2022-09-07, 16:43
Medlem
Rambovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
de bolaget som sköts som en affärsverksamhet?

Så 99% av elbolagen sköts inte som en affärsverksamhet? Ditt fån
Citera
2022-09-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Så vad gråter de över? Att de inte kan göra högre rekordvinster än de redan gör? Kan man hävda force majeure om man går med rekordvinst?

nej de gråter nu för att skapa det politiska spelrummet... så de lättare kan få 750 bortlovade miljarder, lite senare i vinter - efter valet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Företag som Klarna har gått med förlust i alla år.

Klarna är speciellt för de köper in sig på en monopolmarknad - dvs de försöker köpa in sig i det intrernationella banksystemet (skuldmarknaden). Därför är deras skulder egentligen ren vinst. För deras skulder är köpte skulder - som de får ut ränta på. dvs skuldräntan är mkt högre än sparräntan & belåningsräntan, så det är ekonomiskt hållbart att köpa skulder - med lånade pengar, så länge de kan drivas in i slutändan så är det ok. Vi får se hur det blir med den saken nästa år och året därpå.
Senast redigerad av Fittsill 2022-09-07 kl. 17:01.
Citera
2022-09-07, 16:46
Medlem
Klappasäftens avatar
De enda som gnäller i den här tråden är de idioter som bundit vid 50 öre eller liknande. Medan de som kör rörligt går under ekonomiskt och inte kan binda till 50 öre längre utan 600 öre eller mer.

Jag hoppas fasta avtal bryts genast. Sådana här olikheter kan vi inte ha det i Sverige.
Citera
2022-09-07, 16:48
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambovic
Vilket är det jävla bolaget som vill pissa på sina kunder?
Svar: Inget bolag, det här är en endast stor "Clickbait" och halva Flashback verkar ha gått på det... "Enligt källor..." nåja
Citera
2022-09-07, 16:50
Medlem
Det bör knappast uteslutas att en del av bolagen som förnekat till myndigheterna under dagen i själva verket hade force majeure i planerna i morse. Blev lite konstig stämning när Ekot påtalade källskydd på presskonferensen.

Dock har de större bolagen knappast så efterblivna jurister att de ens sett force majeure som möjlighet. Höjda kostnader som inte i närheten sätter likviditeten i fara (särskilt inte efter 250 miljarders-lånet) är knappast detsamma som att det uppstått oförmåga att prestera sin del av avtalet.
Senast redigerad av SjuLyktor 2022-09-07 kl. 16:57.
Citera
2022-09-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SjuLyktor
är knappast detsamma som att det uppstått oförmåga att prestera sin del av avtalet.

i en marknad så volital som elmarknaden - idag och de kommande åren... Det går inte att basera det svaret efter dina vanliga marknadsmodeller.
Citera
2022-09-07, 16:54
Medlem
Dille24s avatar
Förmodligen var detta en testballong för att se folkets reaktioner. Förhoppningsvis blev de avskräckta tills våra avtal går ut.
Citera
2022-09-07, 16:59
Medlem
Hoppas alla förstår att elleverantörerna blöder, medan producenterna gör vinst.
Citera
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
De enda som gnäller i den här tråden är de idioter som bundit vid 50 öre eller liknande. Medan de som kör rörligt går under ekonomiskt och inte kan binda till 50 öre längre utan 600 öre eller mer.

Jag hoppas fasta avtal bryts genast. Sådana här olikheter kan vi inte ha det i Sverige.
Alla har väl haft möjlighet att binda till 50 öre/kWh eller hur tänker du nu?
Citera
Medlem
kubuns avatar
Jag har alltid sett till å ha fast elavtal. Vid senaste avtal jag slöt så var det efter en intensiv diskussion med elförsäljaren som mycket enträget försökte övertyga mig om det förtjänstfulla för mig att istället teckna ett rörligt avtal. Så hade han nog inte hållit på om de inte sett det jag såg nämligen att den då framtida ökande elanvändningen skulle komma driva upp priserna. Många batterier små gör till slut ett helt elkraftverk....

Hm...folk klarade sig ju utan el i hemmen på 1800-talet så det kanske kan vara något, å så snikladda mobilen utanför hemmet. Undrar vad det kostar att stänga av elen respektive koppla in den igen vid senare eventuellt lägligare tillfälle? Antagligen lika oskäligt pris som för att göra så med gasen

Förresten....sänker de lägenhetstemperaturen för å spara el så resulterar det säkerligen i ökat gasanvändande. I alla fall i många fall där det saknas mätare Så då kanske man nog snart kan få gasmätare installerad, som ju hittills inte låtit sig göras
Senast redigerad av kubun 2022-09-07 kl. 17:04.
Citera
2022-09-07, 17:00
Medlem
Vilka elbolag rör det sig om?
Enligt artikeln är det vissa elbolag.
Hur är det med källkritik... Behövs inte det när det är SR som publicerar?

Luktar skrämselpropaganda.

Jag har inte läst alla 600+ inlägg i tråden.
Citera
2022-09-07, 17:01
Medlem
S.Kandals avatar
Eftersom jag är ständigt skeptisk till i stort allt som strömmar ut från SR och svt tippar jag att detta är ren bullshit. Detta ger däremot regeringen och statsministern chansen att visa handlingskraft. Dvs skälla "på de onda elbolagen" och visa att de minsann står på folkets sida. Uppenbarligen har det gått ut en enkät till ca 100 elbolag med ställd fråga. 1% av dessa hade svarat att de funderade på att åberopa force majeure, dvs ett bolag.

Jag säger bullshit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in