2022-09-06, 19:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Ok alla andras förklaring... förutom dem som inte tror på att vi befinner oss på en rund boll som susar fram i extrema hastigheter runt en brinnande stjärna i en galax som omges av ett obegränsat antal andra galaxer som också susar runt i harmoni ute i ett vakum.

Ok hur kan något brinna i ett vakum utan syre i miljarder år? Måste inte syre till för eld har jag fått lära mig? Men det gäller kanske inte ute i eran "deep space".
Förklara då hur ni som tror på att vi bor på en gigantisk grammofonskiva ser på det faktum att Polstjärnan står på exakt den breddgrad man befinner sig på.
Dessutom hur kan du tro att solen brinner. Solen brinner inte utan drivs av fusion. Fusion kräver inte syre.
Citera
2022-09-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ok alla andras förklaring... förutom dem som inte tror på att vi befinner oss på en rund boll som susar fram i extrema hastigheter runt en brinnande stjärna i en galax som omges av ett obegränsat antal andra galaxer som också susar runt i harmoni ute i ett vakum.

Det är ganska ointressant att återigen få reda på vad inte tror på, det har redan framgått med all tydlighet att du inte tror att jorden är en rund boll som susar fram i en galax.

Det vore betydligt intressantare om du i stället förklarade vad du tror. Och då specifikt jordens form och storlek och hur detta passar ihop med vardagliga observationer såsom t.ex det faktum att vi hittar, Polstjärnans position och stjärnhimlens rotation.

Vad tror du t.ex om storleken på den här "level earth"? Hur lång är t.ex en grad utefter en longitud? Håller du med om att varje grad är 111,1 km? Eller har du någon annan "tro"?
Citera
2022-09-06, 22:05
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Nu är det ju så att tro gör inte att jorden blir platt.
Du måste presentera fakta som förklarar alla observationer som pekar mot att jorden är sfärisk.
Citera
2022-09-06, 22:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Ok hur kan något brinna i ett vakum utan syre i miljarder år? Måste inte syre till för eld har jag fått lära mig? Men det gäller kanske inte ute i eran "deep space".

Nej frågan var hur Polstjärnan kan ses lika många grader över horisonten, som betraktarens breddgrad. Vad är din förklaring till det?

Tror du solen är en eld? Jag dör.
Citera
2022-09-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej frågan var hur Polstjärnan kan ses lika många grader över horisonten, som betraktarens breddgrad. Vad är din förklaring till det?

Tror du solen är en eld? Jag dör.

Vad tror du solen är för något? Inte ett brinnande klot nehe så vad tror du då?
Citera
2022-09-06, 23:12
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Solen består av plasma. Den brinner inte. Den glöder. Den blir konstant upphettad av kärnreaktioner i sin kärna. Detta är faktum. Tro är inte en faktor. Vad mer missade du i högstadiet? Addition och subtraktion?
Citera
2022-09-07, 06:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Kan du inte bara svara på frågan? Eller inser du att då börjar du få svårt?
Citera
2022-09-07, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kan du inte bara svara på frågan? Eller inser du att då börjar du få svårt?

Jag vet inte vad solen är det VET inte du heller. Jag vet bara att jag tror inte att det är vad lögnfabrikerna vill få oss att tro vad det är.
.
Jag tror inte att solen är i genomsnitt 150.000.000 km bort från vår level earth utan mycket närmare än så. Och jag tror att det är någon form av plasmaskärm. Men ingen vet ju säkert eller tror du att du vet vad som snurrar runt där uppe ovanför oss? Läs igen: snurrar runt där uppe... för vi står helt still den saken är glasklar för mig hur som helst.
Citera
2022-09-07, 09:47
Medlem
Här tycker jag vi ser en mycket intressant video från YTTRE RYMDEN där det blir tydligt att allting som tex nasa spelar in är från olika studios här nere på level earth i Hollywood eller i vattenbassänger.

Den ät riktigt talande för vad dom egentligen håller på med och faktiskt väldigt rolig. Kort också så kolla lite snabbt och tänk till.

https://youtu.be/cvP9PXKlzqo
Citera
2022-09-07, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Solen består av plasma. Den brinner inte. Den glöder. Den blir konstant upphettad av kärnreaktioner i sin kärna. Detta är faktum. Tro är inte en faktor. Vad mer missade du i högstadiet? Addition och subtraktion?

Men är du så dum så att du tror på att dom har lärt oss sanningen i högstadiet, om dom har ljugit om att vi lever på en roterande boll som susar fram i ett solsystem? Då fattar du väl att resten är lögn också?

Jag tror att vi lever på en LEVEL EARTH som står absolut still, det är vad jag kan känna och se så jag väljer att tro på mig själv tills jag får bevis för något annat.

Jag tror också att solen är plasma och att den är mycket mycket närmare än vad du och jag fick lära oss i mellanstadiet och fortsatt efter det.
Citera
2022-09-07, 10:31
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Newstyle: Jag tror att vi lever på en LEVEL EARTH som står absolut still, det är vad jag kan känna och se så jag väljer att tro på mig själv tills jag får bevis för något annat.

Jag tror också att solen är plasma och att den är mycket mycket närmare än vad du och jag fick lära oss i mellanstadiet och fortsatt efter det.
Du tror en hel del du.
Det finns gott om bevis i den här tråden för att jorden är sfärisk. Några av dem har presenterats här den senaste tiden. Men tydligen har du inte förstått vad bevisen innebär, eller också struntar du helt enkelt i dem. Vilket är det, förstår du inte, eller struntar du i dem?

Du har nämnt skolans mellanstadium. Lärde du dig geometri när du förhoppningsvis gick på mellanstadiet? Geometri kan nämligen förklara en hel del av det du inte förstår.
Citera
2022-09-07, 11:10
Medlem
Citat:
Ok lägg upp nån bild då från ditt eget teleskop som vi kan få se. Hur RIKTIGA stjärnor ser ut.

Förresten vilket slags teleskop har du? Märke och modell? Hur många x zoom är det?

Du verkar ha dålig koll på hur ett teleskop fungerar 😀
Du kan t.ex. aldrig fotografera deep space enbart med din kamera då du aldrig kan få in så mycket ljus som behövs, detta oavsett förstoring.

Jag har ett 9.25" Celestron med en uppsjö av okular för olika observationer, till detta har jag en uppsjö filter för olika ändamål såsom spektrometri för att avgöra sammansättningen av det jag ser.
Även stativ för att följa jordens rotation så att jag alltid kan ha objektet i fokus vilket krävs under de långa exponeringarna man ibland behöver göra.
Såklart har jag också en uppsjö kameror, bland annat den jag använder för att fota planeterna (ZWO ASI662M)

Så ett teleskop har inte direkt en inbyggd förstoring som du verkar vara ute efter men mitt t.ex. Har en minsta förstoring på 51x och en maximal på 406x.

Så vad är det du anser man ser bättre med kamera än med teleskop?

Har även en kikare med 18x förstoring och bildstabilisering som funkar för observationer av både rymden och fåglar 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in