2022-09-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Även de med bundna avtal ombedes att spara. Jag förbrukar så lite jag kan även med fast avtal.
Du får lita på folkviljan mannen.

Vi har elbrist mitt i sommaren. Priset redan nu skyhögt. Undra vad som händer när människor måste börja dra igång värmen och elförbrukningen ökar 200%
Då räknas kanske dessa 7kr kWh som billiga och hamnar på 21 kr kWh.
Frågan är om bankerna kommer bevilja så många risklån.
Medel villan 20.000 kWh år. Vintertid högre på ca 12-14.000 kWh under 6 månader.

Så 12.000 kWh x snittet ..? Redan nu högt men säg att dessa 7 kr är snittet = 84.000 för bara själva förbrukningen och sedan spotpåslag, elskatt, elöverföring osv och sedan moms på 25% = ca 150.000:- värre vissa av dessa vintermånader dvs kanske 35.000 kr i dec, jan, febr och enbart 20.000:- i elräkning de övriga 3 månaderna.

Härligt Sverige det går bra nu
Citera
2022-09-07, 19:33
Medlem
Haddock93s avatar
https://rumble.com/v1iz5nf-the-next-...show-9622.html

Nästa fas av great reset har inletts, om man får tro Jones.

Är detta medvetet eller inkompetens av våra ledare? Vem vet.

Eat ze bugs - Klaus Schwab
Citera
2022-09-07, 19:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag hade ett avtal som gick ut nu i september, då fanns inte många fasta avtal att teckna, och de som finns är svindyra.

Samma här, det gick inte heller att bryta det och teckna om tidigare. Historiskt sett har alltid rörligt pris varit bättre och ingen hade kunnat förutse dessa astronomiska prisökningar som nu är fallet. Lettland hade drygt motsvarande 60 SEK/KWh en kort stund häromdagen.
Citera
2022-09-07, 19:37
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Fast sluta upp nu.. seriöst.
Du har fått ett pris på kanske 25-35% högre i bundet än var då.

Nu har ju rörliga från siffran 40 öre upp till 7 kr 1700% så då jag ju vi med rörliga kontra och säga: jag har betalt lika mycket för elen under ett år som bundna kommer göra sammanlagt under flera år framåt.
Om du har normalstor villa och förbrukar snittet på 20.000kwh under ett år och har bundet på tex 1 kr ja då får du med alla kostnader inkluderat och momsen på 25% räkningar totalt på ca 40.000:- under ett helt år. En person med rörligt med samma ekvation dvs 7kr x 20.000 kWh + avgifter och moms kommer landa på 280.000:- på ett år.
40.000:- vs 280.000:- det tar 7 år för tex dig att komma upp i den siffran.

Har jag röstat för Eu nej
Har jag röstat på dessa partier nej
Har jag röstat för att sälja el till Eu nej

Ja att du nu sitter med svarte petter och får betala mer för din el för att du har rörligt har du väl bara dig själv att skylla?

Varför har du inte bundit ditt elavtal ? är det nått som hindrat dig? Jag band mitt elavtal i december, redan då var jag väldigt orolig för inflationen så jag band det på 3 år, istället för 1 år som jag brukar.

Eftersom jag band på 3 år så gick det upp rätt mycket om jag bara skulle bundit det på 1 år, men jag ville ta det säkra före det osäkra.

Så nu sitter jag här med ett elavtal på 60 öre/kilowatten som går ut december 2024.

Återigen, vad är din ursäkt för att du inte bundit det?
Citera
2022-09-07, 19:38
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Politikerna är arga för de säger att avtal ska hållas. Ja men det brukar var en punkt i avtalet om force majeure, och kriga brukar vara ett exempel som kan utlösa detta. Så force majeure är en del av avtalet.
Citera
2022-09-07, 19:38
Medlem
Tr0bler0nes avatar
TV4 Nyheterna kl 19.00 idag nämnde elbolag som på olika sätt försöker förändra kunders avtal. Speciellt nämndes Eon, Stockholms Elbolag, Telinet och Svealands Elbolag.
Citera
2022-09-07, 19:41
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Kul, speciellt på grund av alla de förnumstiga Flashbackare som skrivit om sina fantastiska avtal och kallar de som har rörligt pris idioter.
Nu får de själva bita i det sura äpplet
.

Men så blir det när man är ägd. Enda chansen på att inte vara ägd av bolagen är att rösta på V. De 7 nyliberala partierna vill sälja ut mer av Sverige.
Eh, detta kommer aldrig gå igenom utan ett stort skadestånd till oss med bundet avtal. Jag band förövrigt i många år till runt 70-80 öre exklusive moms direkt efter kriget började. Med andra ord kan inte Force Majeure åberopas för mig. Men dom som har 40-60 öre kommer också sitta tryggt.
Citera
2022-09-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Vad menar du med att mina rättigheter skulle inskränka på andras? Du menar att andra människor inte har haft samma möjlighet som mig att binda sitt avtal?

Erbjuder företag ett fast elpris över 1-3 år så tar dom en risk att priset på el kan stiga och för mig som konsument sjunka.

Vad jag vet har ni som inte bundit era avtal inte gnällt när vi som har haft fast elavtal fått betala mer än ni som har rörligt.
Dels menar jag det du adresserar, jag säger inte att du är orättfärdig i att känna precis sådär. Jag skulle kännt detsamma i din båt.

men jag menar emellertid också att elbolagets kundlista kreditvärdighet är det enda som håller det nuvarande ekonomiska systemet flytande. Det är en nationell säkerhetsrisk?

När folk börjar få sparkenpga för hög produktkostnad på bandet - så kommer allt förändras - det finns inga garantier att du får el överhuvudtaget om ditt elbolag om det går i kk.

Vilket de troligtvis kommer att göra - om inte regeringen tillsätter flera hundra miljarder.. vilket egentligen bara skjuter problemet till nästa vinter osv etc ..
Senast redigerad av Fittsill 2022-09-07 kl. 19:46.
Citera
2022-09-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Håller med dig i nästan allt förutom elpriser.
Den el vi själva producerar här hemma och själva förbrukar följer inga EU spotpriser.

Det är först när vi säljer överskott, eller att vi själva har brist som vi blir tvungna att acceptera dessa priser.
Så om vi säkrade upp vårt behov året runt skulle vi slippa de höga priserna.

Som du säger, "Det är först när vi säljer överskott.... som vi blir tvungna att acceptera dessa priser."

Hur löser mer produktion i sverige det problemet?
Senast redigerad av Hew18 2022-09-07 kl. 19:45.
Citera
2022-09-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Politikerna är arga för de säger att avtal ska hållas. Ja men det brukar var en punkt i avtalet om force majeure, och kriga brukar vara ett exempel som kan utlösa detta. Så force majeure är en del av avtalet.

Men vad fan. Det är inget krig som hindrat elbolaget att få eller sälja el till dig. Det är elbolagets egna spekulation (som på börsen) som gått snett, och nu vill de bryta avtalen för att de gjort en dålig deal när de köper in elen.
Citera
2022-09-07, 19:45
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Men vad fan. Det är inget krig som hindrat elbolaget att få eller sälja el till dig. Det är elbolagets egna spekulation (som på börsen) som gått snett, och nu vill de bryta avtalen för att de gjort en dålig deal när de köper in elen.
Exakt vad force majeure innebär är ju specifikt för avtalet. Men att bara avfärda elbolagens argument med att "avtal ska hållas" håller inte.
Citera
2022-09-07, 19:45
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Mat ger flera olika möjligheter att köpa billigare.
På vilket sätt skulle detta legitimera spekulationen av mat, samtidigt som du kritiserar spekulationen av ström?
Tack vare fastprisavtal och rörligt pris finns det även möjlighet att köpa billigare ström.

Citat:
Bostäder är ju en värdebaserad investering inte en konsumtionsvara och den som har det knapert kan få bostadsbidrag för att betala hyran.
Samma med ström, staten betalar nu en del av avgiften.
Blir inflationen extrem och folk kommer få svårt att ha råd till mat kommer staten även gå in där med subventionering.

Citat:
Din jämförelse är inte adekvat eftersom åtskilliga aldrig förstått att priset skulle kunna vara så volatilt när det gäller elförsäljningen.
Självklart är den mer än adekvat, vad som sker med ström nu kan lika gärna ske med exempelvis livsmedel.
1973 var bensinen extremt dyr, så det är varken första eller sista gången något är dyrare än vanligt.

Citat:
Det är som jag skrev ovan inte en enda politiker som ens snuddat vid tanken på att detta skulle kunna ske när de avreglerade elmarknaden, dräpte kärnkraften och accepterade en gemensam EU-marknad med marginalprissättning.
Det räcker att man sätter ett pristak på svensk ström, så kan man bibehålla sin position i EU-marknaden och fortsätta investera i förnybar energi, eftersom det både är billigare och inte tar åratal att konstruera, jämfört med kärnkraft (5-10 år för en reaktor) och då är den här krisen troligtvis redan över.
Senast redigerad av kato85 2022-09-07 kl. 19:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in