Citat:
Andas nu. Det var detta det handlade om:
Hur kommer det sig att Polstjärnan ses på lika många grader ovan horisonten som observatören befinner sig på?
Förstår du frågan? Vad är din förklaring?
Citat:
Ursprungligen postat av
Newstyle
Förstår frågan absolut. Har också tänkt på det och mycket annat men jag har ingen förklaring till det med Polstjärnan nej. Inte till det och inte till tusentals andra fenomen jag ser och hör om varje dag. Jag hoppas får mer klarhet i precis allting framöver ju mer åren går.
Hur ska du göra för att få en förklaring till detta?
Till att börja med skulle du kunna konstatera om det faktiskt förhåller sig så att polstjärnan befinner sig så många grader över horisonten som den breddgrad som betraktaren befinner sig på. Du kan t ex kontakta personer på olika platser i Sverige och till och med i andra länder, och be dem mäta hur många grader ovanför horisonten polstjärnan befinner sig.
Du har också nämnt att du tror att solen befinner sig mycket närmare än vad som skolan lär ut. Be samma personer att mäta hur många grader över horisonten solen befinner sig vid en viss överenskommen tidpunkt. Använd er sedan av trigonometriska beräkningar så kan ni få ett hum om avståndet till solen.
Jag kräver inte att du ska göra samma experiment och försök som tusentals forskare har gjort för att komma fram till jordens form. Men du kan läsa om hur de har gjort och försöka förstå om deras resultat kan vara rimliga eller inte.
Om något resultat, enligt dig, inte kan vara rimligt måste du kunna argumentera för vad som är fel. Att
du tror det är fel räcker inte som argument.