2022-09-07, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Jag vet inte vad solen är det VET inte du heller. Jag vet bara att jag tror inte att det är vad lögnfabrikerna vill få oss att tro vad det är.
.
Jag tror inte att solen är i genomsnitt 150.000.000 km bort från vår level earth utan mycket närmare än så. Och jag tror att det är någon form av plasmaskärm. Men ingen vet ju säkert eller tror du att du vet vad som snurrar runt där uppe ovanför oss? Läs igen: snurrar runt där uppe... för vi står helt still den saken är glasklar för mig hur som helst.

Vi kan ju faktiskt mäta ljuset hastighet och bland annat med dessa uppgifter avgöra avståndet till solen.
Eller är vi tillbaks igen på nivån att ni anser vi inte känner till ljusets hastighet vilket idag går att beräkna utan problem.
Citera
2022-09-07, 11:18
Medlem
Citat:
Men är du så dum så att du tror på att dom har lärt oss sanningen i högstadiet, om dom har ljugit om att vi lever på en roterande boll som susar fram i ett solsystem? Då fattar du väl att resten är lögn också?

Jag tror att vi lever på en LEVEL EARTH som står absolut still, det är vad jag kan känna och se så jag väljer att tro på mig själv tills jag får bevis för något annat.

Jag tror också att solen är plasma och att den är mycket mycket närmare än vad du och jag fick lära oss i mellanstadiet och fortsatt efter det.

Valfritt gyro bevisar att jorden inte är still det minsta, det i kombination med vad vi kan observera med de andra himlakropparna visar att vi även har en planetbana.
Citera
2022-09-07, 11:21
Medlem
Citat:
Men är du så dum så att du tror på att dom har lärt oss sanningen i högstadiet, om dom har ljugit om att vi lever på en roterande boll som susar fram i ett solsystem? Då fattar du väl att resten är lögn också?

Jag tror att vi lever på en LEVEL EARTH som står absolut still, det är vad jag kan känna och se så jag väljer att tro på mig själv tills jag får bevis för något annat.

Jag tror också att solen är plasma och att den är mycket mycket närmare än vad du och jag fick lära oss i mellanstadiet och fortsatt efter det.
Du tror att solen är mycket närmare än vad vi har lärt oss. Varför stämmer det inte överens med vad vi kan observera om solens gång, särskilt på södra halvklotet. Och varför svarar inte du och andra FE-are när vi frågar om detta? Har du tänkt på det?
Citera
2022-09-07, 11:29
Medlem
Tror plattjordare på dinosauriers existens?
Om solen är en plasmaskärm som någon skrev, vem kom till vårt solsystem då och satte upp denna plasmaskärmen för 230 miljoner år sedan, om man ska se till att dinosaurierna inte levde i total mörker och då på en isboll(isskiva)?
För att inte glömma fotosyntesen hos växter som behövde solen för 450 miljoner år sedan... Eller det va som en oldschool CRT skärm man hade där uppe då kanske ........ -_-
Citera
2022-09-07, 12:10
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Här tycker jag vi ser en mycket intressant video från YTTRE RYMDEN där det blir tydligt att allting som tex nasa spelar in är från olika studios här nere på level earth i Hollywood eller i vattenbassänger.

Den ät riktigt talande för vad dom egentligen håller på med och faktiskt väldigt rolig. Kort också så kolla lite snabbt och tänk till.

https://youtu.be/cvP9PXKlzqo
Den videon visar inte på något sätt om jorden är platt eller sfärisk. Den här trådens ämne är jordens form. Vad astronauter, spationauter, kosmonauter eller taikonauter gör under sina rymdfärder hör hemma i någon annan tråd.

Om vi ska återgå till det här med att tro olika saker.
Från altanen hemma hos mig ser man en busshållplats. Om jag nu tror att det är 75 meter till denna busshållplats och min fru tror att det är 60 meter dit. Vem har då rätt? Är det den som tror hårdast på sin bedömning?
För att ta reda på vem som har rätt måste man mäta avståndet. I det här fallet räcker det med ett långt måttband. Vid en mätning visar det sig att avståndet är 65 meter. Då blir det två saker som vi vet. Vi vet att ingen av oss två hade rätt, och vi vet att det sanna avståndet är 65 meter.

Alla de saker som du tror blir inte sanna bara för att du tror det är så. Du måste kontrollera att det du tror verkligen förhåller sig så.
Citera
2022-09-07, 12:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag vet inte vad solen är det VET inte du heller. Jag vet bara att jag tror inte att det är vad lögnfabrikerna vill få oss att tro vad det är.
.
Jag tror inte att solen är i genomsnitt 150.000.000 km bort från vår level earth utan mycket närmare än så. Och jag tror att det är någon form av plasmaskärm. Men ingen vet ju säkert eller tror du att du vet vad som snurrar runt där uppe ovanför oss? Läs igen: snurrar runt där uppe... för vi står helt still den saken är glasklar för mig hur som helst.

Andas nu. Det var detta det handlade om:

Hur kommer det sig att Polstjärnan ses på lika många grader ovan horisonten som observatören befinner sig på?

Förstår du frågan? Vad är din förklaring?
Citera
2022-09-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Hur kommer det sig att Polstjärnan ses på lika många grader ovan horisonten som observatören befinner sig på?

Förstår frågan absolut. Har också tänkt på det och mycket annat men jag har ingen förklaring till det med Polstjärnan nej. Inte till det och inte till tusentals andra fenomen jag ser och hör om varje dag. Jag hoppas får mer klarhet i precis allting framöver ju mer åren går.

Jag har heller ingen förklaring till hur Polstjärnan kan se ut som den gör när människor har zoomat in den rejält med egna kameror som i en video jag postade igår. Helt otroligt och har du nån förklaring till det? Eller nån förklaring till att alla andra stjärnor ser ut som dom gör vid 250x zoom eller kanske mer? Att dom inte ser ut som nasas CGI bilder har försökt lura oss med det står då helt utan tvivel för mig....
Citera
2022-09-07, 13:29
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Citat:
Förstår frågan absolut. Har också tänkt på det och mycket annat men jag har ingen förklaring till det med Polstjärnan nej. Inte till det och inte till tusentals andra fenomen jag ser och hör om varje dag. Jag hoppas får mer klarhet i precis allting framöver ju mer åren går.

Hur ska du göra för att få en förklaring till detta?
Till att börja med skulle du kunna konstatera om det faktiskt förhåller sig så att polstjärnan befinner sig så många grader över horisonten som den breddgrad som betraktaren befinner sig på. Du kan t ex kontakta personer på olika platser i Sverige och till och med i andra länder, och be dem mäta hur många grader ovanför horisonten polstjärnan befinner sig.

Du har också nämnt att du tror att solen befinner sig mycket närmare än vad som skolan lär ut. Be samma personer att mäta hur många grader över horisonten solen befinner sig vid en viss överenskommen tidpunkt. Använd er sedan av trigonometriska beräkningar så kan ni få ett hum om avståndet till solen.

Jag kräver inte att du ska göra samma experiment och försök som tusentals forskare har gjort för att komma fram till jordens form. Men du kan läsa om hur de har gjort och försöka förstå om deras resultat kan vara rimliga eller inte.
Om något resultat, enligt dig, inte kan vara rimligt måste du kunna argumentera för vad som är fel. Att du tror det är fel räcker inte som argument.
Citera
2022-09-07, 13:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
.

Men du, hur har du mage att avfärda ett system som faktiskt funkar och hänger ihop - för något helt annat som du tom erkänner att du inte har en aning om?

Om du tycker det är så märkligt att planeter och stjärnor rör sig i rymden, hur märkligt skulle inte alternativet vara?
Citera
2022-09-07, 14:44
Medlem
Citat:
Men är du så dum så att du tror på att dom har lärt oss sanningen i högstadiet,...

Nej jag är inte så dum. Jag och miljoner andra har genom högre studier verifierat att det "de" lärt oss i högstadiet är korrekt.

Att du inte har förmåga eller lust att undersöka saker närmare betyder inte att ingen annan har gjort det. Din bristande kompetens är inte en måttstock på vad jag och andra har kunskap om.

Citat:
... Jag tror att vi lever på en LEVEL EARTH som står absolut still...

Jaha, spännande att du tror på olika saker.

Problemet är bara att jag vet att i det här specifika fallet tror du fel. Att jorden roterar vet jag med absolut säkerhet genom bland annat gyroskopet eller en Foucaultpendel.

Visste du att moderna trafikflygplan har ett navigationssystem som bygger på att jorden roterar? Det betyder att tiotusentals flygplan mäter att jorden roterar. Varje dag och år efter år görs tiotusentals mätningar av jordens rotation.

Men visst, du "tror" att de har fel och att alla bara luras....
Citera
2022-09-07, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej jag är inte så dum. Jag och miljoner andra har genom högre studier verifierat att det "de" lärt oss i högstadiet är korrekt.

Att du inte har förmåga eller lust att undersöka saker närmare betyder inte att ingen annan har gjort det. Din bristande kompetens är inte en måttstock på vad jag och andra har kunskap om.

Jaha, spännande att du tror på olika saker.

Problemet är bara att jag vet att i det här specifika fallet tror du fel. Att jorden roterar vet jag med absolut säkerhet genom bland annat gyroskopet eller en Foucaultpendel.

Visste du att moderna trafikflygplan har ett navigationssystem som bygger på att jorden roterar? Det betyder att tiotusentals flygplan mäter att jorden roterar. Varje dag och år efter år görs tiotusentals mätningar av jordens rotation.

Men visst, du "tror" att de har fel och att alla bara luras....

Varför är du här i tråden och tjafsar om då när du verkar så säker på att allt du lärt dig är korrekt och stämmer med verkligheten? Vad är problemet med att förklara nåt du redan så säkert vet är sant och stämmer?

Kanske för att du är lite osäker och intresserad av den andra sidans tankar också...?

Jag vet att älgen skiter i skogen så det skulle va helt ointressant för mig att sitta o diskutera den saken någonstans HELT ointressant. Borde va lika för dig du vet ju tydligen hur det ligger till med jordens form så varför lägger du ner tid på att förklara o tjafsa runt om saken för om du nu VET?
Citera
2022-09-07, 15:15
Medlem
Citat:
Varför är du här i tråden och tjafsar om då när du verkar så säker på att allt du lärt dig är korrekt och stämmer med verkligheten? Vad är problemet med att förklara nåt du redan så säkert vet är sant och stämmer?

Jag har inga problem med att förklara saker och det var precis det jag gjorde i inlägget du citerar:

Vi kan med hjälp av ett mätinstrument, ett gyroskop, mäta om jorden roterar eller om den är stilla. Och när vi gör det så visar det sig att jorden roterar 15 grader per timme.

Samma sak gäller för de flesta alla andra påhitt från plattisar. Som t.ex det här:

Citat:
... Jag tror inte att solen är i genomsnitt 150.000.000 km bort från vår level earth utan mycket närmare än så. ...

Det går att mäta avståndet till solen och det är självklart något som är gjort massor med gånger. Vi har med andra ord empiriska evidens för att solen är mycket långt bort.

I dess enklaste form kan du avgöra avståndet till solen genom att studera solens skenbara storlek. Om dess skenbara storlek inte varierar över dygnet så kan man dra slutsatsen att solen inte är liten och nära. Vill du göra mer noggranna och avancerade mätningar finns såklart även sådana.

Vår kunskap om jordens form bygger inte på vare sig tro eller gissningar. Vår kunskap bygger på studier av verkligheten, den bygger på faktiska mätningar och kontroller.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-09-07 kl. 15:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in