Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-07, 20:56
  #1
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Behöver man vara en bank för att få låna av riksbanken?

Jag betalar 2% i ränta för lån mot en privatägd bank, pengar denne inte har utan bara pinky-promise att den har. Nya pengar är skapade ur intet.
Men samtidigt är riksbankens reporäntan på 1% (exempelsiffror alltså).

Så klart hade jag hellre hade lånat direkt av riksbanken. Men det har jag inte möjlighet till.
Nr1. Vad krävs för att jag ska ha möjlighet till det? Måste jag äga en bank? I så fall vad må till för att starta en? Dyra viner till rätt personer och våta tungor kring rätt personers könsorgan, eller bara skicka in en ansökan och få en stämpel?

Nr2. Varför har reporäntan så stor påverkan på vanliga dödligas ränta? Vad behöver banker låna till (om det bara är banker som får låna från riksbanken) när de själva kan printa oändligt med pengar?

Nr3. Hur kan en bank ens fallera? De får mycket bättre lån än alla andra, och de kan trycka pengar efter eget behag. De sitter till synes på världshistorians största räkmacka som inte ens en med downs syndrom hade kunnat misslyckas med. Ändå behöver de räddas med hjälp av kundernas skattepengar titt som tätt för att inte konkursa.
Är det något jag missar här? Som inte har att göra med Blå Tåget-låtar och lönndiktatur.
Citera
2022-09-07, 21:02
  #2
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Nr3. Hur kan en bank ens fallera? De får mycket bättre lån än alla andra, och de kan trycka pengar efter eget behag.
Naturligtvis kan inte en bank bara trycka pengar, som du tror.

Bankkrisen i början på nittiotalet motbevisar den fantasin.
Citera
2022-09-07, 21:05
  #3
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Naturligtvis kan inte en bank bara trycka pengar, som du tror.

Bankkrisen i början på nittiotalet motbevisar den fantasin.
Det är precis vad de gör när du tar tex ett bolån.

Men det bör vara fler parametrar som påverkar eftersom de ändå lyckas fallera. Det är dessa jag är nyfiken på.
Citera
2022-09-07, 21:07
  #4
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Det är precis vad de gör när du tar tex ett bolån.

Men det bör vara fler parametrar som påverkar eftersom de ändå lyckas fallera. Det är dessa jag är nyfiken på.
Varför tryckte de då inte bara mer pengar när kreditförlusterna rasade in?
Citera
2022-09-07, 21:09
  #5
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Varför tryckte de då inte bara mer pengar när kreditförlusterna rasade in?
Precis. Därav frågorna i trådstart.
Citera
2022-09-07, 21:12
  #6
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Precis. Därav frågorna i trådstart.
Och det kan inte vara så att bankerna faktiskt inte bara helt enkelt trycker pengar?

Att din fråga är en icke-fråga?

Ungefär som att fråga sig hur grannen kan ha råd med en merca, när hen inte ens har en merca.
Citera
2022-09-07, 21:19
  #7
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Och det kan inte vara så att bankerna faktiskt inte bara helt enkelt trycker pengar?

Att din fråga är en icke-fråga?

Ungefär som att fråga sig hur grannen kan ha råd med en merca, när hen inte ens har en merca.
Nej, tyvärr inte. Tyckte själv det var så orimligt att jag surade ur av orimligheten när jag blev given insikten för ett gäng år sedan, här på FB till och med.
Men så är det. Pengar skapas ur intet av privata banker när du tar lån.
Banken ger ut ett löfte om pengar, inte reda pengar, och då har ironiskt nog mer pengar skapats, ur luft.
Citera
2022-09-07, 21:22
  #8
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Nej, tyvärr inte. Tyckte själv det var så orimligt att jag surade ur av orimligheten när jag blev given insikten för ett gäng år sedan, här på FB till och med.
Men så är det. Pengar skapas ur intet av privata banker när du tar lån.
Banken ger ut ett löfte om pengar, inte reda pengar, och då har ironiskt nog mer pengar skapats, ur luft.
Okej, om du tror att det fungerar så, så kanske det beror på att det är något fel i pengatrycksmaskinen de har i källaren? Kanske tryckfärgen är slut? Eller bara att tryckaren tagit semester?
Citera
2022-09-07, 21:24
  #9
Medlem
Fosterlands avatar
Svaret på detta är fractional reserve banking, dvs de behöver bara ha en bråkdel av pengarna på fickan. Det är så hela det ekonomiska systemet är uppbyggt, ett globalt pyramidspel.

Skulle det bli en bank run så finns det inte en sportkeps på att bankerna klarar sig. Eller jo, de får skattepengar för att räddas.
Citera
2022-09-07, 21:28
  #10
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Okej, om du tror att det fungerar så, så kanske det beror på att det är något fel i pengatrycksmaskinen de har i källaren? Kanske tryckfärgen är slut? Eller bara att tryckaren tagit semester?
Aha, du hakade upp dig på ordet "tryckta". Det är bara ett figure of speech. Bara några procent av alla kronor är i faktiska sedlar och mynt.
Så nej, jag menar inte att de pressar fysiska sedlar när de ger ut ett lån.
Citera
2022-09-07, 21:31
  #11
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Aha, du hakade upp dig på ordet "tryckta". Det är bara ett figure of speech. Bara några procent av alla kronor är i faktiska sedlar och mynt.
Så nej, jag menar inte att de pressar fysiska sedlar när de ger ut ett lån.
Okej, då är det väl hen som plusar på beloppet under "tillgångar" i bankens excel-ark som har tagit semester.
Citera
2022-09-07, 21:36
  #12
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Svaret på detta är fractional reserve banking, dvs de behöver bara ha en bråkdel av pengarna på fickan. Det är så hela det ekonomiska systemet är uppbyggt, ett globalt pyramidspel.

Skulle det bli en bank run så finns det inte en sportkeps på att bankerna klarar sig. Eller jo, de får skattepengar för att räddas.
Ja, och det är jag undrar över, hur de ens kan misslyckas? Eller att deras börsvärde någonsin sjunker. Borde ju vara konstant ökning.
De får ju allt gratis och lite till för noll motprestation. I alla fall när man tittar på det utifrån.

Är det bara to big to fail som gör för många lite för giriga i att utöka utanför sin guldkalv?
Men bör vara något djupare i systemet jag helt enkelt inte fattar, i alla fall i tillägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Okej, då är det väl hen som plusar på beloppet under "tillgångar" i bankens excel-ark som har tagit semester.
Ja, inte helt orimligt känns det som ibland.
__________________
Senast redigerad av AnOldBeginning 2022-09-07 kl. 21:39.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback