2022-09-08, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Nu höjde ECB med 75 punkter
Europeiska centralbanken rekordhöjer räntan
https://www.aftonbladet.se/a/69je8e

Styrräntan är på 1,25 nu.

Blir konstigt om inte Rb följer efter senare i månaden.

Varenda jävel vet ju att det är minst 0,75 som följer från Rb så det vore väldigt märkligt om så inte blev fallet ja..
Citera
2022-09-08, 15:09
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ovantad-ranteeffekt-kan-ge-dyrare-bolan

Antar det sitter ett gäng café latte brudar och Tesla racerförare och undrar..vem släckte lyset?
Goda nyheter! Som relativt nybliven villaägare så hade jag koll på brytpunkten vid 100k, men jag visste inte att den gällde per person som äger bostaden. Ska man ha fel i sin budget så är det skönt när det är fel åt rätt håll så att säga.
Citera
2022-09-08, 16:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu reviderar du historien. Jag skrev att om inte elpriserna stack iväg eller något annat oförutsett (krig tex) inträffar skulle räntorna inte gå upp märkväbart vilket ju är helt korrekt.
Du menar att en uppgång kostnadsmässigt på snart 125 % från början på året inte är märkvärdigt?
När blir höjningen märkvärdig? 200%? 300%? 400 %?
Citera
2022-09-08, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Goda nyheter! Som relativt nybliven villaägare så hade jag koll på brytpunkten vid 100k, men jag visste inte att den gällde per person som äger bostaden. Ska man ha fel i sin budget så är det skönt när det är fel åt rätt håll så att säga.

Om du har 7 msek I lån så diffar det typ 1000 kr i mån om ni är ett par. Riktig storm i ett vattenglas.

De som sitter på lån över 10 msek bryr sig knappast
Citera
2022-09-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du menar att en uppgång kostnadsmässigt på snart 125 % från början på året inte är märkvärdigt?
När blir höjningen märkvärdig? 200%? 300%? 400 %?

Inte så märkvärdigt att det leder till bostadskrasch. Alla som sitter tajt kommer göra det pga amorteringskravet som kommer ryka.

6-7% ränta och bibehåller amorteringskrav skulle nog kunna få effekter på -30% eller mer. Dvs det tråden domedagsprofeter tror händer om räntan går upp 1%
Citera
2022-09-08, 17:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Inte så märkvärdigt att det leder till bostadskrasch. Alla som sitter tajt kommer göra det pga amorteringskravet som kommer ryka.

6-7% ränta och bibehåller amorteringskrav skulle nog kunna få effekter på -30% eller mer. Dvs det tråden domedagsprofeter tror händer om räntan går upp 1%
De som tog lån 2021 har knappast snart tripplade lånekostnader i kalkylen.
Lägg till el och övrig inflation, mitt tips på 15 % nedgång över vintern börjar kännas optimistiskt.
Citera
2022-09-08, 17:41
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Lägg till el och övrig inflation, mitt tips på 15 % nedgång över vintern börjar kännas optimistiskt.
15% är ju absolut ingenting med tanke på hur mycket det har gått upp bara sedan 2019.
Citera
2022-09-08, 18:05
Medlem
Citat:

Om det är on top på den nedgång vi redan sett är vi alltså på -25%? Tja allt är ju möjligt. Men det lutar inte mot det just nu sett till hur stabila priserna blivit
Citera
2022-09-08, 18:16
Medlem
foxxis avatar
En sak är märklig. Priserna har stabiliserats nu med en ev. +1% uppgång och vi lär nog vara kvar här beroende på amorteringskravet senare i år.
Det sägs, enligt köpmedia, att väldigt mycket hushåll, den gamla köpkraften, fortfarande tror att priserna kommer att bli lägre i vinter.

Antagligen kommer vi att få en köprush kraftigt uppåt till dagens priser i vinter för den grupp som sitter och rullar tummarna och drömmer om att ha sparat in några tusenlappar på sitt kommande köp = uppgång i vinter väntar.
När ska detta ske?
Vinter är en lång period och december är en såkallad juli-månad med få affärer. November är lite för nära och oklart med amorteringskravet. Januari är en fattig månad efter julklappar. Jag säger då att uppgång kommer att ske kraftigt februari-april för hela landet.
Citera
2022-09-08, 18:28
Medlem
Till och med bankerna hymlar inte med att slopat amorteringskrav vore kontraproduktivt vid den höga inflation som råder och Riksbanken höjer styrräntan.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/nordea-pausade-amorteringskrav-kan-ha-stor-inflationseffekt

Citera
2022-09-08, 18:30
Medlem
Citat:
Nu kanske Riksbanken behöver lite mer i gottpåsen.
https://www.di.se/nyheter/rantesmockan-riksbanken-pa-vag-mot-monsterforlust/

Det kommer att vara många som måste vara med och betala för klimatalarmismen och vindsnurrorna.

Ja inte de roligaste tiderna att vara finansminister i Sverige.
Citera
2022-09-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Januari är en fattig månad efter julklappar.

Haha ja jävlar vad klappar folk måste köpa om bostadsköpet behöver läggas på is.

Nä, januari är en av de bättre månaderna att sälja bostad i, om inte den bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in