2022-09-07, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tr0bler0ne
TV4 Nyheterna kl 19.00 idag nämnde elbolag som på olika sätt försöker förändra kunders avtal. Speciellt nämndes Eon, Stockholms Elbolag, Telinet och Svealands Elbolag.
E.on är ormar. Var extremt offensiva på att sätta ockerpriser på elnätsavgifter (monopol) innan lagändring gjorde det omöjligt att fortsätta.
Stockholms elbolag och Svealands elbolag är ju kända för att vara rövare som pysslar med spekulation. Kan mycket väl tänka mig att dom bara lägger ner sina bolag när det blir lite för dyrt, och sen startar dom bara upp ett nytt. Antar att många av dessa har samma ägare (även Cheap Energy)
Citera
2022-09-07, 19:47
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.zerohedge.com/energy/western-elites-sanctions-fever-will-see-common-people-freeze-wreck-lives-putin

Varnade folk här på Flashback om konsekvenserna av sanktionerna mot Ryssland, men man ville vara så ”goda” och man petade på björnen och nu slår den tillbaka.

Bra jobbat kära ledare

https://twitter.com/disclosetv/status/1567462388898594816#m

Flatten the curve!

Kris till kris för att få kontroll. Först COVID men folket såg igenom det och nu detta. Men folk fattar inte att de är under attack.
Senast redigerad av Haddock93 2022-09-07 kl. 19:58.
Citera
2022-09-07, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Kan mycket väl tänka mig att dom bara lägger ner sina bolag när det blir lite för dyrt, och sen startar dom bara upp ett nytt. Antar att många av dessa har samma ägare (även Cheap Energy)

absolut, så är det.
Dessa bolag har ju haft arbetsrelationer med putins oligarker i mer än 50 år, självklart skiter de i Sverige om de erbjuds skatteparadis på andra sidan östersjön.
Citera
2022-09-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja att du nu sitter med svarte petter och får betala mer för din el för att du har rörligt har du väl bara dig själv att skylla?

Varför har du inte bundit ditt elavtal ? är det nått som hindrat dig? Jag band mitt elavtal i december, redan då var jag väldigt orolig för inflationen så jag band det på 3 år, istället för 1 år som jag brukar.

Eftersom jag band på 3 år så gick det upp rätt mycket om jag bara skulle bundit det på 1 år, men jag ville ta det säkra före det osäkra.

Så nu sitter jag här med ett elavtal på 60 öre/kilowatten som går ut december 2024.

Återigen, vad är din ursäkt för att du inte bundit det?

Först sa rysl att det enbart var ett litet avbrott och endast en reparation på någon turbin. Sen kom Eu in och sanktionerade dem. Sen i veckan sa rysl att de inte kommer starta upp förens sanktionerna är upphävda.

Vårat kära eu bör göra det bästa för invånarna för de är väl på något sätt folkvalda?
Allt annat vore orimligt.

Blir till att bända upp golvet och elda det och även passa på att odla potatis här inne vintertid så spar man även in lite på maten också.

Kommer synas vilka som haft bundna avtal kontra rörliga för till sommaren 2023 kommer dessa it ur sina skrymslen och se ut som auswitch fångar /gollum pga all disponibel inkomst gått till elräkningar.

Ganska komiskt ändå när endast elräkningen överskrider hela inkomsten. tänk om det skulle bli samma sak med maten eller drivmedel 25.000:- för 4 matkassar eller för två tankningar av bilen. Spännande tider!
Citera
2022-09-07, 19:51
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
Dels menar jag det du adresserar, jag säger inte att du är orättfärdig i att känna precis sådär. Jag skulle kännt detsamma i din båt.

men jag menar emellertid också att elbolagets kundlista kreditvärdighet är det enda som håller det nuvarande ekonomiska systemet flytande. Det är en nationell säkerhetsrisk?

När folk börjar få sparkenpga för hög produktkostnad på bandet - så kommer allt förändras - det finns inga garantier att du får el överhuvudtaget om ditt elbolag om det går i kk.

Vilket de troligtvis kommer att göra - om inte regeringen tillsätter flera hundra miljarder.. vilket egentligen bara skjuter problemet till nästa vinter osv etc ..

Att Eon som producerar sin egen energi skulle gå i konkurs ser jag som obefintlig.

Det enda som händer för Eon när jag får betala 60 öre/kilowatten är att dom tjänar MINDRE på mig än om dom skulle kunna exportera det till Tyskland.
Citera
2022-09-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
i en marknad så volital som elmarknaden - idag och de kommande åren... Det går inte att basera det svaret efter dina vanliga marknadsmodeller.

Precis, den är volatil i sin natur. Det vet energibolagen, mest av alla.

För att force majeure ska vara applicerbar krävs en oförutsägbar och exceptionell händelse som direkt påverkar den egna prestationen. En bombning av en anläggning som ägs av energiavtalet.

Tankern i Suez förra året är betydligt knivigare och mer intressant.

Om inte annat faller det på att det handlar om konsumentavtal inom Sverige, inte avtal mellan näringsidkare över handelsgränser.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Först sa rysl att det enbart var ett litet avbrott och endast en reparation på någon turbin. Sen kom Eu in och sanktionerade dem. Sen i veckan sa rysl att de inte kommer starta upp förens sanktionerna är upphävda.

Vårat kära eu bör göra det bästa för invånarna för de är väl på något sätt folkvalda?
Allt annat vore orimligt.

Blir till att bända upp golvet och elda det och även passa på att odla potatis här inne vintertid så spar man även in lite på maten också.

Kommer synas vilka som haft bundna avtal kontra rörliga för till sommaren 2023 kommer dessa it ur sina skrymslen och se ut som auswitch fångar /gollum pga all disponibel inkomst gått till elräkningar.

Ganska komiskt ändå när endast elräkningen överskrider hela inkomsten. tänk om det skulle bli samma sak med maten eller drivmedel 25.000:- för 4 matkassar eller för två tankningar av bilen. Spännande tider!

Och varför har du inte bundit ditt elpris?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Finansinspektionen borde få rätt att gräva in sig i ett elbolags ekonomi för att bedöma om det är skäligt att bryta kunders avtal. Att bara säga rakt ut betyder ju inget. Känns som det sitter en packe lycksökare som vill göra sig en hacka med att nyttja FM.

Jo men nu har ju visserligen regeringen blandat in reklamations inspektionen mm
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.zerohedge.com/energy/western-elites-sanctions-fever-will-see-common-people-freeze-wreck-lives-putin

Varnade folk här på Flashback om konsekvenserna av sanktionerna mot Ryssland, men man ville vara så ”goda” och man petade på björnen och nu slår den tillbaka.

Bra jobbat kära ledare

Nu säger ju även nyhetsankarna på tv att Eu sitter i knät på rysl.
Vad händer om importen av olja stannar av då? Får vi hyperinflation då eller vad sker i ett sådant läge?
Citera
2022-09-07, 19:54
Medlem
Det blir ju klausulens utformning som avgör om det går.

Går ganska lätt att utläsa.

Force majeur-klausuler är ofta skrivna på ett dåligt sätt. :-)
Citera
2022-09-07, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Politikerna är arga för de säger att avtal ska hållas. Ja men det brukar var en punkt i avtalet om force majeure, och kriga brukar vara ett exempel som kan utlösa detta. Så force majeure är en del av avtalet.

Det finns inte tillräcklig koppling till kriget (som var rätt väntat). Sen är det ju ett avtal med konsument. Då ska tolkningen vara väldigt restriktiv (till konsumentens fördel).

De bundna avtalen gäller. Det är ju just prisökning folk försäkrat sig mot. :-)
Citera
2022-09-07, 19:57
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Nu säger ju även nyhetsankarna på tv att Eu sitter i knät på rysl.
Vad händer om importen av olja stannar av då? Får vi hyperinflation då eller vad sker i ett sådant läge?

Vi får ta på oss en överdragströja, och duscha 5 minuter istället för 8.

Ryssen skickas till tidig medeltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in