2022-09-07, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Oj, är det så alltså?! Ska bli intressant att följa utvecklingen på det här. Om det är så att det enbart gäller mot privatpersoner så blir jag helt mållös. Saknar ord för svineriet!
För att de stora förbrukarna har inte standard fastpris avtal som en privatkund. Storförbrukarna bär själva sin finansiella risk om de avviker från de prissäkrade volymerna, O detta mäts tidvis. Medans en privatkund kan ha tecknat ett fastpris när denne hade 11k kwh i årsförbrukning och nu efter lite spabad installation mm ligger på närmare 20k och får fortsatt samma pris för hela förbrukningen vilket gör att elbolagen får ta förlusten för de som avviker. Sen säger jag inte att de är rätt att bryta ingångna avtal, jag förklarar bara skillnaden mellan ett avtal med en privatkund och nån som gör av med 10 gwh/år.
Citera
2022-09-07, 08:55
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av octogon
ja det här pratade jag och några andra om häromdagen att dom snart kommer säga upp bundna avtal, det var bara en tidsfråga egentligen, säger dom upp mitt bundna avtal så säger jag upp min el. är redan förberedd på detta sedan länge, har några solpaneler och batterier, det räcker för min laptop och mobil, dom får inte ett jävla öre av mig.
köper konserver hädanefter och lagar mat i skogen 50 meter från min lgh.

Jag har lite liknande tankar. Har dessutom bredband och nät i samma lokala bolag. Kanske smäller alla rutor på deras närliggande huvudkontor som kompensation i samma veva..

Tycker inte att något av det som händer nu är force major. Ukraina blev invaderat redan 2014 och det är främst kärnkraftens nedläggning som dragit upp priserna här i Sverige.
Citera
2022-09-07, 08:55
Medlem
Det var bara en tidsfråga innan någon skulle dra upp force majure klausulen, diskuterade detta för en månad sedan och framstod som en idiot och blev kallad hjärtlös. Hävdade att det vore genialt för el företagen, de har absolut ingenting att förlora på att försöka. Vem är det som är idiot nu? Sjävklart synd om kunderna, vad tror ni blir alternativen? Sken avveckling av företagen/konkurser? Vill man verkligen få ner priserna skulle man precis som Frankrike temporärt satt kärnkraften i drift istället för att åsamka denna röra/stress på folks axlar som redan lider som det är med alla matpriser och liknande som skjutit i taket. De fattigare blir såklart bara fattigare och det är de "rödgröna" som styr, jag är fan förvånad.
Citera
2022-09-07, 08:57
Medlem
Elbolagen är de som tjänar pengar här. Att hävda force major är inget annat än klassiskt kapitalistiskt rovprisbeteende.

Elpriserna var höga redan innan kriget och beror på de upptrissade exportpriserna samt EUs prissättningspolitik som går att omförhandla av mer alerta politiker. Precis som många länder gör nu genom att bryta loss nationell försörjningsel från internationell exportel.

Sverige har en icke fungerande elmarknad som bedrivs av både statliga och privata aktörer i svenska elnät idag och där medborgarna tvingas bli egenförsörjande elproducenter för att klara av sin ekonomi. De som inte kan eller har resurser måste flytta från sina hus.

Detta är inget annat än totalhaveri från statens sida.

Kanske dags och nalla på elbolagens vinstmarginaler och låta medborgarna ta ut en mycket större kostnad för att låta aktörerna använda våra offentliga elnät och på såvis justera elpriset den vägen.
Citera
2022-09-07, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donkallot
Nej de med fastpris bidrar inte till ditt pris på fakturan din nöt.. fortfarande priset sätts efter nordpool spot och har inget att göra med fastpris avtalen.
Du är bara en människa som missunnar de som var smarta nog och ta fast i tid.
-om jag har de dåligt, då ska alla ha de lika dåligt.

Skall man njuta av privilegiet att kunna bo i Sverige så skall man också bidra till att upprätthålla dess infrastruktur och suveränitet.
Vad händer om 500.000 hushåll går i konkurs ? Vad tror ni händer med ekonomin då? Regeringen tvingas gå in med ännu mer pengar för att inte samhället skall kollapsa och arbetsmarknaden tvärstannar. Företag tvingas varsla allt och alla. Vårat samhälle är uppbyggt kring välfärd och offentlig sektor så kommer ej pengar in i form av skatter.. ja då åker inflationen upp utan bara satan.. då kan även ni med ”bundna avtal” ta del av privilegiet att handla drivmedel för 75kr litern och matkasse för 5000:- varje gång ni handlar.
Citera
2022-09-07, 09:00
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Så, bara för att du är korkad ska alla lida?

Självklart! Jag vill se er med fasta avtal känna av lite av det aktuella läget också istället för att ni ska hoppa runt på divererse sociala medier och skryta om era billiga avtal bara för att tro att ni är något.

Själv tror jag på ett förstatligande av elmarknaden. Den fungerar när läget är lugnt men under kristider havererar den helt och hållet. Innan elmarknaden blev marknadsanpassad betalade vi väldigt billigt för elen.

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Elbolagen är de som tjänar pengar här. Att hävda force major är inget annat än klassiskt kapitalistiskt rovprisbeteende.

Elpriserna var höga redan innan kriget och beror på de upptrissade exportpriserna samt EUs prissättningspolitik som går att omförhandla av mer alerta politiker. Precis som många länder gör nu genom att bryta loss nationell försörjningsel från internationell exportel.

Sverige har en icke fungerande elmarknad som bedrivs av både statliga och privata aktörer i svenska elnät idag och där medborgarna tvingas bli egenförsörjande elproducenter för att klara av sin ekonomi. De som inte kan eller har resurser måste flytta från sina hus.

Detta är inget annat än totalhaveri från statens sida.

Kanske dags och nalla på elbolagens vinstmarginaler och låta medborgarna ta ut en mycket större kostnad för att låta aktörerna använda våra offentliga elnät och på såvis justera elpriset den vägen.

Det är inte synd om de som bor i hus. Bor man i hus bör man ha tillräcklig med pengar i nödsituationer. De det är synd om är fattiga som redan innan elkrisen och speciellt med ökade matkostnader lever på marginalerna dvs psykiskt och fysiskt sjuka.
Senast redigerad av Klappasäften 2022-09-07 kl. 09:04.
Citera
2022-09-07, 09:03
Medlem
Samma sorts klausul finns i så gott som alla avtal.

Kort och gott, räkna med att era bundna rivs upp på så gott som allt. Elavtal, bolån...Ni står för risken.

Glömde jag säga att även anställningsavtal har force majeure?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Som om elbolagen skulle bry sig om vad som håller juridiskt gentemot kunden.

Man skickar nog helt enkelt ut brev till kunderna där man säger upp avtalet och så blir det upp till kunden att driva det juridiskt om dom så önskar, vilket förmodligen väldigt få kunder orkar.

Så för dig med ett fast förmånligt avtal... Bered dig på att få ett brev i brevlådan från ditt elbolag inom en väldigt snar framtid.

Det tror jag med. De struntar i lagar och regler om det finns pengar att tjäna. Dessutom får de nu en massa bidrag från regeringen så dollartecknet lyser väl i ögonen på dom.
Citera
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Tycker du flera hundra procent är normalläge? Då kan du ju nästa gång du handlar mat be om att få betala 1000% mer för matkassen på 500:- och istället i fortsättningen pröjsa 5000:- (om du nu anser detta vara normalt)

Bundet och rörligt i fredstid är normalläge. Då kan rörliga ligga tex mellan 0,35kr upp till 1,2kr för kWh. Nu är det från 0,35 upp till 6kr pga världsläget. Att nordstream är avstängt. Att Eu har elbrist, att vi solidariskt får ta och hjälpa sälja el.

Nej jag har ej påstått det, se min senaste posthistorik.
Men måste det vara normalläge för att det ska vara rättvist?
Du är bara grinig för att du har det dyrt och jobbigt, det förstår jag.
Men du kunde ha bundit i December förra året när det redan då var snack om höga elpriser på ca 70öre/kWh. Nu gjorde du ju inte det av diverse anledningar (lat kanske? Du kanske trodde du visste bättre?) och då får du helt enkelt betala priset.
Alla val har konsekvenser.
Konsekvensen med fast pris är att betala för mycket pengar per kWh i princip alltid.
Konsekvensen med rörligt är att få betala ohyggligt mycket pengar vid ytterst enskilda tillfällen, som detta.
Citera
2022-09-07, 09:04
Medlem
Masingas avatar
Allt går enligt TGR planen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCreepy
Jag tecknade bundet pris 31 maj. Fick ett pris till 196 öre/kWh i 3 år. Detta var alltså EFTER Rysslands invasion av Ukraina och EU’s första sanktioner.

Åt helvete att de kan hävda Force majure i mitt fall. Jag tecknade avtalet under pågående krig.
Nä, extremt osannolikt att de får igenom det i ditt fall. Dessutom hade Ryssland redan börjat strypa gasen i Maj, så om de inte fattade vartåt det barkade redan då så är de helt enkelt inkompetenta.

Den här artikeln publicerades dagen efter du band: https://www.dn.se/ekonomi/myndighet-...r-el-i-vinter/

Om man som elbolag har den informationen (vilket de rimligen hade, det är deras jobb att ha koll), när avtalet erbjöds och tecknades, så är chansen att det håller i rätten i stort sett noll.

Band man däremot 2020 på 5 år så är det åtminstone inte helt orimligt att de kan hävda att det var oförutsett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Oj, är det så alltså?! Ska bli intressant att följa utvecklingen på det här. Om det är så att det enbart gäller mot privatpersoner så blir jag helt mållös. Saknar ord för svineriet!

Bra då kanske det äntligen blir lite uppror mot den fria marknaden som högern höjt till skyarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in