Antar det sitter ett gäng café latte brudar och Tesla racerförare och undrar..vem släckte lyset?
Goda nyheter! Som relativt nybliven villaägare så hade jag koll på brytpunkten vid 100k, men jag visste inte att den gällde per person som äger bostaden. Ska man ha fel i sin budget så är det skönt när det är fel åt rätt håll så att säga.
Nu reviderar du historien. Jag skrev att om inte elpriserna stack iväg eller något annat oförutsett (krig tex) inträffar skulle räntorna inte gå upp märkväbart vilket ju är helt korrekt.
Du menar att en uppgång kostnadsmässigt på snart 125 % från början på året inte är märkvärdigt?
När blir höjningen märkvärdig? 200%? 300%? 400 %?
Goda nyheter! Som relativt nybliven villaägare så hade jag koll på brytpunkten vid 100k, men jag visste inte att den gällde per person som äger bostaden. Ska man ha fel i sin budget så är det skönt när det är fel åt rätt håll så att säga.
Om du har 7 msek I lån så diffar det typ 1000 kr i mån om ni är ett par. Riktig storm i ett vattenglas.
De som sitter på lån över 10 msek bryr sig knappast
Du menar att en uppgång kostnadsmässigt på snart 125 % från början på året inte är märkvärdigt?
När blir höjningen märkvärdig? 200%? 300%? 400 %?
Inte så märkvärdigt att det leder till bostadskrasch. Alla som sitter tajt kommer göra det pga amorteringskravet som kommer ryka.
6-7% ränta och bibehåller amorteringskrav skulle nog kunna få effekter på -30% eller mer. Dvs det tråden domedagsprofeter tror händer om räntan går upp 1%
Inte så märkvärdigt att det leder till bostadskrasch. Alla som sitter tajt kommer göra det pga amorteringskravet som kommer ryka.
6-7% ränta och bibehåller amorteringskrav skulle nog kunna få effekter på -30% eller mer. Dvs det tråden domedagsprofeter tror händer om räntan går upp 1%
De som tog lån 2021 har knappast snart tripplade lånekostnader i kalkylen.
Lägg till el och övrig inflation, mitt tips på 15 % nedgång över vintern börjar kännas optimistiskt.
Lägg till el och övrig inflation, mitt tips på 15 % nedgång över vintern börjar kännas optimistiskt.
15% är ju absolut ingenting med tanke på hur mycket det har gått upp bara sedan 2019.
Om det är on top på den nedgång vi redan sett är vi alltså på -25%? Tja allt är ju möjligt. Men det lutar inte mot det just nu sett till hur stabila priserna blivit
En sak är märklig. Priserna har stabiliserats nu med en ev. +1% uppgång och vi lär nog vara kvar här beroende på amorteringskravet senare i år.
Det sägs, enligt köpmedia, att väldigt mycket hushåll, den gamla köpkraften, fortfarande tror att priserna kommer att bli lägre i vinter.
Antagligen kommer vi att få en köprush kraftigt uppåt till dagens priser i vinter för den grupp som sitter och rullar tummarna och drömmer om att ha sparat in några tusenlappar på sitt kommande köp = uppgång i vinter väntar.
När ska detta ske?
Vinter är en lång period och december är en såkallad juli-månad med få affärer. November är lite för nära och oklart med amorteringskravet. Januari är en fattig månad efter julklappar. Jag säger då att uppgång kommer att ske kraftigt februari-april för hela landet.
Till och med bankerna hymlar inte med att slopat amorteringskrav vore kontraproduktivt vid den höga inflation som råder och Riksbanken höjer styrräntan.
Hushållen har stora räntehöjningar att räkna med framöver. Flera partier har öppnat för förändringar av amorteringskraven. I TV4:s utfrågningar av hälften av partiledarna under tisdagskvällen öppnade både Magdalena Andersson (S), Ulf Kristersson (M), Per Bolund (MP) och Johan Pehrson (L) för det. S-regeringen har givit Finansinspektionen i uppdrag att se över dem. Moderaterna och Liberalerna vill att amorteringskraven sätts på paus. Miljöpartiet vill slopa dem helt.
Enligt Nordea riskerar dock pausade eller slopade amorteringskrav att spä på inflationen ytterligare, som de redan räknar med toppar på 10% senare i höst.
”Nu har vi en valrörelse och då vill alla blidka väljarna, men även framöver tror jag partierna kommer vara ganska högljudda om att komma med olika utspel. Det finns en risk att vi kommer få se fler sådana här utspel, desto besvärligare situationen blir”, sa Annika Winsth undre pressträffen.
”För förstagångsköpare med stora lån skulle minskade amorteringskrav innebära en stor frigörelse av kassaflöde. Så det är en åtgärd som skulle få stor effekt, framför allt för hushåll med små marginaler. Men med det sagt kan det ha en stor inflationseffekt”, fyllde analytikern Gustav Helgesson i.