2022-07-19, 21:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Låt säga att du har ett helt plant underlag och ett helt plant innertak... Det går mil efter mil.. Är du med på att din syn får golvet att gå "uppåt" mer och mer i ditt synfält, ju längre bort du ser? Likaså kommer innertaket att gå "nedåt" i ditt synfält, ju längre bort du ser. De blir att mötas och bortom det ser du inte.
Men på jorden finns ju ingen tak utan du har marken, ovanför den luften. Finns ju inget tak på det sättet som det skulle bli i en lång korridor. Saker försvinner när dom blir för små i synfältet men det blir ju ingen horisont på ett fast avstånd på en platt yta utan större objekt syns på längre avstånd än mindre.
Citera
2022-07-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag tycker det fungerar hur bra som helst. Varför skulle det inte fungera menar du?

Passar perfekt på en rund boll. Skillnaden är att ned är mot bollen och inte mot någon fiktiv plats.

Vilket leder oss in på din definition av ned. Vilken riktning är ned enligt dig? Varför är inte undersidan av den platta jorden egentligen ovansidan? Och det du tror är upp egentligen är ned?

Vad är upp och vad är ned enligt dig?

Ner är där våra fötter pekar.

Inget fungerar med bollen för ingen människa står upp och ner i "sydpolen" och ingen står snett i Australien.
Citera
2022-07-19, 22:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige1990

Inget fungerar med bollen för ingen människa står upp och ner i "sydpolen" och ingen står snett i Australien.

Fötterna pekar väl ändå framåt?

Nej, ingen står uppochner eller snett. Att du ens skriver det visar ju att du inte fattar ett dyft av modellen du inte tror på.
Citera
2022-07-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fötterna pekar väl ändå framåt?

Nej, ingen står uppochner eller snett. Att du ens skriver det visar ju att du inte fattar ett dyft av modellen du inte tror på.

Vilken korkad fråga.

Fötterna är rakt ner mot marken och man pratar inte om vart tårna pekar.

På bollens form måste man vara upp och ner på Sydpolen.
Citera
2022-07-19, 22:08
Medlem
Citat:

Australiensares fötter pekar ned. Såväl på en boll som en platt jord.

Citat:

Människors fötter pekar ned även på sydpolen.

Seriöst, du verkar inte ha tänkt klart.

Citat:
På bollens form måste man vara upp och ner på Sydpolen.

Inte enligt din definition. Så länge fötterna pekar ned så är du inte upp&ned.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-07-19 kl. 22:11.
Citera
2022-07-19, 22:10
Medlem
Citat:
Australiensares fötter pekar ned. Såväl på en boll som en platt jord.

Människors fötter pekar ned även på sydpolen.

Seriöst, du verkar inte ha tänkt klart.

Du tänker inte överhuvudtaget.

Där Australien ligger på "bollen" skulle mycket luta sig för dem, men på en platt planet slipper dem det.

Folk går inte upp och ner som flugor på Sydpolen.
Citera
2022-07-19, 22:20
Avslutad
Citat:

Där Australien ligger på "bollen" skulle mycket luta sig för dem, men på en platt planet slipper dem det.

Vad är en platt planet för något?
Citera
2022-07-19, 22:21
Medlem
Citat:

Det är snarast du som inte är stringent. Din defintion av ned är dit fötterna pekar. Av detta följer att om Australiensare går på fötterna behöver de inte luta.

Vill du omdefiniera din definition av ned?
Citera
2022-07-19, 22:32
Medlem
Citat:
Det är snarast du som inte är stringent. Din defintion av ned är dit fötterna pekar. Av detta följer att om Australiensare går på fötterna behöver de inte luta.

Vill du omdefiniera din definition av ned?

Håll ut en sten och släpp taget och då får du veta vart ner ligger.
Citera
2022-07-19, 22:37
Avslutad
Citat:
Håll ut en sten och släpp taget och då får du veta vart ner ligger.

Så ner ligger på en annan plats för stenen än för mina fötter?
Citera
2022-07-19, 22:43
Avslutad
Citat:
Sluta spela dum.

För mig är det mycket mer intuitivt att neråt är riktningen mot en specifik punkt var man än är än att det är oändligt många paralella riktningar.

Jag minns när jag var 4 år och fick den förklaringen hur allt föll på plats för mig.
Citera
2022-07-19, 22:54
Medlem
Jonas: Att jag säger golv och innertak, är för exemplets skull, när jag diskuterar fenomenet "perspektiv", som ter sig så oavsett om jorden skulle bara platt (därav plant golv och rakt takt). Byt ut golv mot mark och innertak mot himmel, så har du allt i större skala.

Enligt bilden sker det vid samma avstånd, trots att (himmelen i det här fallet) ligger högre upp , eftersom kurvan går brantare där, men möts vid horisonten

https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-21680396ed88a996869e114771508ff5-lq

Havet går till och med "upp" i synfältet pga perspektiv, fastän det enligt globmodellen går i en kurva nedåt. Naturligtvis går himmelen nedåt, trots om det skulle vara helt plant....ovh såklart blir dessa siktlinjer (från himmel och jord) att mötas, varav man därefter inte kommer att kunna se längre bort.
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-19 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in