2022-09-07, 18:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Tror jag skrivit det i en annan tråd men elmarknaden är medvetet byggd så här för att driva elproduktionen mot billigare metoder. (Man ska liksom vilja ”ersätta sista kWh”).

Men det är fortfarande så att elbolagen upphandlar elterminer på samma tid som de erbjuder fasta elavtal. Typ Svealands Energi köper sitt eget ”fastprisavtal” från Vattenfall för 1.9kr/kWh för 3 år (vilket Vattenfall GÄRNA säljer, så de producerar el för 10 öre/kWh), och sen säljer Svealands Energi ett fastprisavtal till dig för 2kr/kWh.

Det finns liksom ingen ekonomisk anledning för dem att häva ett sådant avtal om inte elörbrukningen hos deras kunder skiljer sig massivt från vad de upphandlat i elterminer. Men det får man ju anse ligger på företagets ansvar att korrekt bedöma sin risk.

Så, jo, inom kontexten fungerar det som det är tänkt. Sen har du helt rätt i att resten av marknaden har en massa inslag av reglering.

Du noterade väl att jag bara diskuterade det sista i min fetmarkering. Att du säger att det är byggt så här invänder jag inte emot. Det jag menar är att ordet »marknad« kan användas på två sätt: 1. en plats eller ett förhållande där affärer sker och 2. en situation där alla aktörer känner till spelreglerna och ges samma villkor och affärer styrs i fullständig konkurrens genom utbud och efterfrågan.

Det finns inte en chans i världen att beslutsfattarna (politikerna) trodde att en avreglerad elmarknad skulle uppföra sig så här och de trodde heller aldrig att EU:s marginalprissättning skulle slå tillbaka negativt. Det finns ju »marknader« med olika spelregler enligt 1. Vissa är önskvärda (statliga monopol) medan andra inte är det, men finns ändå (oligopol).

En annan sak som inte heller tillhör en fri marknad i fullständig konkurrens är att staten ska tjäna mer om priset skenar (fiskalt). Skatt på omsättning bör endast ha preventivt syfte.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
göteborgs energi tror jag de var? kan givetvis ha fel
har för mig att det var de som har blivit bästa elbolaget flera år i rad.. antagligen anledningen varför de som ensamt elbolag sa sanningen...
Nej. Det var det inte.

Det är tydligen ett (flera?) anonymt bolag som vill göra detta.
Citera
Medlem
Citat:
göteborgs energi tror jag de var? kan givetvis ha fel
har för mig att det var de som har blivit bästa elbolaget flera år i rad.. antagligen anledningen varför de som ensamt elbolag sa sanningen...

Nej Göteborgs energi är det tydligen inte. Så då kan vi räkna bort Göteborgs Energi
https://www.goteborgenergi.se/
Senast redigerad av Tavelramskrok 2022-09-07 kl. 18:52.
Citera
2022-09-07, 18:51
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
så du menar att det är bedrägligt att inte ta ockerpriser av sina kunder - i decennier? Och storbolagen som kan garantera sina fastpris i 4 månader, är hjältarna, enligt dig?
Bedrägligt är att inte kunna leva upp till avtalet. Det är därför man tecknar fastpris hos seriösa aktörerna då man vet att de är uppbackade om något händer som är lite grejen med varför man tecknar fasta avtal från första början.
Citera
2022-09-07, 18:54
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Vad händer om bolaget går i konken? Och inget annat bolag vill köpa upp dessa avtal.

Ja då är det ju en annan sak. Då upplöses avtalen antar jag och folk får hitta en annat elavtal.
Citera
2022-09-07, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
2. en situation där alla aktörer känner till spelreglerna och ges samma villkor och affärer styrs i fullständig konkurrens genom utbud och efterfrågan.

Det finns inte en chans i världen att beslutsfattarna (politikerna) trodde att en avreglerad elmarknad skulle uppföra sig så här och de trodde heller aldrig att EU:s marginalprissättning skulle slå tillbaka negativt. Det finns ju »marknader« med olika spelregler enligt 1. Vissa är önskvärda (statliga monopol) medan andra inte är det, men finns ändå (oligopol).

En annan sak som inte heller tillhör en fri marknad i fullständig konkurrens är att staten ska tjäna mer om priset skenar (fiskalt). Skatt på omsättning bör endast ha preventivt syfte.

nr2.
det komiska är att vi pratar om en marknadsplats som Putins/oligarkerna har köpt politiska tjänster på i över 30 år(?). Sverige en av dem.
Att tro att det inte finns Putin-vänner kvar på den Nordiska elbörsen är .. ja. urkorkat.

hela den här debatten.. alltså, Sverige måste dra sig ur den nordiska elbörsen eller så måste den stängas för vinstintresse.

EL-Börsen har blivit en nationalsäkerhetsrisk.
Senast redigerad av Fittsill 2022-09-07 kl. 18:58.
Citera
2022-09-07, 18:56
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Nej, nu är du ute på fyllan. Vår finansminister har redan delgett i SVT att det är endast ETT bolag som vill bryta avtal.
Va inte så snabb med snacket, då blir oftast fel.
sanningen är väl att det är endast ett enda bolag som säger rakt ut som det är medan ALLA bolag vill åberopa force majeure
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Gött! Jag teckande okt 2021 3 år, 68öre/kWh, innan priserna tog fart uppåt december samma år.

Fast då är ju inte du med och bidrar till Eu och Sverige som vi gör. Är väl rätt osolidariskt. Kom igen nu vi med rörliga avtal får ju ta ännu högre kostnad då de går back på tex ditt avtal. Tänk om alla tänkte som dig då skulle ju Sverige vara en ogästvänlig plats att bo på. Seså makulera avtalet och gå med i rörliga så kan du också få njuta av denna härliga framtid.
Snart blir det verklighet för om Svea rikes säkerhet står på spel dvs om de får välja mellan att lägga ned industrin eller avveckla bundna avtal så känns det rimligt att alla istället får rörliga avtal och gemensamt skapar bättre framtid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Så vad gråter de över? Att de inte kan göra högre rekordvinster än de redan gör? Kan man hävda force majeure om man går med rekordvinst?

Finns många "elbolag" som inte har egen produktion som kan täcka upp.
Citera
Medlem
Orsaken till höga elpriser är brist på kraftverk samt export till EU.

Sådant kan man ej hävda force majour för.

Det är ju marknaden de lever på, då får de följa den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Göteborg Energis elbolag Din el planerar inte att bryta fasta elavtalt, men lovar ingenting.

Finansinspektionen borde få rätt att gräva in sig i ett elbolags ekonomi för att bedöma om det är skäligt att bryta kunders avtal. Att bara säga rakt ut betyder ju inget. Känns som det sitter en packe lycksökare som vill göra sig en hacka med att nyttja FM.
Citera
2022-09-07, 18:58
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
frågan är till vilken kostnad din demokratiska/juridiska rättigheter kommer inskränka på andra människors demokratiska rättigheter..
kan du fortfarande sitta lugn i båten när de m rörligt pris inte kan betala sin el-skuld, och ditt elbolag inte kan handla in mer el? ska regeringen skjuta till mer pengar till elbolaget då, hur slutar deT??
hyperinflation?

varför inte bara förstatliga elverket och ge gratis el till alla i sverige?? DET skulle vara billigare och driva på inflationen än mindre.. än den nuvarande strategin.

Vad menar du med att mina rättigheter skulle inskränka på andras? Du menar att andra människor inte har haft samma möjlighet som mig att binda sitt avtal?

Erbjuder företag ett fast elpris över 1-3 år så tar dom en risk att priset på el kan stiga och för mig som konsument sjunka.

Vad jag vet har ni som inte bundit era avtal inte gnällt när vi som har haft fast elavtal fått betala mer än ni som har rörligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in