket hänt väldigt ofta. Grannar, kompisar, släktingar, polisen, socialen, rätten har fått utstå detta. Alla förutom hans vuxna son och någon till har genomskådat honom.

Det märkliga är att det knappt går att hitta ett enda ont ord som Beata yttrat om sin plågoande som inte varit sant.
Citera
2022-10-30, 18:50
Medlem
sybels avatar
Citat:

Varför ska han babbla om det i stället för att svara på de frågor som är relevanta för utredningen?
Citera
2022-10-30, 19:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Han försöker givetvis smutskasta B vilket han ivrigt försökt sig på varenda gång något gått emot honom,

Men varför kan stackars Piotr....FÖRLÅT C inte tala sanning om detta?

Du drar hela tiden smutskastningskortet trots att du inte vet om B använde något?

Den enda som verkligen kom henne in på livet och visste om hennes hemligheter var väl C? Han har nog knappast haft någon anledning att ljuga eller överdriva vad gäller just detta?

Citat:
vilket hänt väldigt ofta. Grannar, kompisar, släktingar, polisen, socialen, rätten har fått utstå detta.

Men det betyder inte att C har smutskastat B.

Citat:
Alla förutom hans vuxna son och någon till har genomskådat honom.

Haha tror du verkligen på det där?

Citat:
Det märkliga är att det knappt går att hitta ett enda ont ord som B yttrat om sin plågoande som inte varit sant.

Som vadå tex? Att C var en fyllare?

Oavsett vad B sagt om C så betyder inte det att allt C sagt om B är osant eller smutskastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in